Mitä teidän ohjelmaan jouluaattona kuuluu?
Kommentit (41)
Syön, katson telkkaria ja palstailen. Ehkä nukun päiväunet tai käyn lenkillä. Täällä myös ihan perinteinen perhejoulua, minä, äiti, isä ja veli.
Samaa mitä muulloinkin. Palstailen, katson elokuvia tms. Kannan toisesta rakennuksesta vettä ja pesen pyykkejä varmaan. Lumitöitäkin pitäisi tehdä, kun ei meinaa pystyä kulkemaan enää, jalka tohjona niin en ole oikein saanut tehtyä.
Katson lastenohjelmia, käyn metsässä lenkillä ja sitten varmaan syödään. Illalla jaetaan lahjat ja käydään saunassa. Rento päivä ilman tiukkoja aikatauluja, illalla saunan jälkeen käydään haudoilla.
Aamusta varmaankin menemme koiran kanssa rannalle juoksentelemaan ja sen jälkeen syömme mieheni kanssa Quesadilloja (tämän päivän jämät). Iltapäivästä kokoonnumme isommalla porukalla tuonne hostellin kattoterassille kokkailemaan kuka mitäkin ja mitä kenenkin perinteisiin kuuluu. Kun ruuat ovat valmiita, niin otetaan rennosti ja syödään. Meitä taitaa olla kahdeksaa eri kansalaisuutta huomenna täällä joten jännä nähdä mitä kaikkea pöytään kertyy, minä teen sienisalaattia sekä leivon jonkinlaista ruisleipää ja graavaan lohta. Olut virtaa varmasti ja kannabiskin on laillista joten veikkaan rentoa yhdessäoloa sekalaisessa porukassa. +22 ja aurinko paistaa, hyvää joulua!
Heräillään omaan tahtiin ja syödään jääkaapista jotain. Öllötellään, lounaaksi puuro ja käyn kuorokeikalla. Sieltä palattua kahvi ja pipareita/ torttuja, Aattopöytä siinä 17 pintaan ja sen jälkeen oleillaan . Ehkä kynttilän vienti säästä riippuen. Jos laulukeikka putoaa pois, voi ruoka olla aikaisemmin. Lahjat jossain vaiheessa. Meillä on sillälailla rentoa ettei mennä pakosti kellon mukaan ja samassa järjestyksessä. Siitä sain tarpeeksi lapsuuskodissa. Miehellekin sopii rennompi tyyli.
Käydään jo tänään nyt illalla haudoilla. Huomenna on varmaan normin ( ruoka, sauna, lahjat) lisäksi edessä isohkot lumityöt. Mutta se on toisaalta ihanaa, tulee oltua pari tuntia ulkoilmassa siinä samalla.
Nukutaan niin pitkään kuin huvittaa, sitten laitellaan porukalla ruuat. Syödään joskus 15 maissa, katsellaan elokuvia ja siinä illan päälle jaetaan lahjat ja juodaan kahvit. Kahvia ja kakkuja ja torttuja syödään kyllä muutenkin pitkin päivää, ei ole tarkkoja ruoka-aikoja sen kummemmin. Haudoilla käydään vasta tapanina ruuhkien välttämiseksi, täällä on mustaa jäätä ja todella kovat lumipyryt.
Palstailen, käyn saunassa ja syön jotain parempaa ruokaa. Aivan normaali viikonloppu minulle.
Aamusta varmaan käyn koirien kanssa lenkillä. Valmistelen jouluruokia ja jos vielä jotain tähdellistä puuttuu niin pistän miehen kauppaan. Ei pitäisi puuttua. Mun sisko perheineen, mun vanhemmat ja miehen vanhemmat sekä meidän aikuiset lapset tulee tänne syömään ja jakamaan lahjat. Varmaan 14 maissa syödään, sit kahvitellaan ja jaetaan lahjat miten nyt tuntuu. Illalla varmaan pelaillaan jotain, löhötään ja ollaan vaan.
Aamulla kauppaan. Ehkä ostan jouluruokaa tai sitten jotain muuta. Jossain vaiheessa päivää ruokailu. Ehkä katson leffaa. Olen tietokoneella. Saatan myös siivota ja käydä lenkillä. Tavallinen vapaapäivä.
Aamulla avaan kaljatölkin heti ja alan kirjoittelee vauva palstalle juttuja.
T: kiltti kunnollinen mies.
Aamulla herään ja syön herkullisen aamupalan, en liian täyttävän kuitenkaan. Päivällä menen siskon luo jossa syödään, jaetaan lahjat ja vietetään aikaa. Illalla sitten omaan sänkyyn nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole täälläkään sen kummempaa ohjelmaa, syödään ja avataan lahjat ja ehkä lämmitetään sauna jos joku haluaa käydä. Lapset 8 ja 11 eivät pahemmin välitä joulusta eikä oikein muukaan perhe, isovanhemmat käyvät syömässä mutta vielä ei ole tarkkaa aikaa sovittu ja ruuat nopeasti lämmitettäviä. Ei stressata :)
Kuulostaa vähän ankealta lasten kannalta, Sorry vaan
Aamukahvin jälkeen minä laittelen ruokajuttuja, puoliso lämmittää pihasaunan. Iltahämärissä saunotaan kynttilänvalossa, pihallakin ulkotulia. Kieritään pehmeässä lumessa. Syödään herkkuruokaa. Hyvät juomat. Auotaan paketit. Suklaata. Hedelmiä.
Nam.
( joulupäivänä perinteinen savusauna, mutta se on jo toinen tarina...)
Kääräisen erittäin laadukkaan jointin ja kävelen syvälle metsään fiilistelemään yksinoloa.
Ei voida nukkua niin pitkään kuin huvittaa, koska mennään sukulaisiin iltapäivällä. Siellä on valmiit jouluruuat oottelemassa. Sitten syödään ja lojutaan. Kun ne alkaa pelaan lautapelejä niin viimeistään siinä vaiheessa lähdetään. Ei jakseta pelata yöhön asti. Joulupäivänä levähdetään ja tapaninpäivänä äitin luo. Haudoilla käydään tänään ettei tarvi mennä ruuhkiin.
Aamulla riisipuuro. Aamupäivällä hautausmaalla käynti , jouluruoka iltapäivästä ja alku illasta kahvit ja lahjat kera isovanhempien. Yhteinen leffa. Iltasauna jos jaksetaan. Joulupäivän aamusauna on ehdoton! Joulupäivä möllötellään kotona. Tapaninpäivänä ruokaa toisilla isovanhemmilla. Lapset jo isoja joten aika rauhaisaa. Ennen päivää rytmitti lasten känkkäränkät, pitää syödä ruokaa-käskyt, lahjoja saa sitten kun pukki ehtii käymään-vastaus 100x päivän aikana.
Syödään noin 14.00.. sitten omaan saunaan noin 16.00.. isovanhemmat tulee noin klo 18.00. Lahjat avataan noin klo 19.00.