Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämä junnaa paikoillaan. Ei ole rahaa toteuttaa haaveita, enkä jaksaisi odottaa enää.

Vierailija
20.12.2023 |

Kaikki periaatteessa ihan hyvin, mutta tuntuu, että olen jämähtänyt paikoilleni, enkä jaksa enää innostua mistään. Haaveita on paljon, mutta ei rahaa. Asumme perheen kanssa kaupungissa vuokralla rivitalossa, mutta haaveilen maalle muutosta. Haluaisin ison kasvimaan ja viljellä vaikka mitä! Lapset kuitenkin vielä vuosia kouluissa ympäri kaupunkia, mihin nähden nykyinen asuntomme sijaitsee hyvin. Ei siis mitään järkeä muuttaa yhtäkkiä teinien kanssa jonnekin korpeen.

Mökistä olen myös vaihtoehtoisesti haaveillut, mutta tarpeeksi halvat purkukuntoisia tai sitten ovat kalliita. Johonkin 10 000€ mökkiin olisi varaa kyllä, ei sen kalliimpaan. Onko järkeä sitten ostaa tuon hintainen kaatumaisillaan oleva tönö vain, että saa pihan ja paikan ilman naapureita joka puolella? 

En vaan jaksa innostua mistään, kun en kaupungin onnettomalla minipihalla voi kasvattaa mitään kunnolla! Myöskään ei ole mitään järkeä investoida hienoon puutarhaan, jonka joutuu käytännössä jättämään uusille asukkaille, jos muuttaa. 

Olen niin allapäin ja ajatukset ihan jumissa. Miten pääsen tästä eteenpäin? :(

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Kannattaa asettaa itselleen helpompia ja pienempiä välitavoiteita, jotka ovat realistisia. Voithan unelmoida isosta puutarhasta ja mökistä pidemmän aikavälin tavoitteina, mutta jos tällä hetkellä rahat/aika ei riitä, niin mieti mikä olisi sellainen asia, millä nyt just saisit kiinnostusta lisättyä elämää. Laita kesällä kasvatuslaatikot omaan pihaan, vuokraa vaikka kaverin kanssa siirtomaapuutarhapalsta? 

Purkukuntoisen mökin ostamisella et juurikaan säästä, ellet ole tosi kätevä käsistäsi ja saa esim. materiaaleja alennuksella tai ilmaiseksi jostain. Remppaamiseen uppoaa hartiapankilla tehtynäkin melkoinen summa, been there done that ja sentään tiesin mihin olen ryhtymässä. Se hinta on äkkiä kolminkertaistunut ennen kun möksä on edes jotakuinkin asuttavassa kunnossa :)

Vierailija
2/6 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanss junnaa paikoillaan mutta en keksi rahalle mitään mielekästä käyttöä. Kaikki löytyy mita tarvitsen en siis kykene ostamaan mitään turhaa vempelettä tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungeissa on niitä puutarhapalstoja joissa on mökki? Mutta onko rantaa. Entä jos ostaa tontin maalta ja laittaa minimökin, joka on talviasuttava, mutta se vaatisi hyvän kaivon tai vettä naapurista letkulla josta maksaa. Usein kaavoitus maksaa, tiemaksut ja nuohous tulee, joku kiinteistövero vai mikä lie. Hinta tosiaan usein ylittyy ja vaatii tulot. Sitten on erikseen käynnit maalla (on paikkoja joissa saa oleskella, osassa ei saa), vuokramökkikohde tai asuntovaunu. Joku automatka maatilalle josta vuokraa palstan kesäksi, yrtit sinne. Ellei osta valmiina.

Vierailija
4/6 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh. Kannattaa asettaa itselleen helpompia ja pienempiä välitavoiteita, jotka ovat realistisia. Voithan unelmoida isosta puutarhasta ja mökistä pidemmän aikavälin tavoitteina, mutta jos tällä hetkellä rahat/aika ei riitä, niin mieti mikä olisi sellainen asia, millä nyt just saisit kiinnostusta lisättyä elämää. Laita kesällä kasvatuslaatikot omaan pihaan, vuokraa vaikka kaverin kanssa siirtomaapuutarhapalsta? 

Purkukuntoisen mökin ostamisella et juurikaan säästä, ellet ole tosi kätevä käsistäsi ja saa esim. materiaaleja alennuksella tai ilmaiseksi jostain. Remppaamiseen uppoaa hartiapankilla tehtynäkin melkoinen summa, been there done that ja sentään tiesin mihin olen ryhtymässä. Se hinta on äkkiä kolminkertaistunut ennen kun möksä on edes jotakuinkin asuttavassa kunnossa :)

Kiitos tsempeistä ja ideoinnista! <3 On mulla tosiaan pihalla nytkin muutama kasvatuslaatikko, mutta haluaisin marjapensaita ja hedelmäpuita yms., joten tilaa tarvitsisin enemmän. Ja siis sellaista, joka olisi vuosikausia/kymmeniä mieluiten varmasti omassa käytössä. Tämä kaupunkielämä ei anna mulle mitään. Jos saisi aikaa taaksepäin, niin en olisi tänne edes tullut. Lapsia en halua kuitenkaan omien haaveideni vuoksi riistää tutuista ympyröistään. Minusta se olisi pelkästään itsekästä. 

Ehkä olen lukenut liikaa ip-lehtien "Pirkko osti 5000€:lla vanhan hirsimökin ja remontoi siitä 500€:lla unelmien piilopirtin" :D

-ap

Vierailija
5/6 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungeissa on niitä puutarhapalstoja joissa on mökki? Mutta onko rantaa. Entä jos ostaa tontin maalta ja laittaa minimökin, joka on talviasuttava, mutta se vaatisi hyvän kaivon tai vettä naapurista letkulla josta maksaa. Usein kaavoitus maksaa, tiemaksut ja nuohous tulee, joku kiinteistövero vai mikä lie. Hinta tosiaan usein ylittyy ja vaatii tulot. Sitten on erikseen käynnit maalla (on paikkoja joissa saa oleskella, osassa ei saa), vuokramökkikohde tai asuntovaunu. Joku automatka maatilalle josta vuokraa palstan kesäksi, yrtit sinne. Ellei osta valmiina.

Kiitos ideoista! <3 Siirtolapuutarhamökit maksavat meilläpäin noin 30 000€ ja niissä asuminen on monin tavoin säädeltyä. En kestäisi ketään pihapoliisia kyttäämässä! :D Tontin ostaminen on tietenkin yksi vaihtoehto, jonka olin ihan unohtanut ja varojen mukaan joku tönö tai aluksi vaikka jurtta pihaan. Aika monia asioita pitää tosiaan ottaa huomioon noissa kuluissakin, joita kertyy äkkiä vaikka kuinka!

-ap

Vierailija
6/6 |
20.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan