Lapsiperhe 50 e ruokaan viikossa
Meillä tulee nyt tämä tilanne keväällä leikkausten jälkeen että rahaa jää minulle ja 11 v pojalle ruokaan 50 e kk. Asumistuki leikkautuu ja olen tehnyt keikkatyötä jota en enää voi tehdä kun en saa sitten mistään rahaa jos töitä ei ole. Pakko lapsen kanssa saada joku säännöllinen tulo joten jään työttömyyskirvaukselle ja toimeentulotuelle.
Asunto on liian kallis Hekan kaksio vuokra 900 e kk joten joudun maksamaan 200 euroa toimeentulotuesta omasta osuudesta vuokraa. Laskut 100 e kk ( netti puhelimet silmälasien osamaksu näkö -10 ja - 11 Klarna toppavaatteet pojalle 15 e kk) kaikki kilpailutettu.
Eli n 350 jää rahaa, 100 e lasken meneväksi bussilippuun ja muihin yllättäviin menoihin vaikka lääkäriin tms. Eli ruokaan meille jää 250 e kk. Itse syön puuroa ja ostan pojalle terveelliset ruuat. Viikonloppuna ja loma aikoina kun ei ole kouluruokaa voi tulla vaikeaa mutta muuten poika tankkaa ruokaa koulussa. Ehkä voin käydä joskus ruokajaossaa tms en tiedä tähän asti olen ollut töissä min 3 pvä vko.
Kommentit (73)
Tosiaan onko järkeä laittaa se parisataa euroa ruokarahoistaan vuokraansa taikka muuttaa edullisempaan asuntoon. Sitä varmasti aika moni ensikuussa mielessään puntaroi. Lapsille ruokaa,tai muuttaisko halpiskämppään.. ne on vaikeita päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on neljä hlöä taloudessa (kaksi aikuista & kaksi teiniä), ruokaan sekä taloustarvikkeisiin menee n.30-35e/vko. Kun tekee kaiken alusta alkaen itse niin se helpottaa. Maustehylly kuntoon pikkuhiljaa, kuiva-ainekaappi samaten, leivot itse leivät ja syötte kauden kasviksia parhaanne mukaan.
Tämä on kyllä täyttä soopaa, tai sitten kaapit on tankattu täyteen, aikuiset syö töissä lounaan jne., jota ei budjettiin lasketa. Esimerkkejä olisi kiva saada tästä koko päivän aterioista ja aamu/väli/iltapaloista.
Vierailija kirjoitti:
E H D O T U S : Mielestäni koulussa pitää tarjota halukkaille hyvä aamiainen, nykyinen lounas, sekä iltapäiväksi ruokalasta otetut eväät. Ruoka on oltava terveellistä. Tällöin apu menee varmasti oikeaan kohteeseen.
Koulu on valtion varoin kustannettu oppimispaikka Ei mikään köyhäinapu hyväntekeväisyys järjestö. Tarkoitus on säästää valtion menoja. Ei lisätä niitä.
Mitäpä jos ruokkisit lapsesi itse kun olet sellaisen itsellesi hankkinut?
Minäkin hankin kaksi koiraa ja huolehdin ja ruokin ne ihan itse, enkä ole edes ajatellut, että vaatisin ketään muuta niitä ruokkimaan.
Kanna itse vastuu lapsestasi koska olet sellaisen halunnut hankkia.
Ymmärtääkseni niitä halpoja asuntoja ei tosiaan pilvin pimein kaikille ole vain otettavaksi, ja lapsen kanssa ymmärrän että muuttaminen esimerkiksi toiseen kaupunkiin ei ole ylimpänä vaihtoehtona. Luulin, että lapsiperheiden osalta tää vaatimus ei ollut niin ehdoton.
