Olen menossa ensimmäistä kertaa ikinä oopperaan, mitä pitää tietää?
Menen sinne vielä yksin, koska en saanut ketään innostumaan mukaani. En jätä silti väliin, vaan menen kokemaan tämänkin edes kerran elämässä.
Pukeutuminen, etiketti oopperassa, muuta jota olisi hyvä tietää...?
Kommentit (39)
Ei vaatetuksella niin väliä, kunhan et kuorsaa. Ainakaan kovin äänekkäästi.
Oopperatalon osoite ja näytöksen alkamisaika on erittäin hyvä tietää jo etukäteen. Minulle kävi aikanaan Leningradissa silleen, että luulin meneväni oopperaan, mutta kun pojat hyppivät siellä tennispallot pöksyissään, tajusinkin kyseessä olevan baletin. Onneksi baari oli koko ajan auki.
Lue etukäteen oopperan nettisivuilta juoniselostus ja muu informaatio. Pääset paremmin kärryille.
Vieraskielisen oopperan seuraamista helpottaa tietysti kovasti tekstitys, mutta silti kannattaa tutustua teokseen ja esiintyjiinkin jo etukäteen.
Oikein mukavaa iltaa!
Puhelin kannattaa laittaa äänettömälle ja yritä olla kuorsaamatta jos nukahdat,
Älä mene flunssaisena, ota yskänpastilit, muista laittaa kännykkä hiljaiselle. Vaatekoodi on nykyään aika vapaa, mutta itse olen ajatellut, että tuo on mukava tilaisuus pukeutua vähän siistimmin ja laittautua vähän. Ja nauti musiikista! Voi olla hyvä tutustua tarinaan jo etukäteen, niin on helpompi seurata.
Kansallisteatterissa tulee äänimerkki (käyrätorvimotiivi) väliajan loppumisesta 3 kertaa. Ensimmäisellä ei vielä ole kiire, toisella kannattaa jo vähitellen suunnata salia kohti.
Lämpiössä on vesipisteitä joista saa ilmaiseksi vettä. Omaa vesipulloa ei tarvitse mukaan.
Tarjoilut kannattaa tilata etukäteen verkkosivuilta, niin ei tarvitse jonotella niitä ja syödä jossakin kaiteen kulmalla. Eikä tule niin kiire vessaan, jossa myös jonoa. Saat sähköpostilla hiukan etukäteen oman pöytäsi numeron.
Jos huomaat laulavasi mukana, keksi jokin pätevä selitys.
Vierailija kirjoitti:
Ta öronskydd med.
Jååå....det man måste veta.
Vierailija kirjoitti:
Kansallisteatterissa tulee äänimerkki (käyrätorvimotiivi) väliajan loppumisesta 3 kertaa. Ensimmäisellä ei vielä ole kiire, toisella kannattaa jo vähitellen suunnata salia kohti.
Lämpiössä on vesipisteitä joista saa ilmaiseksi vettä. Omaa vesipulloa ei tarvitse mukaan.
Tarjoilut kannattaa tilata etukäteen verkkosivuilta, niin ei tarvitse jonotella niitä ja syödä jossakin kaiteen kulmalla. Eikä tule niin kiire vessaan, jossa myös jonoa. Saat sähköpostilla hiukan etukäteen oman pöytäsi numeron.
Korjaus: kansallisoopperassa tietysti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on tekstitys.
Saiturin joulu -baletissa ei ollut tekstitystä, tosin ei ollut puhettakaan, vaan ainoastaan lauluja. Suosittelen (ihan riippumatta siitä, mitä menee katsomaan), että ap saapuu sen verran ajoissa, että ehtii ostaa ohjelmalehtisen. Siinä on kerrottu juoni pääpiirteissään ja se helpottaa seuraamista, jos ei tarinaa entuudestaan tunne.
Ap, kiva, että uskaltaudut menemään yksin. Pidä hauskaa!
Just saiturin joulussa suosittelen joko ostamaan ohjelman - tai lukemaan täältä mitä baletissa tapahtuu: https://oopperabaletti.fi/ohjelmisto/saiturin-joulu/
Tunnen itse noin suurin piirtein tarinan, silti olin väliaikaan asti vähän että mitäs hittiä tässä tapahtuu. Kun joku väliajalla selitti, niin tajusin paremmin.
