Maksa-arvo s-alat
Alat vähän koholla 45, kun viitearvo alle 35. Kuukausi aiemmin oli 51 niin vähän laskenut. Tämä oli siis kontrolli. Ei kai ole mitään vakavaa :dd
Kommentit (20)
Ei oo mitään syytä huoleen, jossain luki että täällä käytössä olevat viitearvot on ihan super pienet, on ehdotettu jopa kolminkertaisia.
Vierailija kirjoitti:
Voi se pieni vihje olla että maksasassa lievää tulehdusta tai rasvoittumista aluillaan. Vyötärölihavuus / alkoholi ne yleisimmät syyt. Akuuteissa maksan ongelmissahan tuo arvo huitelee sitten useissa sadoissa tai jopa päälle tuhannen.
Joo, no vyötärölihavuutta kyllä on, mut vuoden alussa oli normaali tuo arvo. Ehkä oon sit lihonu entisestää
ALAT-arvon nousun voi aiheuttaa myös sepsis eli verenmyrkytys, keuhkoinfarkti (keuhkokudoksen kuolio), jotkut lihassairaudet, sappitietukos, sydämen vajaatoiminta tai munuaisten vajaatoiminta. Arvot suurentuvat hyvin aikaisin, jo ennen kuin silmien ja ihon keltaisuutta tai muita oireita voidaan todeta.
alkopa pelottaa nyt:((
Onko kellään muulla ollut vähän koholla? Tuleekohan tästä mitään lisäkontrolleja enää. En käytä mitään lääkettä niin että nousu johtuisi siitä. Somaccia epäsäännöllisesti ottanut.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään muulla ollut vähän koholla? Tuleekohan tästä mitään lisäkontrolleja enää. En käytä mitään lääkettä niin että nousu johtuisi siitä. Somaccia epäsäännöllisesti ottanut.
Mites lisäravinteet ja luontaistuotteet? Niistä mua tentattiin joskus, kun olin kertonut, etten käytä alkoholia enkä huumeita ja lääkkeistäkin vain lääkärin määräämät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites lisäravinteet ja luontaistuotteet? Niistä mua tentattiin joskus, kun olin kertonut, etten käytä alkoholia enkä huumeita ja lääkkeistäkin vain lääkärin määräämät.
Rautakuuri ollut mutta lopettanut pari kk sitten. Sanasol vitamiiniporetabletteja satunnaisesti. D vitamiinia 50 ug.
Vierailija kirjoitti:
Häiritsee tämä
No ilmoita asiattomaksi sitten. Eikö ihmiset enää osaa mitään tehdä ilman käskytystä?
Jos ei mikään muu maksa-arvo ole koholla kuin tuo alat, ja on vyötärölihava, niin lukemani mukaan kyseessä varma rasvamaksa. Oli ihan luotettavassa lähteessä, muistaakseni Terveyskirjastossa.
Oli minulla joskus alat jotain 320. Syynä aloittamani lääke. Lääke vaihdettiin ja kuukaudessa tippui jo jonneki 60 paikkeille. Nyt jo ihan viitteiden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei mikään muu maksa-arvo ole koholla kuin tuo alat, ja on vyötärölihava, niin lukemani mukaan kyseessä varma rasvamaksa. Oli ihan luotettavassa lähteessä, muistaakseni Terveyskirjastossa.
Muita maksa-arvoja ei ole katsottu
Niin pitää odotella mitä lääkäri tuosta sanoo. Voikohan rautatabletit nostaa tuota arvoa? Mutta kun en ole niitä enää n. kahteen kuukauteen syönyt edes. Somaccia vaan toisinaan. Ja vitamiiniporeitakin toisinaan.
Oma lukemani oli ensin 35 ja sitten 27. Ei seurata, kaksi eri lääkäriä määräisivät labrat parin kuukauden välein. Suljettiin pois koko joukko mahdollisia syitä erilaisiin oireisiini, jotka ovat kyllä ihan nähtävissä, mutta sitä aiheuttajaa ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Oli minulla joskus alat jotain 320. Syynä aloittamani lääke. Lääke vaihdettiin ja kuukaudessa tippui jo jonneki 60 paikkeille. Nyt jo ihan viitteiden sisällä.
Sama täällä, uusi lääke ja alat yli 300. Toinen uusi lääke ja silloin meni 400 rikki. Kuukausi tosiaan menee että laskee normaaliksi.
Onneksi kolmas lääke ei aiheuta mitään vastaavaa, alat alle 50 nyt.
Vierailija kirjoitti:
Oma lukemani oli ensin 35 ja sitten 27. Ei seurata, kaksi eri lääkäriä määräisivät labrat parin kuukauden välein. Suljettiin pois koko joukko mahdollisia syitä erilaisiin oireisiini, jotka ovat kyllä ihan nähtävissä, mutta sitä aiheuttajaa ei löydy.
Mut toihan on normaali toi 35, tai siis viitearvoissa. Ja 27 myös tietenkin
Vierailija kirjoitti:
Niin pitää odotella mitä lääkäri tuosta sanoo. Voikohan rautatabletit nostaa tuota arvoa? Mutta kun en ole niitä enää n. kahteen kuukauteen syönyt edes. Somaccia vaan toisinaan. Ja vitamiiniporeitakin toisinaan.
Jos saat liikaa rautaa, se alkaa kertyä sisäelimiin. Ja rauta on myrkkyä sisäelimille.
Entäs alhainen arvo, alle 5. Lääkäri ei ole antanut mitään selitystä. Enkä ole absolutistikaan. Olen kuulemma vain poikkeusyksilö. Mikä se tuommoinen vastaus muka on. Kai se maksa parka toimii kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saat liikaa rautaa, se alkaa kertyä sisäelimiin. Ja rauta on myrkkyä sisäelimille.
Ei kai ole mahdollista että sitä liikaa saisi, kun mulla oli ferritiini alunperin 18. Söin n. 4kk ajan 100mg rautaa ja nyt se on noussut 61
Voi se pieni vihje olla että maksasassa lievää tulehdusta tai rasvoittumista aluillaan. Vyötärölihavuus / alkoholi ne yleisimmät syyt. Akuuteissa maksan ongelmissahan tuo arvo huitelee sitten useissa sadoissa tai jopa päälle tuhannen.