Kyllä 50 eurolla saa sellaiset ruuat kahdelle että leivässä pysyy. Yritä kerätä syksyllä ja keväällä vähän kotivaraa niin kesällä ei loma-aika ole niin tukala. Itse ostan myös pesuaineita ja muita kodin kuluvia tarvikkeita jemmaan, ei ainakaan kaikki pääse loppumaan kerralla. Siinä voi 50 euroa jo alkaa olla aika tiukka jos pyykinpesuineet ja shampoot loppuu samalla kertaa.
Kannattaa tehdä ruokaa isoja satseja ja joko keksiä minkä uuden aterian tähteistä voi tehdä tai tyytyä syömään samaa useammalla aterialla. Paljon kauden edullisia kasviksia ja välillä hedelmistäkin on hyviä tarjouksia, halvimmat omenat on ympäri vuoden n. euron kilo. Jos on pakastin, ostaa lihaa tarjouksesta, ja kyllä soijarouhella, linsseillä ja pavuillakin nälkä lähtee. Seiti on edullisimpia kalavaihtohetoja, sitäkin kai välillä pitäisi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
E H D O T U S : Mielestäni koulussa pitää tarjota halukkaille hyvä aamiainen, nykyinen lounas, sekä iltapäiväksi ruokalasta otetut eväät. Ruoka on oltava terveellistä. Tällöin apu menee varmasti oikeaan kohteeseen.
Koulu on valtion varoin kustannettu oppimispaikka Ei mikään köyhäinapu hyväntekeväisyys järjestö. Tarkoitus on säästää valtion menoja. Ei lisätä niitä.
Mitäpä jos ruokkisit lapsesi itse kun olet sellaisen itsellesi hankkinut?
Minäkin hankin kaksi koiraa ja huolehdin ja ruokin ne ihan itse, enkä ole edes ajatellut, että vaatisin ketään muuta niitä ruokkimaan.
Kanna itse vastuu lapsestasi koska olet sellaisen halunnut hankkia.
Nämä on niitä äidin pikku kullannuppu lellikkejä jotka ovat saaneet lapsena lapsen ja nyt kun ovat kyllästyneet sitä hoitamaan niin se jätetään toisten hoidettavaksi. Ihan niinkuin se koirakin mikä oli pakko saada, mutta lopulta sekin jäi lenkittämättä ja äidin hoidettavaksi.
Se näissä tyypeissä on vikana, etteivät ole koskaan kasvaneet aikuisiksi.
Hesassa asunto tilanne on tosiian outo. Halvalla pitäisi saada asunto, koska rajat paukkuu, mutta toisaalta halpoja asuntoja ei paljon ole. Joku tässä mättää ja luulen, että ihmisiltä vain nyhdetään ylimääräiset rahat pois asuntomenoina. Jotain tälle asuntomarkkina mafialle pitäisi tehdä. Yksityiseltä ei kukaan halua vuokrata kun on niin veitsen terällä olemista.
Mielestäni parakkikylät ,leirit lämpimine suihkuineen ja suurine uuneineen olisi näille ihmisille hyvä ja yhteisöllisyyttä luova järjestelmä. Työllistymällä voisi mahdollisesti päästä parempaan paikkaan, eli työ tavallaan vapauttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Hesassa asunto tilanne on tosiian outo. Halvalla pitäisi saada asunto, koska rajat paukkuu, mutta toisaalta halpoja asuntoja ei paljon ole. Joku tässä mättää ja luulen, että ihmisiltä vain nyhdetään ylimääräiset rahat pois asuntomenoina. Jotain tälle asuntomarkkina mafialle pitäisi tehdä. Yksityiseltä ei kukaan halua vuokrata kun on niin veitsen terällä olemista.
Ei helsingissä asuminen ole mikään ihmisoikeus asia lainkaan.
Mikään ei estä muuttamista sieltä pois jos varattomuus estää siellä asumisen.
Minusta on jopa parempi, että kaupunkien keskustat siivotaan pummeista ja kerjäläisistä ihan jo kunnollisten kansalaisten viihtyvyydenkin kannalta.
Meillä on lisäkseni 3 teiniä. Ruokakauppaan menee 300-500€/kk. Sisältäen kaiken: eli pesuaineet, ruuat ym.
Kyllä,minulla on paljon kotivaraa. MUTTA sekin on rahalla ostettu. Kun sitä kuluu, ostan uutta tilalle. Kotivara auttaa siten, että kun on rahasta tiukkaa, kotona on sitä vessapaperia ja pyykkipulveria. Ne eivät pääse loppumaan, joten ne vähän pennoset voi käyttää johonkin muuhun. Esim. Vihanneksiin tai maitoon. Kun on tilipäivä, ostan taas kaapit täyteen kaikkea,mitä syömme ja myös lihoja pakkaseen. Tällöin kaupasta haetaan vain täydennystä, ja jos rahaa ei ole, vaikkapa ison sähkölaskun tai vakuutuslaskun vuoksi, niin ruokaa ja muita tarvikkeita on silti.
Asun omakotitalossa, ja käyn töissä. Töiden vuoksi on pakko olla auto.
Mutta kyllä AP tuolla rahalla pärjää, kun käyttää sen viisaasti.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni parakkikylät ,leirit lämpimine suihkuineen ja suurine uuneineen olisi näille ihmisille hyvä ja yhteisöllisyyttä luova järjestelmä. Työllistymällä voisi mahdollisesti päästä parempaan paikkaan, eli työ tavallaan vapauttaisi.
Leireillä voisi valmistaa vaikka saippuaa niin leiriläisten hygieniakin paranisi huomattavasti.
Tulee olemaan hauskaa kun aletaan niittämään satoa ensi keväänä. Uutiset ovat täynnä nälkää näkeviä ihmisiä. Lisääntyvät kuolematapaukset ja it sarit. Sairaalat täyttyy ihmisistä joilla ole enää varaa hoitaa itseään mutta Purra kiristää vielä jostain. Perustaa varmaan elintehtaan.
Suomen sosiaalituet ovat maailman luokassa katsottuna todella hyvät joten on todella ihme että vielä kehtaatte valittaa asioista. Tuo rahattomuus on täysin teidän holtittoman rahankäyttönne seurausta, eli omaa syytänne.
Vierailija kirjoitti:
mitä jos nat si laittaisit alahuulen niskan taakse ja nielaisit, onnistuuko
Katsoin k-ruoka -sivuilta viikoksi edulliset ruuat/ohjeet ja niiden hinnat. 50 €:llä saa esim.
-Kaalikeittoa 6 hlö:lle, syödään kahtena päivänä (ja 2 annosta pakastimeen, jos jäävät yli). Ainekset kaali, sipuli, porkkana, valkosipuli, sika-nautajauheliha, mausteet.
-Munakasrulla yhdelle aterialle. Täytteenä sipulia, pala kaalta, tomaatti-yrttimaustettu sekä chilimaustettu tonnikala, maustamaton tuorejuusto
-chilipapupata ja riisiä kahdelle päivälle. Mm. kahta erilaista papusäilykettä, tomaattimurska, sipulia, valkosipulia, öljyä, lisukkeeksi puuroriisi.
-Riisipuuro keitettynä veteen, margariiniin ja kuohukermaan 8:lle. Syödään la ja su toisena ruokana mehukeiton kanssa. Ylimääräiset annokset pakkaseen.
-Pestokanapasta kahdelle aterialle (kanaa, pestoa, pastaa, öljyä). Kaalikeitosta yli jääneistä porkkanoista raastetta lisukkeeksi.
-munakasaineksista jää yli jauhoja, munia ja maitoa. Lisätään kauppalistaan sokeria, niin saa pellillisen pannaria. Sitä iltapalaksi 2-3 iltana.
-Jauhoja jää yli, kauppalistaan myös kuivahiiva ja 2 pkt kaurahiutaleita sekä 1 pss ruispaloja. Leivo annos sämpylöitä. Niitä tai ruisleipää muina iltoina iltapalaksi. Lasi maitoa per ilta.
