Onko työpaikan joulubuffetit muuallakin näin surkeita?
Marras-joulukuussa työyhteisö (n. 60 hlöä) on aina mennyt johonkin ravintolaan lounasaikaan joulubuffettiin. Työpaikka sijaitsee Uudellamaalla, joten ravintolatarjontaa löytyy. Työyhteisön joululounas on siis varattu ravintolasta etukäteen ja pöytäpaikat löytyvät aina hyvin. Itse ruokailuissa on kuitenkin aina ollut seuraavia ongelmia:
-Allergioista ja ruokavalioista on kysytty tiedot etukäteen. Paikan päällä usein selviää, että allergisille/erityisruokavalioisille ei ole varattu mitään tai sitten heidän ruokaansa ryhdytään valmistamaan vasta paikan päällä. Viimeisimmällä kerralla allergiset/erityisruokavalioiset saivat annokset eteensä, kun muut olivat lopettaneet syömisen. Tosi tavallista myös on, että allergisten kohdalla on jotakin virheitä tarjoiluissa. Viimeksi jälkiruokapöydässä oli keliaakikoille joulutortun sijaan Geisha-suklaata (sisältää vehnää).
-Joulubuffet saattaa olla naurettavan suppea. Mieleen muistuu eräs kerta, jolloin tarjolla oli possupihvejä, keitettyjä perunoita, lanttulaatikkoa, rosollia ja salaattia. Lihaa syömättömille ei ollut tarjolla mitään korviketta, kalaa ei buffetpöydässä ollut lainkaan jne. Mielestäni tuo ei ole kunnon joulupöytää nähnytkään, jos perinteiset joulupöytään kuuluvat ruoat puuttuvat. Paras oli, kun kerran tilassa oli kaksi eri tarjoilupöytää: toiselle ryhmälle oli kaikki kaloista lähtien ja toisessa pöydässä vastaavia tarjottavia ei ollut.
-Henkilökuntaa on aivan liian vähän ja jättävät jouluruokailijat keskenään. Allergiset eivät saa tietoa ruoistaan, jos joku haluaa kysyä jotain, ei ketään löydy vastaamaan. Käytännössä käyvät vain keräämässä käytetyt astiat ja poistuvat pikaisesti paikalta. Ruuhkaa näyttäisi usein olevan ja ravintolaan on buukattu kerralla liian monta ryhmää jouluaterialle.
Anteeksi avautuminen, mutta nyppii kun jouluateria on ainoa työnantajalta saatava joulumuistaminen ja sekin on noin huono.
Kommentit (40)
Kait ny jos siellä joku etana hommissa niin siitä mitään tule muuta kuin huutokonsertti.
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei pidä valittaa jos jotain ilmaiseksi+bonukseksi saa.
Ilmaiseksi vaikka salmonella kyytipoikana, ei saa valittaa kun ilmaiseksi saa...
Vierailija kirjoitti:
Kenellekään ei nykyään kannata tarjota mitään, koska ulisijoita riittää...
Tämähän se: kiittämätöntä ulinaa...
Koskaan ei ole ollut mitään joululounasta tms firman piikkiin.
Meillä on vuosia ollut pelkästään riisipuuro ja soppa.
Oman kokemuksen mukaan sellaiset ravintolat, joissa ruoka on yleensä oikeinkin hyvää, eivät osaa tehdä hyviä perinneruokia. Ei nuo laatikot mitään herkkua ole, mutta oli aika yllätys että yhdessä kaupungin parhaista ravintoloista lanttulaatikko oli palanutta ja porkkanalaatikko mautonta. Mieleen tuli että kokki on tottunut paistamaan pihvejä mutta ei tekemään näitä. Olisivat voineet suosiolla jättää pois - sillä monessa paremman lounaspaikassa ei niitä edes yritetä.
Meillä ei ole muuta työpaikan buffaa kuin lounas ja vaihdellaan vuosittain paikkaa missä käydään. Yllättäen yksi parhaista on ollut opetusravintola, tai ehkä juuri siksi. Sekin on lopetettu nykyään.
Meillä ei saa tarjota työnantajan puolesta mitään tasapuolisuuden vuoksi. Ei kokouskahveja eikä joululounaita. Viime vuonna oli kahvia, glögiä ja joko edellisenä päivänä paistettuja tai pakastimesta otettuja joulutorttuja.
Tänä vuonna saatiin joulupaketit jossa kahvia, glögiä, pipareita, pieni pussi riisiä, makeisrasia ja leikkuulauta. Ihan kiva yllätys, parempi kuin ei mitään.
Ei meillä ainakaan Oulussa ole tuollaista. Hyvät jouluruuat noutopöydästä, koko menu laktoositon ja melkein koko menu gluteeniton. Jos joku oli allerginen jollekin niin on sitten syömättä sitä, mutkaton lähestymistapa.
Jos joku tympäisi niin viikolla oli vaikea löytää lounasravintola josta saisi tavallista lounasta eikä ylihinnoiteltua joululounasta.
