Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ymmärrätte ylämäki ja alamäki vertauksen.

Vierailija
22.12.2023 |

kun sanotaan että elämässä on ylä ja alamäkiä niin miten ymmärrätte ilmaisun?

Ylämäki on haasteellinen kun pitää mennä raskaasti ja alamäki on vauhdikas mutta toisaalta jos menestyy niin nousee huipulle ja kun menee rappiolle putoaa pohjalle.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alamäessä ollaan. https://www.iltalehti.fi/talous/a/c89087bf-d64b-4253-a348-6649f584545f

Jopa kaltevalla pinnalla. 

Mutta työnhakijalla nousi tie pystyyn.

Vierailija
2/22 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina miettinyt tätä kummallisen ristiriitaista sanontaa myös! Minun päässäni ylämäki tarkoittaa nimenomaan raskasta kulkua, eli tällöin valitsen sitten sen tarkoittavan huonoa ja alamäessä laskettelun sitten leppoisampaa aikaa, vaikka se sanana kuulostaa juurikin rappiolliselta. Mutta jos valita täytyy. Monet puhuvat silti alamäestä nimenomaan tarkoittaen huonoa. Mutta kun ei se ylämäki nyt myöskään mitenkään päin kuvasta jetset-elämää. Ihan epäonnistunut metafora koko sanonta. 

Vierailija
4/22 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up

häivy sen uppis kanssa

Vierailija
5/22 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina miettinyt tätä kummallisen ristiriitaista sanontaa myös! Minun päässäni ylämäki tarkoittaa nimenomaan raskasta kulkua, eli tällöin valitsen sitten sen tarkoittavan huonoa ja alamäessä laskettelun sitten leppoisampaa aikaa, vaikka se sanana kuulostaa juurikin rappiolliselta. Mutta jos valita täytyy. Monet puhuvat silti alamäestä nimenomaan tarkoittaen huonoa. Mutta kun ei se ylämäki nyt myöskään mitenkään päin kuvasta jetset-elämää. Ihan epäonnistunut metafora koko sanonta. 

Just mietin viikko sitten tätä. Sanotaan, että jonkun elämä alkoi mennä alamäkeen. Koska sanotaan, että jonkun elämä alkoi mennä ylämäkeen? 

Vierailija
6/22 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiriita johtuu nykyajan katsantokannasta. Ikään kuin elämässä pitäisi päästä helpolla. Siihen pääsee sen kun vaan lakkaa välittämästä. Ennen näitä jet set elämää viettäviä pidettiin turhina ihmisinä.

Vierailija
7/22 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylämäki asiat  ym. vastustaa 

Alamäki asiat ym. olleet hyvin mutta sitten tulee paha takaisku 

Vierailija
8/22 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitin kysyä tätä täältä

https://www.kirjastot.fi/kysy

Mutta varmistus kysymys tuottaa ongelmia eli "mikä tuttu kotieläin syö hiiriä"

Koitin pöllöä,hämähäkkiä ja käärmettä mutta ei onnistu.

Vierailija
9/22 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on semmoinen bipolaarinen...

Vierailija
10/22 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ristiriita johtuu nykyajan katsantokannasta. Ikään kuin elämässä pitäisi päästä helpolla. Siihen pääsee sen kun vaan lakkaa välittämästä. Ennen näitä jet set elämää viettäviä pidettiin turhina ihmisinä.

Ennen ihmiset meni avioon missä pappi kysyi tätä.

Vierailija
11/22 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen ihmiset meni avioon missä pappi kysyi tätä.

eiku se olikin "myötä ja vastoin jne."

Vierailija
12/22 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huipulle pääseminen vaatii työtä, pohjalle pääsee löysäämällä

Vierailija
13/22 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on sama kuin myötä- ja vastoinkäyminen, jotkut puhuvat myös myötä- ja vastamäestä.