Yksi hauska juttu minkä voi tehdä jos on paljon aikaa: mene kierrokselle. Tosin se taisi olla vain ryhmille? Ja tosiaan Oopperan vähän vaikeakäyttöisiltä sivuilta voi tilata kaffet ja leivarit. Mm. oopperaleivos on sangen hyvä.
Siellä voi olla näyttävässä iltapuvussa hiukset kampaajalla laitettuna tai tennareissa ja farkuissa, ja kaikkea siltä väliltä. Itse tykkään laittaa jonkin mekon ja nilkkurit tai saappaat. Mutta tosiaan, ketään ei kauheasti kiinnosta muiden pukeutumiset.
Vierailija kirjoitti:
Siellä voi olla näyttävässä iltapuvussa hiukset kampaajalla laitettuna tai tennareissa ja farkuissa, ja kaikkea siltä väliltä. Itse tykkään laittaa jonkin mekon ja nilkkurit tai saappaat. Mutta tosiaan, ketään ei kauheasti kiinnosta muiden pukeutumiset.
Olen ollut Kansallisoopperassa monta kertaa ja tosiaan pukeutuminen on ollut laidasta laitaan. Nyt olen loppiaisena menossa ensimmäistä kertaa Strauss-konserttiin sinne ja jotenkin minulla on käsitys että sinne ihmiset yleensä pukeutuvat hienommin. Saa nähdä olenko oikeassa. :-)
Pukeudu suht siististi, älä käytä hajusteita. Lue libretto etukäteen, jotta tiedät mistä oopperassa on kyse (libretto on myös hyvä ottaa mukaan sen vuoksi, että jos ooppera ei ole tuttu, sitä seuraamalla voit nähdä ja ennakoida milloin tulee mahdollinen pikku breikki, jonka aikana voi poistua katomosta, jos pakottava tarve tulee).
Jos et tiedä missä kohtaa pitää taputtaa, niin taputa silloin, kun suurin osa katsojistakin taputtaa.
Näytöksestä ei ole sopivaa poistua kesken esityksen, mutta esimerkiksi opperassa on usein väliaika - silloin voi poistua, ja joissakin opperoissa voidaan vaihtaa vaikka lavasteita nopeasti jossain välissä esitystä - silloinkin voi poistua, vaikka käymään vessassa.
JOs sinusta tuntuu ettet voi istua paikallasi pitkään tai että sinulla voi olal joku pakko poistua äkisti, vaikka kesken esityksen, niin silloin on kohteliasta pyytää jotain reunapaikalla olevaa vaihtamaan kanssasi paikkoja. Se yleensä onnistuu, ellei sinulla ole katsomon surkein paikka. Kunhan selität, että sinun pitää ehkä poistua äkisti, niin vaihdon syy ymmärretään ja sinä pääset poistumaan katsomosta hyvin vähäisellä häiriön aiheuttamisella.
Vältä myös yskimästä kovaa, jos suinkin voit. älä keskustele kesken näytöksen. Monet nimittäin ooperassa todellakin haluavat kuunnella sekä musiikkia, että laulantaa, säveliä ja sävelkulkuja.
Vaikka tuossa on jo paljon etikettisääntöjä, niin älä pelkää sinne menemistä. otat vain toiset huomioon, niin asiat hoituu hyvin.
Selvitä oopperan juoni ja keskeiset henkilöt etukäteen, muuten et tajua mitään. Nykyisin ei ole erityistä pukukoodia.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi niiden, jotka ovat lavalla. Puvustus on joidenkin mielestä olennainen osa esitystä.
Täällä on mainittu tekstitys. Onko se siis se näyttöraulu siinä lavan yläpuolella?
Ota rapiseva karkkipussi mukaan ja popcornia älä unohda coca-colaa pillillä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on mainittu tekstitys. Onko se siis se näyttöraulu siinä lavan yläpuolella?
Kyllä, juuri se. Siihen tulee juuri laulettavat sanat suomeksi (ja taisi olla myös englanniksi ja ruotsiksi).
Helpompi ratkaisu on ottaa mukaan naisille muotoiltu sorsa ja lurauttaa siihen. Sorsasta saa myös hyvän jäänsärkijän keskusteluun vierustoverin kanssa.