Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperhe 50 e ruokaan viikossa

Vierailija
18.12.2023 |

Meillä tulee nyt tämä tilanne keväällä leikkausten jälkeen että rahaa jää minulle ja 11 v pojalle ruokaan 50 e kk. Asumistuki leikkautuu ja olen tehnyt keikkatyötä jota en enää voi tehdä kun en saa sitten mistään rahaa jos töitä ei ole. Pakko lapsen kanssa saada joku säännöllinen tulo joten jään työttömyyskirvaukselle ja toimeentulotuelle.

Asunto on liian kallis Hekan kaksio vuokra 900 e kk joten joudun maksamaan 200 euroa toimeentulotuesta omasta osuudesta vuokraa. Laskut 100 e kk ( netti  puhelimet silmälasien osamaksu näkö -10 ja - 11 Klarna toppavaatteet pojalle 15 e kk) kaikki kilpailutettu.

Eli n 350 jää rahaa, 100 e lasken meneväksi bussilippuun ja muihin yllättäviin menoihin  vaikka lääkäriin tms. Eli ruokaan meille jää 250 e kk. Itse syön puuroa ja ostan pojalle terveelliset ruuat. Viikonloppuna ja loma aikoina kun ei ole kouluruokaa voi tulla vaikeaa mutta muuten poika tankkaa ruokaa koulussa. Ehkä voin käydä joskus ruokajaossaa tms en tiedä tähän asti olen ollut töissä min 3 pvä vko. 

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama juttu kuin ap:llä. Yksinhuoltaja olen, 2 teinitytön äiti. Asutaan 3:ssa, vuokra 350e liian kallis. Ei löydy Helsingistä halvempaa asuntoa millään, vaikka mistä etsisi. Kelan kohtuullinen asumiskustanus 3:lle 993e on lähinnä 2:.n vuokra. Kela ei auta edes muuttokustannuksissa, eikä kunnan sosiaalitoimisto? Vaikka eletään 350e alle toimeentulotuen. Eli Kelan laskelmien mukaan ylimääräistä siis tuo 350e. Ei maksa lääkkeitä eikä sähköä ym. Todella haastava tilanne ainakin pääkaupunkiseudulla tämä Kelan kohtuullinen asumiskustannus. Katsoin juuru että jollain pinemmällä paikkakunnalla sama kohtuullinen vyokra on vain noin 100e vähemmän, eli varmasti löytyy helpommin asunto.

Juuri saatiin kuulla että toisella tytöllä niin huonot veriarvot että jo vaarallista. Ei saa ravintoa tarpeeksi kuulemma. Tytöillä aina nälkä, ei riittävästi ruokaa.  Ei ole varaa enempään ruokaan, jossa vitamiineja ja hivenaineita. Ei suomessa

Lasu?

Vierailija
62/73 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä säästövinkkejä:

Se kotivara, mistä on puhuttu. Antaa puskuria talouteen. Kartuta sitä pikkuhiljaa.

Katso tarkkaan kilohinnat ja kappalehinnat. Itse pidän esimerkiksi lihan kilohinta rajana 10 euroa. En osta sen kalliimpia lihoja. Jauhelihan täytyy olla vielä halvempaa. Punalappuisia ja tarjouksia hyödynnän, jos mahdollista, ja jos on pakastin, käytä sitä. 

Myös vihanneksissa ja hedelmissä katso kilohintoja. Kuten kaikessa muussakin!

Monet kaupan omat tuotteet ovat aivan hyviä. Itse käytän paljon xtran tuotteita, ja vielä enemmän Rainbown (Coop nykyään) ja kotimaista-tuotteita. Asioin siis s-kaupoissa. Koskee myös  pesuaineita, leivinpapereita, alushousuja jne 

Seuraan tarkkaan kauppojen hintoja.  Missä on alueellani halvinta. Ostan niitä tuttuja merkkejä, jotka jo tiedän edulliseksi, ja hyviksi. en siis kokeile uutuuksia. Silti aina tarkistan kilohinnat, mikä on edullisinta, onk

Olen ollut pienipalkkainen  yh 11 vuotta joten kiitos vain nuo vinkit on kyllä tuttuja:) näin tiukkaa rahatilannetta ei ole vielä ollut kun nyt tulee olemaan. Mutta ei voi mitään,katsotaan mitä tulee ja eletään sen mukaan. Yritän edelleen saada täysiä työtunteja kaupan alalta,,iltavuoroja en voi aina tehdä ja nythän nekin lisät poistuvat. Käytännössä tilanne on se että on saatava täydet tunnit tai oltava työtön kokonaan. Haluaisin kovasti töihin. Harmittaa että soviteltu päiväraha ja suojaosuus poistuvat samoin lapsukorotus. Niiden vuoksi joudun hakemaan tt tukea joka tuntuu nöyryyttävältä...

