Onko teillä varaa/aikomusta ostaa lohen/muikunmätiä joulupöytään?
Moni satsaa kinkkuun ja kalat ja mädit pitää unohtaa, koska tulisi liian kalliiksi.
Kommentit (51)
Ostan pienen purkin kirjolohen mätiä itselleni, sopii ihanasti joululimpun päälle smetanan ja punasipulin kanssa.
Kallistahan se on, mutta kerran vuodessa raaskin kyllä sen purkin ostaa.
Itse kun pyydän muikkua ja siikaa, niin mätiä on aina pöydässä. Tuttavillekin jakelen 400g rasioita. Heiltä sitten tulee minulle hirveä ja peuraa.
Yleensä siianmäti on puolta halvempaa kuin muikunmäti. Mutta tänä syksynä kattelin yhessä Prismassa, että oli sama hinta, 199€/kg. Että onhan tuo kallista. Vielä viime vuonna sai muikun mätiä 120€/kk.
Taimenen ja kirjolohen mädistä en tykkää. Liian suurirakeista. Niillä saa närhet herkutella.
Vierailija kirjoitti:
Monet eivät ole kotonaan moisia herkkuja saanut ja eivät niistä sitten mitään ymmärrä aikuisenakaan.
Tämä on totta. Lapsuuden kodissani mäti oli joka syksyinen sesonkiherkku ja kuului joulupöytään kun molemmat isoisät kalasti.
Mies ei kuivanmaanmökin kasvattina ymmärtänyt mitään kalan päälle eikä edes maistanut mätiä. Mutta nyt on siihen niin tykästynyt, että joka syksy pitää päästä muikun ja siian pyyntiin. Eikä pistä mätiä hukkaan
Ei ole rahasta kiinni, mutta en, hyi helvetti.
Ymmärrän sen että kalojen pyydystäjät ja kalastajat syö mätiä. Siinä ei ole mitään järkeä että joku "ulkopuolinen" ostaa kaupan tiskiltä kalliiseen hintaan tuotetta mistä ei mitään ymmärrä.
Että jätän ne mädit kauppaan.
Silliä tulee joulupöytään rosollin kyytipojaksi, muuta kalatuotetta ei ole tulossa.
Meillä isäntä hoitaa mulkunmädit joulupöytään.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan tule mätiä pöytään. Syksyisin kissat syö pyytämäni muikkujen ja siian mädit.
Nyt juksaat nälissäsi.
Meillä ei syödä mätiä, lohta sen verran että leivän päälle saavat ketkä sitä voivat syödä, eli pieni paketti graavilohta.
Meillä on vain sammen mätiä ja samppanjaa.
Kyllä kelpaisi mutta ei todellakaan ole varaa. Laatikot ja kinkkusiivut saa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vain sammen mätiä ja samppanjaa.
Lapsesta asti muikunmätiä syöneenä en pitänyt sammenmätiä, tai kaviaariksihan sitä sanottiin, kummoisena. Työmatkoilla Neukkulassa sitä oli pöydässä usein, parasta laatuakin kuuemma joskus.
Ostan mätiä muksulle, miehelle ja koristeeksi vitosella 100g, enempää ei uppoa niillekään. 150g siikaa graavattavaksi ja pikku purkki silliä. Silli säilyy, muu on tarkoitus saada syötyä 2 päivässä. Itse syön enempi lihoja.
Siianmätiä ja graavilohta yleensä on meillä joulupöydässä. Lohi tulee ihan vaan kaupasta, mutta mädille on yksityinen vakitoimittaja, jolta ostetaan. Lahjoja ei olla ostettu enää vuosiin, mitä nyt äiti jotain partavaahtoa ja konvehteja saattaa laittaa, mutta muuten panostetaan lähinnä ruokaan ja juomaan. Koristeet ovat aina samat. Ne pakataan loppiaisen jälkeen huolellisesti laatikoihin ja viedään varastoon odottamaan ensi vuotta.
Mies ostaa kumpaakin joka vuosi. Jos kalakauppiaalla on muitakin tarjolla, niin ostaa.
Hän ja tytär rakastaa mätejä. Niille ei muuta tarvis ollakaan kuin "mätipöytä". Mä yleensä maistan, muttei se mulle suurta herkkua ole.
Kalapöytä on kuitenkin se juttu. Muut lihat on tipautettu vuosia sitten.
Meillä on vegaani ruokavalio niin ei todellakaan syödä eläinperäisiä tuotteita.
Varaa on, mutta en osta kun en niistä pidä