Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jostain ansiosidonnaisesta selitetään, että on ansioloukku ja este työlle?

Vierailija
21.12.2023 |

Näin inssinä en näe tässä mitään loukkua! Ansiosidonnainen on reippaasti yli tonnin vähemmän käteen kun palkkana. Makseleen asumiset ja laskut, niin tilillä on 600-700€ millä mennä loppukuu, ennen jäi se 1800-1900€! En näe tässä mitään mikä motivoisi minut jäämään mieluummin työttömäksi, kuin olla töissä. Toivottavasti ei tarvitse kauaa roikkua työttömänä. Saa saakeli Orpo tulla ite elelee ansiosidonnaisella.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin inssinä en näe tässä mitään loukkua! Ansiosidonnainen on reippaasti yli tonnin vähemmän käteen kun palkkana. Makseleen asumiset ja laskut, niin tilillä on 600-700€ millä mennä loppukuu, ennen jäi se 1800-1900€! En näe tässä mitään mikä motivoisi minut jäämään mieluummin työttömäksi, kuin olla töissä. Toivottavasti ei tarvitse kauaa roikkua työttömänä. Saa saakeli Orpo tulla ite elelee ansiosidonnaisella.

Entäs sitten, jos sinulle tarjotaan nyt työtä, jossa palkka on 200€ vähemmän kuin mitä nyt saat ansiosidonnaisella? Lähdetkö töihin? Aika moni ei lähde.

Vierailija
22/42 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja joku toinen saa sitten asumistukea ja tt-tukea niin, että käteen jää ihan saman verran. Sulla ilmeisesti lapsettomana inssinä ei ole näihin mahdollisuutta.

Olen itsekin insinöörialalla, palkka noin 5000€/kk nettona ja jos listaisin kaikki hyväksyttävät tulot, niin perheemme olisi oikeutettu tt-tukeen!! Kun on lapsia ja lisäksi jotain lääke / sairaanhoito jne, kuluja, niin näin siinä käy. Jos jäisin ansiosidonnaiselle, niin käteen jäisi varmasti sama summa, koska Kela maksaisi meille tuntuvasti.

Nyt kyl on brutto ja netto sekasin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja joku toinen saa sitten asumistukea ja tt-tukea niin, että käteen jää ihan saman verran. Sulla ilmeisesti lapsettomana inssinä ei ole näihin mahdollisuutta.

Olen itsekin insinöörialalla, palkka noin 5000€/kk nettona ja jos listaisin kaikki hyväksyttävät tulot, niin perheemme olisi oikeutettu tt-tukeen!! Kun on lapsia ja lisäksi jotain lääke / sairaanhoito jne, kuluja, niin näin siinä käy. Jos jäisin ansiosidonnaiselle, niin käteen jäisi varmasti sama summa, koska Kela maksaisi meille tuntuvasti.

Niin mekin jos otetaan huomioon vain tulot. Mutta, kun tukiin (erityisesti tttukeen) vaikuttaa myös varallisuus ja meillä on säästöjä ja varallisuutta, niin mitään ei tippuisi eikä edes asumistukea vuoden päästä kun meillä on omistusasunto. Onko teillä tilit tyhjinä (myös lapsilla) eikä sijoituksia? 

Vierailija
24/42 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia tietysti, että sitä ei tarvitsisi maksaa.

Työttömät tielle on työministerin uusi slogan.

Vierailija
25/42 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä täytynee varmuuden vuoksi mennä koko 400 päivää näillä ansioilla, ennenkuin tositoimin töitä hakee, kun ei tässä voi nykymaailmassa mitään muuta oikein sanoa varmaksi 400 päivää tulevaisuuteen. Sen tonnin puolitoista tilin kun tekee osa-aikaista päälle, niin kyllä sillä pärjää, kun muistaa käydä hakemassa -60% ruuat ilta-alesta. Ihan työttömänä ei viitsi olla. Ja ei tässä ole mitään ajatusta, että toisten siivellä olisi, koska maksan veroja näistä kuitenkin enemmän kuin on normikansalaisen työmarkkinatuki/kk.

Katsotaan sitten, onko enää tämän hallituksen jäljiltä mitään tukimuotoja tai yhteiskuntaa olemassa 400 päivän päästä.

-winner-

Voi reppanaa kun on kurjaa.