T: ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin k-ruoka -sivuilta viikoksi edulliset ruuat/ohjeet ja niiden hinnat. 50 €:llä saa esim.

-Kaalikeittoa 6  hlö:lle, syödään kahtena päivänä (ja 2 annosta pakastimeen, jos jäävät yli). Ainekset kaali, sipuli, porkkana, valkosipuli, sika-nautajauheliha, mausteet. 

-Munakasrulla yhdelle aterialle. Täytteenä sipulia, pala kaalta, tomaatti-yrttimaustettu sekä chilimaustettu tonnikala, maustamaton tuorejuusto 

-chilipapupata ja riisiä kahdelle päivälle. Mm. kahta erilaista papusäilykettä, tomaattimurska, sipulia, valkosipulia, öljyä, lisukkeeksi puuroriisi.

-Riisipuuro keitettynä veteen, margariiniin ja kuohukermaan 8:lle. Syödään la ja su toisena ruokana mehukeiton kanssa. Ylimääräiset annokset pakkaseen.

-Pestokanapasta kahdelle aterialle (kanaa, pestoa, pastaa, öljyä). Kaalikeitosta yli jääneistä porkkanoista raastetta lisukkeeksi.

Yhteensä aivan himpun alle 50 € laskettuna k-ruoka -sivuston ostoskoriin kerätyillä tuotteilla pääkaupunkiseudun cittarintänpäiväisillä hinnoilla. Sisälsi mm. lihaliemikuutiopakkauksen ja jonkin mausteen (sillä ajatuksella, että jotain maustetta kotoa löytyy entuudestaan). Tuotteissa halvin vaihtoehto.

Jotakin noista tuotteista jää myös yli, esim. sokeria, niin seuraavalla viikolla on sen verran vähemmän ostettava perusaineksia. Lidl on eri ostoskorivertailuissa ollut halvempi kuin K-kaupat, joten sieltä kyseiset ruuat ostamalla saattaisi jäädä jokin euro enempi kasviksiin. Vaikka lanttuun ja parsakaaliin. 

Vierailija
64/73 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismassa on nyt ns. hyvikkllaatikoita 2 e/kpl (isot laatikot). Toisissa leipää , toisissa vihanneksia - molempia on runsaasti eikä mitään höttöleipäpullaa. Lidlissä myös hevikassit 2 e, menevät kyllä nopeasti. Leipäkasseja 4 e / 4 leipää myös Citymarketissa. Nämä nyt ainakin hakuun.  Prismasta noita näkyy olevan runsaasti vielä puolen päivän tienoilla eli kaikki eivät niitä edes halua. Laatikollinen on noin repullinen  tavaraa eli kannattaa. Yksineläjänä vihanneslaatikko riitti melkein viikoksi, kun ostin lisäksi jokusen perunan. Leipää menee vähän, joten pakkaseen. Teille tämä toisi vähän helpotusta, jos ehdit ja jaksat hakea!?

Asunnon osalta kokeile sisäistä vaihtoa, koskaan ei voi tietää ja aina kannattaa yrittää!

Vierailija
65/73 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prismassa on nyt ns. hyvikkllaatikoita 2 e/kpl (isot laatikot). Toisissa leipää , toisissa vihanneksia - molempia on runsaasti eikä mitään höttöleipäpullaa. Lidlissä myös hevikassit 2 e, menevät kyllä nopeasti. Leipäkasseja 4 e / 4 leipää myös Citymarketissa. Nämä nyt ainakin hakuun.  Prismasta noita näkyy olevan runsaasti vielä puolen päivän tienoilla eli kaikki eivät niitä edes halua. Laatikollinen on noin repullinen  tavaraa eli kannattaa. Yksineläjänä vihanneslaatikko riitti melkein viikoksi, kun ostin lisäksi jokusen perunan. Leipää menee vähän, joten pakkaseen. Teille tämä toisi vähän helpotusta, jos ehdit ja jaksat hakea!?

