Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt menee vanhempieni touhu yli ymmärryksen!

Vierailija
09.05.2008 |

Kannattaisi puhua heidänkin kanssaan ja sanoa että tuo on sinusta epäreilua. Koska onhan se. Itsellä ei ole tuota ongelmaa, kun olen ainoa lapsi, mutta miehen vanhemmat on aina olleet aika tarkkoja etteivät suosi ketään sisarusta (käytännössä tarkoittaa sitä, etteivät tue ketään kuin äärimmäisessä hädässä, mikä on minusta ihan ok.)

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja voin myöntää, että osaksi olen kateellinen kun itse kitkuttaa kotihoidontuella ja mies vääntää ylitöitä minkä ehtii. Samalla siskoni, joka perheineen elää ylivarojensa, maksattaa vanhemmillani vaikka mitä; kampaajakäyntejä, kosmetologia, vauvan vaipat, tuttelit, omat piilolinssinsä jne jne. Kukaanhan ei ole siskoani pakottanut rakentamaan omakotitaloa, ostamaan kahta autoa ja shoppailemaan uusia vaatteita jatkuvasti. Silti narina on aina sama: "ei ole rahaa siihen ja siihen" ja äitimmehän sitten maksaa. Välillä v-tuttaa ja rankasti, mutta toisaalta olen ylpeä siitä, että itse pärjäämme ilman kerjäämistä.

Vierailija
2/39 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vain kovetat itsesi ja pyydät itsekin vanhemmiltasi rahaa! Älä leiki yli-ihmistä, älä luule että sinun pitäisi tulla toimeen omillasi. Pyydät rahaa jos sitä tarvitset, ja sillä siisti. Jos taas et tarvitse mitään, unohdat koko jutun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitonta tuollainen rahan kylväminen. Siis jo todella kyse tonneista vuodessa!!

Vierailija
4/39 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha raja oli kai noin 6700 euroa kahdelta vanhemmalta, ja jos veljellä on puoliso, senkin voi vielä kertoa kahdella, ja uusi raja nousee sinne 8000 euroon.

Vierailija
5/39 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitonta tuollainen rahan kylväminen. Siis jo todella kyse tonneista vuodessa!!

Vierailija
6/39 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vain kovetat itsesi ja pyydät itsekin vanhemmiltasi rahaa! Älä leiki yli-ihmistä, älä luule että sinun pitäisi tulla toimeen omillasi. Pyydät rahaa jos sitä tarvitset, ja sillä siisti. Jos taas et tarvitse mitään, unohdat koko jutun.

Vierailija
7/39 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen 28-vuotias veli toimii lähes samalla tavalla. Äidin rinnakkais-visa vinkuu, kun jätkä ostaa 400 euron farkkuja itselleen ja laskut kannetaan äitin ja isin maksettavaksi. Samaan hengen vetoon kerrotaan, kuinka viikonloppuna dokailtiin taas pari iltaa vodka-granbbareitä pintaliitodiskoissa ja kuljettiin taksilla 200 metrin matkat baarista toiseen ja "mutsi mul ei oo yhtään fyrkkaa, pystyks heittää satasen?"

Ei voi mitään, mutta mulle tulee sellainen olo, että mieheni vanhempia käytetään hyväksi.

Vierailija
8/39 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en kehtaa edes ottaa asiaa puheeksi ja olen sivuuttanut koko asian. Tietty vähän harmittaa mutta omillani olen aina pärjännyt myös hoitovapaan. Ja nyt olen uudestaan jäämässä hoitovapaalle ja tiukkaa tulee olemaan. Ja siinä vaiheessa kun muutin pois kotoa niin kyllä mulla oli sellainen periaatekin, etten enää laskuta vanhempiani. Jos joskus on ollut joku tiukka tarve niin olen LAINANNUT ja maksanut takaisin. Joskus omasta tahdostaan jotain pientä maksaa, tyylii kahvit kun ollaan liikenteessä yhdessä. Mutta en vaan kehtaa edes pyytää. Tosin ihan noin suuria kuluja ei veljellenikään makseta mitä ap:lla mutta kumminkin.

Vierailija
9/39 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä kävi (hoiti poikamme kerhokuljetukset) enkä ottanut asiaa puheeksi. Minulla on aina ollut hyvin läheiset ja lämpimät välit vanhempiini enkä haluaisi tehdä tästä isoa konfliktia. Siksi puran ennakkoon mieltäni täällä. Kiitos teille siitä.

Kun tapaan veljeni seuraavan kerran, aion ottaa asian puheeksi. Kysyn, millä aikataululla hän aikoo maksaa velkansa vanhemmillemme takaisin. Hän on nyt viimeisen rahanpyyntökerran jälkeen sanonut että maksaa vuokrarahan (siis sen yhden!) takaisin. Hui hai. Sitä hän ei usko itsekään. Mutta nostan kissan pöydälle kun hän tulee. Ihmettelen, mihin hänen avovaimonsa rahat menevät. Jos vanhempani maksavat kaikki auton kulut, muut laskut ja vuokrankin? Vaatteisiin ja meikkiin kai. Niin, ja niihin matkoihin. Ja siideriin.

Minähän ehdotin vanhemmillemme että ennakkoperintölistan sijaan tekevät velkakirjan ja veljelle takaisinmaksusuunnitelman. Mumisivat vain jotakin ja se siitä. He eivät siis edes halua lopettaa tuota maksamista. Sille en kai voi mitään.

No, nyt isä lähtiessään antoi minulle yhtäkkiä 50 euroa ja sanoi että osta itsellesi jotakin kivaa. Olin hieman hämmästynyt. Mutta otin rahan hyvällä omallatunnolla. Laitoin sen tosin talteen lapsen turvaistuinta varten.

Huomasin että teillä on muillakin vastaavanlaisia tilanteita. Ja aika usein se on juuri veli joka sitä rahaa lypsää. Tai sitten perheen kuopus. Esikoistytöt kai harvemmin.

Vastauksista rohkaistuneena aion tosiaan ottaa asian puheeksi veljen läsnäollessa. Kysyn maksusuunnitelmaa. Summat ovat kyllä olleet suuria, kun äiti mainitsi että toisinaan he ovat antaneet koko äidin nettopalkan niille. Voitteko kuvitella?!?!?! Isäni on eläkkeellä, joten aika röyhkeää toimintaa veljeltäni. Että raivostuttaa.

ap

Vierailija
10/39 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä muuten äitini satunnaisesti heittää minulle juuri 50 euroa. Näen sen omantunnonlepyttely-yrityksenä...

Vierailija
11/39 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän sama tilanne. Veljeni on päässyt aina helpommalla asiassa kuin asiassa. Siskollenikin on alettu ostamaan vaikka mitä. Minun kuulteni valitettiin koko lapsuus- ja nuoruusaika huonoa rahatilannetta. Siksi meninkin jo 13-vuotiaana kesätöihin. Heti, kun täytin 18, pakkasin tavarani ja lähdin. Eipä mennyt aikaakaan vanhempani lähtivät nuorempien sisarusteni kanssa risteilylle pariinkin otteeseen lyhyen ajan sisällä. Myöhemmin heille on ostettu mopot, autot, bensat, bändien keikkoja matkoineen toiselle puolelle Suomea. Odotan mielenkiinnolla mitä tapahtuu, kun he saavat aikaiseksi muuttaa pois kotoa. Ikäeroa meillä ei ole kuin pari vuotta, joten mistään iltatähtien hyysäämisestä ei ole kyse.

En ole niin katkera kuin tekstini antaa ymmärtää. Minua vain ihmetyttää suuresti, mitä olen tehnyt väärin, kun vanhempani suosivat nuorempia sisaruksia. Meidän perheessä ei ole tapana puhua eikä näyttää tunteita, joten olen niellyt tämän. Onneksi ei ole tullut (aikuisiällä) sellaista tilannetta, että joutuisin mitään heiltä pyytämään, Minun puolestani pitäköön rahansa. Selviän kyllä itsekin.

Vierailija
12/39 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille kun joku aika sit vanhalla AV:lla oli ketju siitä kuinka ihmiset kirjotti et ON IHAN NORMAALIA et vanhemmat maksavat lainanlyhennykset, autot ym. ja siis ne oli sitä mieltä, ketkä sitä rahaa sai. Saakohan niissä perheissä kaikki lapset tasapuolisesti? Koska siis musta ei ole ollenkaan normaalia, että vanhemmat maksavat aikuisen lapsen elämisen. Missähän nyt on ne kaikki vastaajat, jotka oli sitä mieltä et tollanen käyttäytyminen on ihan normaalia ja ap olisi vain kateellinen ja katkera ja väsynyt pienten lasten äiti. Mutta siis harmillinen tilanne joka tapauksessa ap:lla. Ymmärrän ap:ta, koska en mäkään kehtaisi moisesta ruikuttaa. Mutta kerta summat on noin suuria niin joku raja pitäisi kyllä olla.

Vierailija
13/39 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä yksi lapsi on ainut, jonka koulutuksen vanhemmat ovat kustantaneet. Muut ovat saaneet pärjätä omillaan. Nyt tämä erikoislääkäri on tehnyt aivan hillittömän 300 neliön talon ja asuu siinä yksin. Vanhemmat maksaa lainoja, kun niin surettaa "tyttörukan" kamalat velat. Kyseessä 40v lapseton nainen, joka reissaa vähintään 3 kertaa vuodessa ties missä. Perheen muut lapset kitkuttaa kuka opintotuella, kotihoidotuella tai pienellä palkalla elättäen lapsikatrasta.

Eipä asia minulle kuulu ja rahaa se vaan on. Surullista vaan miehen puolesta, varmasti tuntuu kurjalle, vaikka hänellä onkin kunnia-asiana tulla toimeen omillaan.

Vierailija
14/39 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoista summista silloin on kyse. Vaikka äitisi olisi pienipalkkaisessa työssä, sanotaan vaikka 1000¬ kuussa käteen ja olisivat antaneet tämän summan 3 kertaa veljellesi, yhteensä olisi 3000¬. Mikä on mielestäni aivan valtava summa. Ja lisäksi ne "pikkurahat" mitä on mennyt auton bensaan ja vakuutuksiin jne. Ei hyvää päivää, nyt nainen otat todellakin asian puheeksi veljesi ja vanhempiesi kanssa.

Vaikka vanhempasi jatkaisivat edelleen kyllä isi sponssaa-tyylillä veljesi elättämistä, heistäkin aika joskus jättää. Veljesi tulee sinä päivänä olemaan kusessa kaulaansa myöten, kun on tottunut siihen että rahaa voi panna huoletta menemään ja vanhemmilta saa sitten tarpeen tullen lisää...

Vastauksista rohkaistuneena aion tosiaan ottaa asian puheeksi veljen läsnäollessa. Kysyn maksusuunnitelmaa. Summat ovat kyllä olleet suuria, kun äiti mainitsi että toisinaan he ovat antaneet koko äidin nettopalkan niille. Voitteko kuvitella?!?!?! Isäni on eläkkeellä, joten aika röyhkeää toimintaa veljeltäni. Että raivostuttaa.

ap

Vierailija
15/39 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille kun joku aika sit vanhalla AV:lla oli ketju siitä kuinka ihmiset kirjotti et ON IHAN NORMAALIA et vanhemmat maksavat lainanlyhennykset, autot ym. ja siis ne oli sitä mieltä, ketkä sitä rahaa sai. Saakohan niissä perheissä kaikki lapset tasapuolisesti? Koska siis musta ei ole ollenkaan normaalia, että vanhemmat maksavat aikuisen lapsen elämisen. Missähän nyt on ne kaikki vastaajat, jotka oli sitä mieltä et tollanen käyttäytyminen on ihan normaalia ja ap olisi vain kateellinen ja katkera ja väsynyt pienten lasten äiti. Mutta siis harmillinen tilanne joka tapauksessa ap:lla. Ymmärrän ap:ta, koska en mäkään kehtaisi moisesta ruikuttaa. Mutta kerta summat on noin suuria niin joku raja pitäisi kyllä olla.

Ja vanhemmilla pitää olla raha täysin ylimääräistä. Ja aloite tukemiseen tietenkin vanhemmilta, eli halutaan siirtää perintöä eteenpäin. Luulen, että ap:n mielestä tilanne olisi ihan ok, jos molemmille lapsille annettaisiin yhtä paljon, ja tavoitteena olisi tukea lapsia niin, että myöhemmin maksettava perintövero olisi sitten pienempi.

Vierailija
16/39 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen enemmän "ressukka" mitä sisarukseni, vanhin ja hiukan "hukassa ollut" ja masennukseen taipuvainen (pahimmillaan sairaalahoidossa ollut). Sisarukseni ovat menneet kun höyryjunat elämässään eteenpäin.

Töitä ovat vapaaehtoisesti halunneet paiskia paljon nuoremmasta mitä minä (aluksi koska ovat halunneet vaikka hienomman kännykän tmv. mitä vanhemmat suostuneet ostamaan, minulle on halpa malli kelvannut)

Kohta minulla ikää 30-vuotta, ja edelleen vanhempani ja isovanhempani antavat minulle rahaa. Eivät isoja summia, mutta esim. 50e kun käyn heidän luonaan jne. +ovat sanoneet että jos tulee isoja laskuja auttavat niiden kanssa, ja ovat auttaneetkin.

Tuo pohjustukseksi siihen, että vaikka en mikään hyväksi käyttäjä ole, niin YMMÄRRÄN että vanhemmat ehkä haluavat jollekkin lapsistaan enemmän rahaa antaa. Ja ehkä ne muut lapset eivät edes halua/luonne ei anna periksi ottaa rahaa vastaan.

Minulla ei koskaan ole ollut ajatusta että kun muutan kotoa pois, pitäisi selviytyä itse yksinään, vaan vanhempien ja muiden sukulaisten tuki on ollut itsestään selvyys (HUOM: ei koko vuokria olla maksettu tmv. mutta esim. kesällä yhden kuun vuokra, satunnaisesti kännykkä lasku, annettu rahaa talvikenkiin ja -takkiin jne.) jonka olen kiitollisena vastaan ottanut...!

Kannattaa myös muistaa se, että kun lapset lentävät pesästä, niin vanhemmilla jää enemmän rahaa käyttöönsä. Yleensä siinä vaiheessa on myös lainat maksettu pois, ja urallakin edetty pari palkkaluokkaa ylemmäksi.

Jos vanhemmilla ei ole superkalliita harrastuksia tmv. niin sitä rahaa ei saa mihinkään kulumaan, ja ehkä he mielummin auttavat lastaan joka pyristelee elämän ruuhkavuosissa, kun makuuttavat rahojaan tilillä...?

Ihan totta, jokainen voi omalle kohdalleen kuvitella tilanteen, jossa ei lapsia asuisi kotona, lainaa ei olisi, ja plakka olisi nykyistä esim. 1000euroa korkeampi, MIHIN te rahan laittaisitte?

Matkusteluun tmv. toki saa rahaa menemään, mutta jos on vielä työelämässä, niin ei niilläkään määräänsä enempää voi reissata...

Vierailija
17/39 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen enemmän "ressukka" mitä sisarukseni, vanhin ja hiukan "hukassa ollut" ja masennukseen taipuvainen (pahimmillaan sairaalahoidossa ollut). Sisarukseni ovat menneet kun höyryjunat elämässään eteenpäin.

Töitä ovat vapaaehtoisesti halunneet paiskia paljon nuoremmasta mitä minä (aluksi koska ovat halunneet vaikka hienomman kännykän tmv. mitä vanhemmat suostuneet ostamaan, minulle on halpa malli kelvannut)

Kohta minulla ikää 30-vuotta, ja edelleen vanhempani ja isovanhempani antavat minulle rahaa. Eivät isoja summia, mutta esim. 50e kun käyn heidän luonaan jne. +ovat sanoneet että jos tulee isoja laskuja auttavat niiden kanssa, ja ovat auttaneetkin.

Tuo pohjustukseksi siihen, että vaikka en mikään hyväksi käyttäjä ole, niin YMMÄRRÄN että vanhemmat ehkä haluavat jollekkin lapsistaan enemmän rahaa antaa. Ja ehkä ne muut lapset eivät edes halua/luonne ei anna periksi ottaa rahaa vastaan.

Minulla ei koskaan ole ollut ajatusta että kun muutan kotoa pois, pitäisi selviytyä itse yksinään, vaan vanhempien ja muiden sukulaisten tuki on ollut itsestään selvyys (HUOM: ei koko vuokria olla maksettu tmv. mutta esim. kesällä yhden kuun vuokra, satunnaisesti kännykkä lasku, annettu rahaa talvikenkiin ja -takkiin jne.) jonka olen kiitollisena vastaan ottanut...!

Kannattaa myös muistaa se, että kun lapset lentävät pesästä, niin vanhemmilla jää enemmän rahaa käyttöönsä. Yleensä siinä vaiheessa on myös lainat maksettu pois, ja urallakin edetty pari palkkaluokkaa ylemmäksi.

Jos vanhemmilla ei ole superkalliita harrastuksia tmv. niin sitä rahaa ei saa mihinkään kulumaan, ja ehkä he mielummin auttavat lastaan joka pyristelee elämän ruuhkavuosissa, kun makuuttavat rahojaan tilillä...?

Ihan totta, jokainen voi omalle kohdalleen kuvitella tilanteen, jossa ei lapsia asuisi kotona, lainaa ei olisi, ja plakka olisi nykyistä esim. 1000euroa korkeampi, MIHIN te rahan laittaisitte?

Matkusteluun tmv. toki saa rahaa menemään, mutta jos on vielä työelämässä, niin ei niilläkään määräänsä enempää voi reissata...

Vierailija
18/39 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinänsä vanhemmille "ilmoittaminen", että tuo on ennakkoperintöä, ei millään muotoa riitä jos lahjoituksia ei voida todentaa mitenkään.

Tuo on väärin. Sinulla on selkärankaa, mutta ei se oikeuta vanhempiasi käyttäytymään tuolla tavalla. Jos ei puhe auta, ota järeämmät konstit käyttöön. Niin tylyltä kun se tuntuukin, sinulla on oikeus ja velvollisuuskin pitää puolesi. Vanhempasi eivät selvästi tajua, millaista katkeruutta ja kaunaa tämä tuo sinun ja veljesi välille.

Pidät pari kuukautta etäisyyttä vanhempiisi, et soita etkä käy etkä ota heitä vastaan. Miettikööt rauhassa.

Vierailija
19/39 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähdin lapsuudenkodistani 18-vuotiaana opiskelemaan ja sen jälkeen olen tullut toimeen omillani. Säästin kaikesta ja kituutin, mutta rahaa ei tarvinnut koskaan vanhemmilta pyytää. Nyt meillä on kaksi pientä lasta ja olen äitiyslomalla, mutta rahaa ei ole tarvinnut vanhemmilta pyytää.

Minulla on pikkuveli, joka käyttää vanhempiani hyväkseen ihan surutta. Hän ei kauheasti arvosta heidän seuraansa, ei auta koskaan missään, puhuu usein hyvin epäkunnioittavaan sävyyn jne. Mutta rahat hän vie. Hän ei ole nyt viimeiseen puoleen vuoteen viitsinyt käydä töissä (tekee epäaktiivisesti päättötyötään), avovaimonsa opiskelee ja tekee iltaisin ja viikonloppuisin töitä.

He matkustavat ulkomailla pari kertaa vuodessa, ostelevat uusia huonekaluja, vaatteita, käyvät ulkona jne. Ja sitten veljeni itkee vanhemmille että ei ole rahaa maksaa laskuja. Siispä isäni antoi viikko sitten rahat maksamattomiin laskuihin. Nyt se jätkä soitti, että ei olekaan varaa maksaa seuraavaa vuokraa, ja TAAS isäni lähetti rahaa. Kyse on siis tuhansista euroista, ja joka kuukausi rahaa menee.

Heillä on vanhempieni lahjoittama auto, jonka vakuutukset, bensat ja huollot vanhempani maksavat. Niin, ja renkaat tietenkin. No nyt he SAAVAT avovaimon vanhemmilta uuden auton ja aikovat myydä tämän meidän vanhempien lahjoittaman auton. Äsken kysyin isältäni, että mihin ne autorahat menee. No veljelleni tietysti!

Sanoin että en minä heidän rahojaan ole vaatimassa, mutta tuo ei voi jatkua noin. Se jätkä pumppaa kaiken irti minkä saa. Ja vanhemmat antaa. Voihan vee. Nyt tämä alkaa mennä jo liian pitkälle, tuo auton myyminen ja muut. Ja siinä samassa tosiaan isäni paljasti että on vuosikaudet maksanut kaikki auton kulutkin.

Okei, vanhempani auttavat meitä joskus lasten kuljetuksissa ja isäni on korjannut monia juttuja kodissamme. Siitä olen hänelle kiitollinen. Mutta silti en voi hyväksyä tuollaista rahojen jakamista saamattomalle laiskalle veljelleni, joka tuhlaa enemmän kuin koskaan tienaa.

Veetuttaa nyt ja rankasti.

Vierailija
20/39 |
09.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

He toteavat että väärinhän se on, mutta jatkavat silti touhua. Jokaisen isomman lahjoituksen jälkeen sanovat että nyt se loppui, mutta kuukauden päästä jätkä taas itkee rahapulaansa ja taas antavat.

Kyllä isäni hieman vaikean näköiseksi meni kun kysyin niistä auton myyntirahoista. Ja kuitenkin sanoi, että "nehän kuuluu veljellesi".

Vanhemmat perustelevat sillä, että nämä lahjoittamansa rahat vähennetään sitten aikanaan veljeni perinnöstä. Hui hai. Niitä ei koskaan tulla siinä huomioimaan. Ja kun kyse ei ole siitä, että minä haluaisin rahaa, vaan siitä että veljeni ei koskaan opi tulemaan toimeen omillaan.

Veetuttaa tosi rankasti, koska itse olen autoni aika ostanut ja maksanut ja köyhyydessä elänyt. Ja tuo helkkarin loinen avovaimonsa kanssa kerää rahoja uusiin kesävaatteisiin.

ap