-Aamupalana kaurapuuro maidolla. Tai jukurttia, jota ostoslistalla on 2 l.
-Välipalaksi omena/banaani/appelsiini.
Nämä arkiviikolla, kun lapsi syö koulussa. Pakastetut annokset äidille arkiviikon lounaiksi.
Niitä säästövinkkejä:
Se kotivara, mistä on puhuttu. Antaa puskuria talouteen. Kartuta sitä pikkuhiljaa.
Katso tarkkaan kilohinnat ja kappalehinnat. Itse pidän esimerkiksi lihan kilohinta rajana 10 euroa. En osta sen kalliimpia lihoja. Jauhelihan täytyy olla vielä halvempaa. Punalappuisia ja tarjouksia hyödynnän, jos mahdollista, ja jos on pakastin, käytä sitä.
Myös vihanneksissa ja hedelmissä katso kilohintoja. Kuten kaikessa muussakin!
Monet kaupan omat tuotteet ovat aivan hyviä. Itse käytän paljon xtran tuotteita, ja vielä enemmän Rainbown (Coop nykyään) ja kotimaista-tuotteita. Asioin siis s-kaupoissa. Koskee myös pesuaineita, leivinpapereita, alushousuja jne
Seuraan tarkkaan kauppojen hintoja. Missä on alueellani halvinta. Ostan niitä tuttuja merkkejä, jotka jo tiedän edulliseksi, ja hyviksi. en siis kokeile uutuuksia. Silti aina tarkistan kilohinnat, mikä on edullisinta, onko muuttunut.
Vaatteita ei tarvitse olla suuria määriä. Eli kun lapsi kasvaa, ja joudut ostamaan vaatteita, osta vain tarpeellinen. Silloinkin seuraa hintoja. Meillä ostetaan kaikki vaatteet marketeista ym. Ja vaatteita ei ole kovin paljon. Jos lapsi haluaa vaikka merkkihupparin, sen voi saada lahjaksi.
Se, että lapsikin kasvaa hintatietoiseksi, ei riko häntä. Päinvastoin, se on hyvää opetusta tulevaisuutta varten. Jokaiselle varmasti tulee elämässä aikoja, jolloin rahat ovat tiukilla. Jos ne opit, miten säästetään, on jo selkärangassa, on elämä helpompaa.
Varaudu!
Älä tuudittaudu siihen, ettei (tätä) lakimuutosta tule, ettei työt vähene ettei tapahdu jotain, mikä pienentää tuloja. Mieti aina säännöllisesti, mistä voit säästää, jos jotain yllättävää tapahtuu.
Sitä säästöä ei tarvitse tehdä heti, mutta se on sitten jo valmiiksi mietittynä, jos tarve tulee.
(Minulla esim. näitä ovat sähkö, limpparit, bensa, lemmikki, josta pahimmassa tapauksessa täytyisi luopua)
Minun taloudessani keskittäminen kannattaa. Käyttämäni kauppa on alueen halvin, ja s-bonuksia tulee tämän kokoiseen talouteen kuitenkin jonkun verran. Joten tankkaan autoni lähi ABC.llä.
Tärkeintä on, että tietää eri kauppojen hinnat. Yksittäisen tuotteen vuoksi ei kannata säntäillä toiseen kauppaan. Mutta vastaavasti, jos tarvitsemme kenkiä, yleensä mieluisat löytyy citymarketista. Silloin kannattaa seurailla tarjouksia jo hieman aiemmin, ja ajoittaa ostokset samaan käyntikertaan.
Ennakoi.
Kenkien tarve on yleensä keväällä ja syksyllä. Samoin uusien vaatteiden tarve. Alennusmyynnit alkavat heti joulun jälkeen, joten pian on hyvä aika ostaa ensitalveksi toppavaatteet, jos on tarvetta.
Meillä ei uusia kenkiä, takkeja tai reppuja osteta kuin tarpeeseen. Eli kun edellinen on pieni tai hajoaa.