Vierailija
26/42 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaisitko vastaan ruokakaupan kassa- tai siivoustyötä? Miksi et? Jos ottaisit niin miksi et ole jo sellaisessa?

Niistä töistä maksetaan huonommin kuin mitä inssi saa ansiosidonnaista.

Vierailija
27/42 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mekin jos otetaan huomioon vain tulot. Mutta, kun tukiin (erityisesti tttukeen) vaikuttaa myös varallisuus ja meillä on säästöjä ja varallisuutta, niin mitään ei tippuisi eikä edes asumistukea vuoden päästä kun meillä on omistusasunto. Onko teillä tilit tyhjinä (myös lapsilla) eikä sijoituksia? 

Niin varmaan on, ei sellainen joka tienaa 5000 voi saada mitään toimeentulotukea, tuo on pelkkkää sumutusta. Ei edes vaikka vaimo olisi kotirouvana. 

Vierailija
28/42 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä täytynee varmuuden vuoksi mennä koko 400 päivää näillä ansioilla, ennenkuin tositoimin töitä hakee, kun ei tässä voi nykymaailmassa mitään muuta oikein sanoa varmaksi 400 päivää tulevaisuuteen. Sen tonnin puolitoista tilin kun tekee osa-aikaista päälle, niin kyllä sillä pärjää, kun muistaa käydä hakemassa -60% ruuat ilta-alesta. Ihan työttömänä ei viitsi olla. Ja ei tässä ole mitään ajatusta, että toisten siivellä olisi, koska maksan veroja näistä kuitenkin enemmän kuin on normikansalaisen työmarkkinatuki/kk.

Katsotaan sitten, onko enää tämän hallituksen jäljiltä mitään tukimuotoja tai yhteiskuntaa olemassa 400 päivän päästä.

-winner-

Voi reppanaa kun on kurjaa.

Olen samaa mieltä. Onneksi on tää Vauva, niin mieli virkistyy ;D

-winner-

Vierailija
29/42 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Työttömäksi jäänyt paperimies 5000€/kk palkalla saa 2600€/kk ansiosidonnaista. Ei paljon kannata mäkkäriin tai siivoojaksi mennä. 

Verojen jälkeen 1700€. Viisikymppinen kaveri lähtisi mäkkäriin? Jotkut saavat nautintoa toisten ahdingosta. 

Onhan tuolla hallituksessakin mäkkärimyyjä laskemassa toisten ahdingon määrät ja "ansaitun elintason." Basisti hakkaa vaihteeksi nuijalla samankuorolaisten luritteluvuorot. Kumpikin saa sopeutumisrahat eläkkeelle saakka, vaikka kuinka paskaksi maan ajaisivat.

-winner-

Vierailija
30/42 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle se on ollut motivoiva tuki ja olen mielelläni nollannut päivät. Juuri sain nollattua, mutta nyt en enää mene töihin, vaan jään työmarkkinatuelle ja nostan jatkossa myös asumistuen. Seitsemän vuotta on oveen. Kai sekin lakkaa ennen. 

Vierailija
31/42 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliksi käy niitä ihmisiä, jotka ovat vuosia makselleet työttömyysvakuutusmaksuja ja nyt Orpo tyhjentää tämän kassan. Itse ehdin sentään ansiosidonnaisesta kerran hyötyä. 

Vierailija
32/42 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs sitten, jos sinulle tarjotaan nyt työtä, jossa palkka on 200€ vähemmän kuin mitä nyt saat ansiosidonnaisella? Lähdetkö töihin? Aika moni ei lähde.

Ei kai kukaan lähde. Tietenkin työstä pitää saada palkkaa. 

Vierailija
33/42 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ansiosidonnaisen saajista on niin pienipalkkaisia ettei tuki ole Kelan rahoja suurempi. Kalliimmaksi tämä yhteiskunnalle tulee, kun aletaan ansiosidonnaisella olijoilta leikkaamaan ja siirtämään heitä Kelan rahoille. 

Vierailija
34/42 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä (työtön DI)  olisin lähtenyt raitiovaunun tai metron kuljettajaksi jossa oppisopimusaikaa 1/2 vuotta ja sinä aikana palkka olisi ollut huonompi kuin nykyinen ansiosidonnainen. Lähetin hakemuksia monta kertaa mutta minua ei valittu.

Ehkä johtuu siitä että olen jo 63 v. eikä kukaan palkkaa sellaista joka ei olisi kuin reilun vuoden enää töissä. Pitäkööt tunkkinsa!

Vierailija
35/42 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ehdottomasti olen sitä mieltä, että jos ja kun olen koronan jälkeen pitkäaikaistyöttömyydestä noussut ja tehnyt pari vuotta 200+ tuntisia työkuukausia ansiosidonnaiseni eteen, niin en helvetissä mä siihen mitään leikkauksia halua, kun tähän tilanteeseen on tultu. Se on todellakin tehdyllä työllä ansaittua rahaa. Verot maksan kuitenkin siitäkin pois, joten en tiedä mitä nillittämistä sen suhteen kenelläkään pitäisi olla.

Töitä teen tietysti nytkin, mutta just sen verran, että tuntuma säilyy ja elintaso samana kuin kokopäivätöissä ollessa, mutta burn outiin tai tekemään omien hommien lisäksi parin muunkin hommat, koska yrittäjällä ei ole varaa palkata niihin oikeaa työntekijää, kun ei saa muuten sitä milliä tililleen, en enää itseäni yhdenkään kaavoihinsa kangistuneen yrittäjän takia aja, jos minulla on siihen itse vaikutusvaltaa.

Työkkärin töihinpatistajaihmiselle on vaan täysin käsittämätön ajatus se, että joku saa ansiosidonnaista enemmän kuin on hänen palkkansa, joten totta kai kateellinen yrittää minua työllistää jonnekin huonompaan ;D Kyllä mä voin mennä sitten 400 päivän jälkeen, mutta oman alani työssä olin kyllä valtakunnallisestikin mitaten maksimitulotasossa ja vastaava paikka on kiven alla.

-winner-

Vierailija
36/42 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ketään kuka kieltäytyisi työstä, koska haluaa käyttää ansiosidonnaisen tukipäivät loppuun. Tätä tukee myös kaikki tilastot. Yleensä löydetään työpaikka muutamassa kuukaudessa. Pois lukien vanhat ihmiset, joita työmarkkinat syrjivät. 

Vierailija
37/42 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjä ei saa 500€/kk duunaria orjaksi jos duunari saa 1000 työttömyyskorvausta. Kaikkien näiden päätösten taustalla on sijoittajien rikastuminen ja yleisen palkkatason romauttaminen. Johan useista paikoista on tullut tietoa että hallituksen päätökset ei johda siihen mihin hallitus sanoo sen johtavan eikä asiat voi tapahtua niin kuin hallitus väittää tapahtuvan tästä köyhien, pieni- ja keskituloisten kurittamisesta ja rikkaiden veroalennuksista ja lisärikastumisesta

Vierailija
38/42 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömäksi jäädessäni rahaa jäi niin paljon vähemmän käyttöön ettei ollut mielekästä jäädä kotiin. Silloin vielä löytyi nopeasti uusi työ. Työttömänä olisin elänyt osin vaimon siivellä mikä ei sekään kiinnostanut samoin olisimme joutuneet tinkimään menoista. Enkä pitänyt vapaa-aikaa yksin vietettynä niin arvokkaana myöskään että sitä olisin haikaillut. Silloin oli myös asuntolainaa vielä maksussa. 

Vierailija
39/42 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ansiosidonnaisen saajista on niin pienipalkkaisia ettei tuki ole Kelan rahoja suurempi. Kalliimmaksi tämä yhteiskunnalle tulee, kun aletaan ansiosidonnaisella olijoilta leikkaamaan ja siirtämään heitä Kelan rahoille. 

Juuri tämä. Olen tehnyt töitä 12 vuotta vakituisesti samassa firmassa. Joskus talvisin tulee hiljaista, jolloin lomautuksia tulee. Viime talvena olin 2,5 kk lomautettuna ja kun normaalisti saan n.1100e kahden viikon välein, niin yhtäkkiä tuleekin ansiosidonnaisia sen 1100e/kk. Niissä on vielä järjettömän iso veroprosentti, 25%. Ansiotyössä veroprosenttini on 16%. 

On ollut aika uskomatonta kuunnella sitä, miten muka ansiosidonnaiset kannustavat työttömyyteen. Monelta menee täysln sekaisin ansiosidonnaiset ja Kelalta saatavat tuet. 

Vierailija
40/42 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnin ansiosidonnainen ei myöskään aiheuta muunlaista loukkua kuin vimmatun pakon löytää uusi työpaikka pian.