Asunnon osalta kokeile sisäistä vaihtoa, koskaan ei voi tietää ja aina kannattaa yrittää!

Olen eri, mutta miksi minä en ikinä ole nähnyt Helsingin Prismoissa tällaisia ale-laatikoita?

Vierailija
66/73 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torista löytää varsin hyviä vaatteita halvalla, myös niitä toppavaatteita. 

Vierailija
67/73 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on neljä hlöä taloudessa (kaksi aikuista & kaksi teiniä), ruokaan sekä taloustarvikkeisiin menee n.30-35e/vko. Kun tekee kaiken alusta alkaen itse niin se helpottaa. Maustehylly kuntoon pikkuhiljaa, kuiva-ainekaappi samaten, leivot itse leivät ja syötte kauden kasviksia parhaanne mukaan. 

Olisi kiva kuulla, mitä syötte. Tuohan tarkoittaa, että teillä olisi henkilöä kohden max 1,25 eur /päivä. Minun on vaikea kuvitella, miten sillä rahalla voi saada vatsansa täyteen monipuolista ruokaa. Vai onko niin, että jätät jotain hankintoja laskematta mukaan? Useinhan tällaiset epärealistiset laskelmat selittyvät sillä, että "en laskenut mukaan miehen sunnuntaina tekemiä jättimäisiä kauppaostoksia, koska hän unohti ottaa kuitin mukaan" tai "saamme töistä lounasseteleitä, joilla ostamme valtaosan viikon ruuista" tms. Tai sitten ihan vain trollataan ja keksitään tarinoi

Tällä viikolla esimerkiksi:

Puna-ahvenfileitä (6kpl 2.18e) ja maustettuja paahdettuja uunijuureksia pellillinen (perunaa, porkkanaa, lanttua, punajuurta, palsternakkaa, punasipulia), tuorejuustokastike

Lisänä itsetehtyjä porkkanasämpylöitä ja jälkiruuaksi uuniomenoita sekä hätäisen käden vaniljajäätelöllä.

Kokonainen broileri uuniin (n.7-8e) josta syömme kolme päivää erilaisia ruokia kuten kanapastaa (pasta itsetehty), pitaleipiä (itsetehty) ja varmaan jämistä runsas salaatti tai kanaburgerit (sämpylät itsetehty).

Valoa riittää muuten talvellakin vaikkapa herneenversojen ja itujen kasvatteluun, ei tarvitse ostaa kilohinnaltaan älytöntä lötsösalaattia. 

Loppuviikkoa kohden voi tehdä sopan jääkaappiin jääneistä juureksista. Aamiaiset ovat pääosin puuroa erilaisilla marjoilla tai itsetehtyä jugurttia marjoilla, munakkaita jne. Iltapalalla yleensä mennään leivällä, jugurtilla ja marjoilla. Juustoista sen verran, että ei se määrä vaan laatu. Kannattaa ostaa pienempi pala maistuvaa juustoa kuin kilon köntti mautonta mönjää,  se riittää pidempään, uskokaa tai älkää.

Viikonlopuksi vaikka kaalilaatikkoa ja ruissämpylöitä, jälkkäriksi sitä mitä jääkaapista tai pakastimesta löytyy. Joulua meillä ei juuri vietetä, joten tälläkin viikolla syödään sitä mitä mieli tekee. Perusasiat kuntoon kaapeissa ja sitten ei tarvitse keskittyä kuin proteiiniin ja kasvikunnan tuotteiden hankintaan. 

Vierailija
68/73 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ehdotan Ap.lle toimeentulotuen hakemista joka tapauksessa. Olit töissä tai et. Voit silti hakea sitä.

Vierailija
69/73 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin pärjää, eikä tarvitse pelkkää puuroa syödä. Ihan perus kotiruokaa. Itsellä myös 11.v urheileva poika ja 50-60e viikossa menee ruokakauppaan

Sisältyykö siihen kaikki pesuaineet jne?

Harva meistä pesuaineita syö. Nyt sinulla on aikaa selvittää, mistä ruokajakelusta saisit ruoka-apua. Opeta poika valmistamaan itse ruokaa.

Vierailija
70/73 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varautuminen olisi ollut hyvä tehdä jo aiemmin kun kuitenkin on ollut tiedossa, että tukia kohtuullistetaan nyt 11 päivän päästä. 

Puolivuotta ollut hyvää aikaa säästää kun tuet ovat olleet hyvät . Asunnon vaihtokin olisi pitänyt tehdä jo hyvissä ajoin eikä jättää viimetinkaan niin  et olisi vienyt perhettäsi tuohon ahdinkoon lainkaan.

Huhtikuussa alkaa olemaan jo myöhäistä löytää edullisempaa asuntoa koska hakijoiden määrä alkaa olemaan suurempi kuin edullisten asuntojen tarjonta jolloin asuntoa on etsittävä lähinnä syrjäisemmistä paikoista maaseuduilta.

Kehoittaisinkin sinua nyt ensisijaisesti panostamaan tuloluokallesi sopivamman asunnon etsimiseen. Asumis ja toimeentulotuet ovat kyllä riittävät kun muutat tasollesi sopivaan asuntoon.

Kohtuullistetaan? Tuet oli ennestäänkin hyvin pienet. Ja hekin asuntoa halvempaa ei yksinkertaisesti ole! Ellei löydy muutaman satasen yksiötä lapsiperheelle.

Hallitus ajaa lapsiperheet syvään ahdinkoon ja sen varjo tulee olemaan pitkä.

Vierailija
71/73 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama juttu kuin ap:llä. Yksinhuoltaja olen, 2 teinitytön äiti. Asutaan 3:ssa, vuokra 350e liian kallis. Ei löydy Helsingistä halvempaa asuntoa millään, vaikka mistä etsisi. Kelan kohtuullinen asumiskustanus 3:lle 993e on lähinnä 2:.n vuokra. Kela ei auta edes muuttokustannuksissa, eikä kunnan sosiaalitoimisto? Vaikka eletään 350e alle toimeentulotuen. Eli Kelan laskelmien mukaan ylimääräistä siis tuo 350e. Ei maksa lääkkeitä eikä sähköä ym. Todella haastava tilanne ainakin pääkaupunkiseudulla tämä Kelan kohtuullinen asumiskustannus. Katsoin juuru että jollain pinemmällä paikkakunnalla sama kohtuullinen vyokra on vain noin 100e vähemmän, eli varmasti löytyy helpommin asunto.

Juuri saatiin kuulla että toisella tytöllä niin huonot veriarvot että jo vaarallista. Ei saa ravintoa tarpeeksi kuulemma. Tytöillä aina nälkä, ei riittävästi ruokaa.  Ei ole varaa enempään ruok

Näinhän tässä sitten käy. Tuet poistuu eikä perheet enää pysty ruokkimaan lapsiaan. Tulee lapsien sijoitukset räjähtämään.

Säästöä?

Vierailija
72/73 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin pärjää, eikä tarvitse pelkkää puuroa syödä. Ihan perus kotiruokaa. Itsellä myös 11.v urheileva poika ja 50-60e viikossa menee ruokakauppaan

Sisältyykö siihen kaikki pesuaineet jne?

Harva meistä pesuaineita syö. Nyt sinulla on aikaa selvittää, mistä ruokajakelusta saisit ruoka-apua. Opeta poika valmistamaan itse ruokaa.

Miten se pienentää ruokalaskua, jos poika tekee ruuat? Sama määrä ruoka-aineitahan siihen silti menee.

En ole itse tuensaaja, ja oma poikani ei edes urheile paljon - on hoikka, pienikokoinen, ja SILTI ruokaa kuluu paljon. En pystyisi ostamaan riittävää määrää ruokaa hänelle tuollaisessa tilanteessa, mitä ap kuvaili. En tiedä, pystyisinkö edes nykyisensuuruisilla tuilla, kun ottaa huomioon että muitakin menoja on kuin yhden lapsen ruoka.

Vierailija
73/73 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ymmärrän ettei ole kaikille mahdollista ja lähiverkosto voi asua Helsingissä ja lapsen koulu ja kaverit on siellä, mutta itse harkitsisin vakavasti muuttoa johonkin halvempaan kuntaan. 

Koen, että tavallaan se ilo Helsingissä asumisessa menee, jos rahaa ei ole hyödyntää kaupungin palveluja.

Olen itse katsonut työttömyyden varalle vaihtoehtoja ja etelä-Suomesta löytyy edullisia asuntoja kivoilta paikoilta läheltä luontoa ja vesistöjä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä