Onko totta, että kerrostalon ala-aulassakaan ei saa liikkua, jos ei ole kyseisen talon asukas?
Kommentit (64)
Yhden kerran menin kaverin luo käymään, ja mulla oli autossa tavaraa, mitkä olin luvannut tuoda. Ajoin auton rapun oven eteen. Viereisestä rapusta tulee joku äijä kyselemään, että asunko täällä. Totesin vaan, että en tietääkseni. Tarkoitus olisi viedä kaverille tavaroita. Äijä totetaa, että et jätä autoasi siihen pitkäksi aikaa. Sanoin, että seisoo sen aikaa, kun on tarvis. Äijä lähti menemään, ja jäi toisen rappukäytävän ovelle kytikselle. Tyypin ulkoinen habitus oli lievästi sanoen huvittava, verkkopaita ja armeijan pussihousut. Vein kaverille tavarat, ja sanoin, että siirrän auton muualle, kun yksi jäi kyttäämään. Äijä painui rapun ovesta sisään, kun näki, että käynnistin auton. Talon etupiha oli hiekkapiha, niin annoin auton sit raapaista ihan kunnon kuopan siihen. Lähdettiin sit kaverin kanssa muualle kävellen, ja kaksi mummelia ihmettelevät sitä kuoppaa. Kaveri vaan totesi, että taisit tehdä tuon. Olin vaan, että kyllä tein, nähtävästi nuo ihmiset miettivät seuraavan viikon, että mistä se jälki tuli. Totesi vaan, että tässä talossa ei kaikilla hissi kiipeä ihan ylös asti. Osa talon asukkaista olivat oikeasti outoja.
Asiattoman oleskelun kieltäminen kerrostalon yleisissä tiloissa on rakennuksen omistajan (asunto-osakeyhtiö) päätettävissä. Yksittäisellä asukkaalla ei ole päätäntävaltaa siitä, mikä oleskelu on asiallista ja mikä asiatonta. Kerrostalon yleisissä tiloissa kävijällä ei siten myöskään ole tilivelvollisuutta yksittäiselle asukkaalle.
Yksittäinen asukas voi toki ilmoittaa poliisille, jos ulkopuolinen jää oleilemaan pitemmäksi aikaa tai näyttää katselevan paikkoja rikoksen valmistelua varten. Tai jos häiriö kohdistuu suoraan ilmoittajan oman asunnon kotirauhaan. Jos hiippari on jo syyllistynyt sellaiseen rikokseen, johon pätee yleinen kiinniotto-oikeus (entiseltä nimeltään jokamiehen kiinniotto-oikeus), silloin tämä oikeus on luonnollisesti yksittäiselläkin asukkaalla. Toistuva ilmoittelu poliisille mitättömistä asioista johtaa herkästi siihen, ettei poliisi seuraavalla kerralla tule paikalle silloinkaan kun siihen olisi aihetta.
Hallituksen puheenjohtaja tai isännöitsijä voi periaatteessa esiintyä taloyhtiön virallisena edustajana myös kiinteistöllä oleskelevaa ulkopuolista kohtaan, mutta tähän asemaan vetoaminen on käytännössä järkevää vain tilanteissa, jotka ylittäisivät myös viranomaisten reagointikynnyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanoi 70-vuotias tänään, kun kävin talon luona, jossa asuin 80-luvulla, että laita se ovi kiinni ja lähde, jos et kerta ole talon asukas.
jäin ihmettelemään, että näinkö tosiaan on.
että esim. Ohikulkiessaan ei saisi käydä kerran kymmenessä vuodessa katsomassa vanhaa tuttua rappukäytävää, ovia jne, olen tällainen muistojen ihminen.No tottakai näin on. Yksityinen tila. Sama jos tulisin sinun asuntosi eteiseen vain vilkaisemaan paikkoja, sillä asuin asunnossa ennen
En tarkoita asuntojen sisäpuolia, vaan ala-aulaa, portaita.
Jos tulen omakotitalosi portaille kuikuilemaan sisälle niin sekö on sinulle ok?
Se ei tietenkään ole OK. Vertaillaanpas vain sellaisia asioita, jotka ovat vertailukelpoisia. Omakotitalon omistaja päättää itse, keillä on oikeus oleskella hänen kotirauhansa suojaamalla alueella, johon myös pihapiiri kuuluu. Kerrostalon asukas päättää oman asuntonsa kotirauhasta, sen sijaan oleskeluoikeudesta kerrostalon ala-aulassa ja portailla päättää taloyhtiö.
Eri
Millä ihmeen logiikalla siellä saisi kulkea? Ei se ole mikään julkinen tila. Se rappukäytävä on sen taloyhtiön omistuksessa ja hallinnassa, he päättävät, kuka sitä saa käyttää. Käytännössä tämä on aina taloyhtiön asukkaat ja heidän vieraansa, huoltotoimia suorittavat, postin jakaja yms. joilla on asiallinen, taloyhtiön hyväksymä syy rappukäytävässä tai aulassa oleilla.