Helsingissä toimeentulotuessa hyväksytyt asumismenot kahdelle ovat 869€ + vesimaksut. Tähän päälle perusosat, lääkkeet ym. Pärjäätte kyllä ja ruokaan jää enemmän kuin 200€ kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin k-ruoka -sivuilta viikoksi edulliset ruuat/ohjeet ja niiden hinnat. 50 €:llä saa esim.
-Kaalikeittoa 6 hlö:lle, syödään kahtena päivänä (ja 2 annosta pakastimeen, jos jäävät yli). Ainekset kaali, sipuli, porkkana, valkosipuli, sika-nautajauheliha, mausteet.
-Munakasrulla yhdelle aterialle. Täytteenä sipulia, pala kaalta, tomaatti-yrttimaustettu sekä chilimaustettu tonnikala, maustamaton tuorejuusto
-chilipapupata ja riisiä kahdelle päivälle. Mm. kahta erilaista papusäilykettä, tomaattimurska, sipulia, valkosipulia, öljyä, lisukkeeksi puuroriisi.
-Riisipuuro keitettynä veteen, margariiniin ja kuohukermaan 8:lle. Syödään la ja su toisena ruokana mehukeiton kanssa. Ylimääräiset annokset pakkaseen.
-Pestokanapasta kahdelle aterialle (kanaa, pestoa, pastaa, öljyä). Kaalikeitosta yli jääneistä porkkanoista raastetta lisukkeeksi.
-munakasaineksista jää yli jauhoja, mun
Mitä näiden ruokien hintojen siis pitäisi olla? Itse kiinnitin huomiota siihen, että tuossa ei ole juuri ollenkaan mitään tuoretta, ja kasviksia on muutenkin aika vähän, eikä monipuolisesti ainakaan. Oliko ajatuksesi, että tuon kaiken saisi 50 eurolla? En todellakaan usko, että saa - nykyisillä hinnoilla. Sinänsä tuossa toki ON hyviä ruokaideoita sekasyöjille, ja nuo yksittäiset ruuat eivät tosiaan mitään kovin kalliita ole, eli hyviä vinkkejähän nuo ovat.
Vierailija kirjoitti:
Suomen sosiaalituet ovat maailman luokassa katsottuna todella hyvät joten on todella ihme että vielä kehtaatte valittaa asioista. Tuo rahattomuus on täysin teidän holtittoman rahankäyttönne seurausta, eli omaa syytänne.
Ei Suomea ole syytäkään verrata kaikkiin muihin maihin. Suomessa nimenomaan koko yhteiskunnan idea on erilainen kuni jossain toisentyyppisissä yhteiskunnissa, joten ne eivät ole meille vertailukohtia eikä esikuvia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jättää tupakointi ja alkoholin käyttö kokonaan pois niin pärjää paremmin.
Se, että sinulla on päihdeongelma, ei tarkoita että kaikilla olisi.
Miten tyhmä ihminen voi olla?
Se,että asumistuki kohtuullistuu ja omavastuu nousee keskimäärin noin 150-200 euroa kuukaudessa on ollut tiedossa jo noin puolivuotta. Ei se kenelekkään yllätyksenä voi enää tulla!
Aikaa on kyllä ollut reagoida ja tiedostaa, että tammikuusta alkaen saatte lahjoitusrahaa tuon parisensataa vähemmän. On ollut hyvää aikaa muuttaa arvolleen sopivaan asuntoon ja säästää viellä kun tukia on saanut ruhtinaallisesti.
Pari hassua viikkoa aikaa etsiä se oikeanlainen asunto itselleen ja silti ette toimi? Parempi siis vain suosiolla suunnitella ne ruokaostokset tarkasti jo koko ensivuoden osalle.
Ehdottomasti kannattaa jättää nyt joulupöydästä kaikki turha pois ja täyttää se jääkaappi maksalaatikolla sekä ostaa loppurahoilla hernekeittopurkkeja ja makaroonia.
Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta .
Näin se vaan menee..