# 28 ... leikkuulauta oli puinen 🤩
Opettajana sain nauttia koulun joulupöydän antimista. Limaista kinkkua, lanttulaatikkoa, joka oli juoksevaa kuin kastike, kovia perunoita ja punajuurikuutioita.
Stockmann ei koskaan vienyt työläisiään joulubuffettiin, muutaman kerran tarjosi paikan päällä ruokaa. Sitten sekin loppui ja vuokralaiset tarjosivat säälistä riisipuuroa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vuosia ollut pelkästään riisipuuro ja soppa.
Tuo onkin turvallisempi vaihtoehto. Monella ravintolalla kun on tapana tarjota joulukinkkuna isommalla hinnalla sitä kinkkua, jota voi ostaa palana kotiinkin ympäri vuoden. Itselleni tuo on sattunut turhan monta kertaa ja useammalla eri paikkakunnalla. Yleensä kierrän nuo tilaisuudet kaukaa, jos vaan voin ja jo siksikin, että omassa joulupöydässä kaikki tarjottavat maistuvat eli ei ole tullut kyllästyimispistettä.
Vierailija kirjoitti:
Meille oli joulukahvit sekä tortut. Vähennettiin palkasta...
Onko toi sallittua?
En tiedä onko epäsuosittu mielipide, mutta ihmettelen niitä jotka ovat ruokailun suhteen monirajoitteisia ja silti pitää tunkea mukaan erilaisiin ruokailutilanteisiin joissa on useita kymmeniä ihmisiä mukana.
Voin vaan kuvitella millainen stressi se on henkilökunnalle kun muutenkin suuren ja vaativan ruokailun järjestämisen lisäksi pitää muistaa monta erilaisia erityisruokavalioyhdistelmää ja vielä ne henkilöt joita asia koskee. Tämä kaikki ruuhkaisessa ja kiireisessä tilanteessa.
Itse jäisin noissa tilanteissa suosiolla kotiin ja tekisin ruokani itse tai sitten menisin yksin ravintolaan jolloin se tilanne on henkilökunnalle helpompi käsitellä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko epäsuosittu mielipide, mutta ihmettelen niitä jotka ovat ruokailun suhteen monirajoitteisia ja silti pitää tunkea mukaan erilaisiin ruokailutilanteisiin joissa on useita kymmeniä ihmisiä mukana.
Voin vaan kuvitella millainen stressi se on henkilökunnalle kun muutenkin suuren ja vaativan ruokailun järjestämisen lisäksi pitää muistaa monta erilaisia erityisruokavalioyhdistelmää ja vielä ne henkilöt joita asia koskee. Tämä kaikki ruuhkaisessa ja kiireisessä tilanteessa.
Itse jäisin noissa tilanteissa suosiolla kotiin ja tekisin ruokani itse tai sitten menisin yksin ravintolaan jolloin se tilanne on henkilökunnalle helpompi käsitellä.
Ennen sanottiin, että asiakas on aina oikeassa, mutta nyt se onkin henkilökunta? Ei ihme, että itsepalvelu on niin yleistä. Kas kun et vielä pese käyttämiäsi astioita... säästyy henkilökunnalta aikaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen sanottiin, että asiakas on aina oikeassa, mutta nyt se onkin henkilökunta? Ei ihme, että itsepalvelu on niin yleistä. Kas kun et vielä pese käyttämiäsi astioita... säästyy henkilökunnalta aikaa...
En kuvittele olevani mikään kingi jos maksan tai jos yritys maksaa puolestani jonkun muutaman kymmenen euron joululounaan. Osaan asettua myös työntekjöiden asemaan, koska olen joskus itse tehnyt ruohonjuuritason hommia. Huonoa palvelua ei tietenkään tarvitse sietää, aina voi äänestää lompakollaan. Mutta realiteetit on hyvä tiedostaa.
Ihmettelen millainen henkilö on sellainen, joka palvelutilanteessa kuvittelee olevansa joku kuninkaallinen. Samaa kuninkaallista palvelua asiakas saa varmaan myös sinun työpaikallasi? Ai ei saa? Miksei?
Vierailija kirjoitti:
Ei ikinä ole vegaaneille ollut ruokaa
Det är väl självklart då de inte äter mat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I Finland är det enligt min erfarenhet kutym att betala maten (utfodringen) vid kassan, sedan hämta sallad (makaroner och riven morot samt kål), varefter man skall hämta huvudrätten (någon misshandlad, enklare köttbit) och till slut hämta kaffet (Sika Mokka med vettteri). Ingen i personalen bär bort något, så det förutsätts att kunden själv konkar bort sina tallrikar, bestick och koppar (muggar).
Mulle lihaa syömättömänä tuosta kelpaisi perunat, lanttulaatikko, rosolli ja salaatti. Varmaan jotain salaatinkastiketta ja leipääkin oli. Olisin tyytyväinen.
eipä se, huomenna on ruokajono ja jouluruoat sieltä ja varsinkin perjantaina kun kaikki jouluherkut tulevat jakoon ja pulkallinen laatikoita taas