Paljonko sulla menee rahaa joululahjoihin?
Luin jostain, että keskiverto suomalainen käyttää joululahjoihin noin 300-400 eur. Kuulostaa tosi vähältä. Voikohan pitää paikkansa?
Itsellä menee lähemmäs pari tonnia kaikkinensa. Tuli pieni morkkis. En osta tosin krääsää, se loppui, kun lapset kasvoi. Toisaalta mitä isommat lapset, sitä kalliimpia lahjat, esim. laadukkaat ja kestävät vaatteet on.
Kommentit (38)
Reilu tonni menee, tarkkaan en ole laskenut, arvio äkkiä 1200-1300. Mies, kaksi teiniä, kolme kummilasta ja ukeille merinokalsarit. Tänä vuonna teinien lentoliput nosti hieman summaa normaalista.
Itselläni menee 300-500€ riippuen vuodesta. Ostan vain lapselleni ja miehelleni. Miehen lahjat yleensä 50-100€ ja loppu budjetti lapseen.
Se summahan riippuu ihan täysin siitä kuinka monelle ostat lahjoja. Esim. jos on sovittu, että aikuisten kesken ei osteta eikä ole montaa lasta, jolle ostaa, niin ei saa mitään tonneja käytettyä niin helposti.
Ostan lahjat vasta joulun jälkeen kun alkaa alennukset.
0 euroa lahjoihin. Juhlasafkaan yms. vuodenvaihteen juhliin voi mennä n.200-400e. Enempää ei olisi varaa tuhlatakkaan.
No sehän on keskiarvo kun kaikki eivät osta lahjoja ollenkaan. Ja sitten mitä juhlat maksavat vielä sen päälle.
Tänä vuonna mennyt n.600€, siinä lahjat 1 lapselle, 2 nuorelle aikuiselle, vanhemmille ja miesystävälle
emme hanki varsinaisia lahjoja, mutta ostamme mitä haluamme silloin kun haluamme.Kissalle ostin äsken uuden nahkahihnan ja kynsisakset kun sattui laatutavaraa halvalla kohdalle. Tilasin myöskin ruokaa 60e kissalle 'lahjaksi' sekä tyynyn joka on täytetty kissan pitämillä 'päihteillä'
s
Olen ostanut puolisolle 2 lahjaa yhdessä lasten kanssa, maksaneet yhteensä 13 € (toinen on konjakkisinappipurkki). Muille en osta lahjoja,
Nolla euroa ja laihdutan jouluna. Saa olla rauhassa.
ei koskaan ole mennyt penniäkään eikä joulukortteihin, ei ole perhettä ei ole ystäviä
itselle olen joskus ostanut kaljaa lahjaksi,, tänä jouluna olen raitis
Andy
jouluruokiakaan en osta koska ruoka-avusta saa kaikki jouluruoat ja kymmeniä laatikkoja joulun jälkeen pulkallisen, eli vietän joulunkin sitten
Andy
80 euroa meni. Omalle lapselle pari lahjaa, kummitytölle lahja ja suklaata muutamalle sukulaiselle.
Vierailija kirjoitti:
ei koskaan ole mennyt penniäkään eikä joulukortteihin, ei ole perhettä ei ole ystäviä
itselle olen joskus ostanut kaljaa lahjaksi,, tänä jouluna olen raitis
Andy
Markka-aika loppui yli 20 vuotta sitten.
Eipä ole mistä mennä. Perunoita ostan syön.
Ehkä just ton keskiarvon verran. Yksi lapsi, teini-ikäinen ja ostan lahjat myös puolisolle sekä omille vanhemmille. Yksi lahja maksaa n. 20-60 €.
Noin 500€ mennyt. Siinä kuudelle lahjat. Lapsi saa eniten.
Ostan koiralle herkkuja ja pehmolelun. Yhteensä siinä 15 euron kieppeillä.
Äidille perinteisesti teen joulusiivouksen saunanpesuineen.
Itselleni ostin uuden imurin. Olisin ostanut muutenkin, mutta koska ostin sen joulukuussa niin lasken sen lahjaksi.
En laske. Muistan vain rakkaita läheisiäni.En ole rahaton joulun jälkeen.Terveisin veltaton köyhä,onelinen ihminen : Joka halitsee rahan käytön.ei juo,ei tupaoi..