Tarkoittaa siis avioliiton/suhteen eri vaiheita ja koettelemuksia, jotkut ovat alkaneet käyttämään näitä ylä- ja alamäki eämän muihinkin tilanteisiin, mutta se on vähän asian/sanonnan vääristämistä.

Vierailija
14/22 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylämäki= Elämässä menee hyvin.

Alamäki=Elämässä vaikeita tapahtumia.

Vierailija
15/22 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näen tän päinvastasena mitä muut, mä näen ylämäen parempana koska se kehittää, mä mielummin elän ylämäkeä kuin alamäkeä vaikka se alamäki olisi helpompi, mutta mä oon vaan mä.. Mä nautin kun mua haastetaan. 

Japanilainen sanonta menee niin että Koi-Kala joka ui tarpeeksi vastavirtaan, muuttuu lohikäärmeeksi. 

Vierailija
16/22 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ihmiset käyttävät kumpaakin sanontaa kumpaankin asiaan. Itse taas koen alamäen helpommaksi kävellä fyysisesti (ja ehkä henkisesti) ja ylämäen raskaaksi kivuta kohti kukkulaa. Mutta on sanonta, että jokin asia menee vaikka Ristolla alamäkeä eli ilmeisesti ilahtuu ylämäestä - en ymmärrä logiikkaa.

Vierailija
17/22 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kieltämättä kinkkinen, mutta itse ajattelen sen niin, että konteksti määrittää sanoman. Eli ei tässä ole oikeaa ja väärää tapaa käyttää "ylämäkeä" ja "alamäkeä", vaan niitä voi käyttää miten vain. Minusta kumpikin sana on sanana negatiivinen (sanonnoissa käytettynä), eli huonosti menee sekä ylä- että alamäessä, mutta sitten käytetään erilaisia ylös ja alas menemisen kielikuvia, kun halutaan sanoa jotain positiivista. "Mennään alamäkeä/ylämäkeä" = negatiivinen, mutta tosiaan "nousee huipulle" = positiivinen. Ehkä ylämäkeen meneminen on enemmän aktiivista toimintaa, eli että tekee hirveästi töitä ja puskee pitkään eteenpäin vastoinkäymisistä huolimatta, kun taas alamäkeen meneminen sitä, että yhtäkkiä humpsahtaa jonnekin kuilun pohjalle, vaikka näytti menevän ihan ookoo (eli jotenkin luiskahtaa epäonneen huonojen sattumusten kautta).

Vierailija
18/22 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ihmiset käyttävät kumpaakin sanontaa kumpaankin asiaan. Itse taas koen alamäen helpommaksi kävellä fyysisesti (ja ehkä henkisesti) ja ylämäen raskaaksi kivuta kohti kukkulaa. Mutta on sanonta, että jokin asia menee vaikka Ristolla alamäkeä eli ilmeisesti ilahtuu ylämäestä - en ymmärrä logiikkaa.

Jos on iso alamäki (vuori) niin alaspäin meneminen on rankkaa. Ottaa nilkkoihin

Vierailija
19/22 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylämäki on toiseen suuntaan alamäki.

Vierailija
20/22 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä joutuu näkemään ylimääräistä vaivaa että saa pidettyä halutun kehityksen suunnan (ylämäki), joskus ei tarvitse ponnistella ja tavoite silti lähestyy (alamäki). Vaivan määrällä ja tuloksella ei ole välttämättä mitään korrelaatiota toistensa kanssa, usein on, mutta aina ei.

Samaa sanontaa voidaan käyttää kahteen toisistaan riippumattomaan kohteeseen, tavoitteeseen etenemiseen, tai jopa paikoillaan pysymiseen, tarvittavaan ponnistelun määrä ja tehdyn tuloksen (esim omaisuus) määrä. 

Samanaikaisesti voi olla, ja usein onkin, ponnistelun suhteen ylämäki ja tuloksellisesti alamäki ja tätä tuloksen alamäkeä koetetaan tekemisen lisäyksellä oikaista. Eli elämä menee samanaikaisesti ylä- ja alamäkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi