Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin kanssa ongelmia

Vierailija
17.12.2023 |

Kaipaisin neuvoja ja tukea. Murrosikäinen poikani jäänyt taas kiinni sähkötupakasta, kokeista tulee nelosia ja vitosia, ei osaa huolehtia perusasioista. Tympeä käytökseltään. Valehtelee e-tupakasta kiinni jäädessään. Tunnen suurta epäonnistumista äitinä. Olen yksinhuoltaja.

Miten tämä saa korjattua? Onko jollain kokemusta, miten saa nuoren sähkötupakoinnin loppumaan, numerot nousemaan ja lapsesta kohteliaamman? Itse teen rankkaa työtä ja pitkää päivää, ei ole ollut paukkuja töiden jälkeen opastaa läksyissä. Rajoja ajattelin tiukentaa, pelaaminen loppuu, rahahanat kiinni ja koulun jälkeen suoraan kotiin. 

- huolestunut äiti

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta käy sääliksi, kun äiti suoraan ilmoittaa, ettei ole aikaa eikä voimia tukea häntä. Rangaistuksia jaellaan, mutta se tuki mitä nuori tarvitsee taitaa jäädä saamatta.

Lapsi tarvitsee sinusta enemmän kuin koskaan. Teini on vielä lapsi, jota ei saa jättää heitteille. Hän elää läpi murkkuiän hormonimyrskyä, identiteettikriisiä ja ties mitä lyhyessä ajassa.

Eli ole lapsen tukena. Osoita että välität, rakastat ja arvostat lastasi. 

Vierailija
22/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankaiseminen ei saa ketään innostumaan läksyistä. Ihan ekana sun tehtävä on selvittää, mistä huonot numerot johtuvat. Lintsaako teini, eikö vain kiinnosta vai onko luki- tai jokin oppimisvaikeus?

Läksyjen tekoa voi olla tarpeen vahtia. Olet edes muutaman kerran mukana ja katsot, miten sujuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kiitos vastauksistanne. Hyviä ajatuksia. Tuntuu että olen ollut taas liian luottavainen, edellisen kerran meillä oli hyvät keskustelut kiinnijäämisen jälkeen ja tuntui että poika oikeasti katui. Joten nyt harmittaa tajuta, että ei se mitään ole katunut, jatkanut vaan samaa touhua.

Ja olen palkinnut hyvistä arvosanoista, juhlimme niitä yhdessä. Olen ollut ihan reilu ja kiva äiti. 

Pitäisi edelleen kannustaa ja jaksaa tehdä kivoja asioita hänen kanssaan, mutta kun poika on sellainen vastarannan kiiski, ei se halua tehdä äitinsä kanssa enää mitään. En jaksa väkisin, tulee ihan luovutusfiilikset, olkoon ja pilatkoon elämänsä. Sellainen tunne siis tällä hetkellä, mutta en aio oikeasti luovuttaa, lapsi on minulle tärkeintä kaikessa. Ei ole isää jakamassa vastuuta. Sekin varmaan vaikuttaa taustalla pojan käytökseen. 

- huolestunut äiti

Vierailija
24/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi olla luokanvalvojaan yhteydessä? Noin huonot numerot tarkoittaa, että lapsella on varmasti oikeus tukitoimiin koulussa. Otatte kiltisti kaiken avun vastaan.

Vierailija
25/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko ollut kouluun yhteydessä? 

Vierailija
26/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiukat rajat vaan. Jonkun se on tehtävä. Joidenkin mielestä se puhuminen on ihan lässytystä vaan, eikä vaikuta yhtään mihinkään. Arvostavat enemmän niitä, jotka laittavat selkeät rajat. 

T. Yläkoulun ope

Vierailija
27/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiukat rajat vaan. Jonkun se on tehtävä. Joidenkin mielestä se puhuminen on ihan lässytystä vaan, eikä vaikuta yhtään mihinkään. Arvostavat enemmän niitä, jotka laittavat selkeät rajat. 

T. Yläkoulun ope

Joo joo, leikkiope päivää vaan. Toivottavasti et ikinä ole tekemisissä yhdenkään teinin kanssa.

Vierailija
28/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelit pois, miksi?

ne pojalle sama kuin tytölle kaunistautumisvälineet.

anna pojan pelata, siltä alalta voi se työkin myöhemmin löytyä!

Vierailija
29/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen? Meillä toimi se, kun vein esiteinin ammattikoulun pihalle katsomaan huonoryhtisiä maahan sylkeviä röökiä polttavia jannuja. Kysyin, että tuohonko porukkaan hän haluaa päätyä, koska nykyinen tekeminen vie juuri sille polulle. Ei halunnut ja otti itseään niskasta kiinni ja opiskelee nyt lukiossa hyvällä menestyksellä.

Eipä ihme, että asiat eivät muutu, kun vanhemmat oikein opettavat, että amikset ovat jotain pohjasakkaa. Ne amikset ovat teinejä myös, tuliko mieleen? 2 tuntemistani amiksista pyörittää omaa menestyvää firmaa ja molemmat löytyvät verokoneesta.

Vierailija
30/30 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, kiitos vastauksistanne. Hyviä ajatuksia. Tuntuu että olen ollut taas liian luottavainen, edellisen kerran meillä oli hyvät keskustelut kiinnijäämisen jälkeen ja tuntui että poika oikeasti katui. Joten nyt harmittaa tajuta, että ei se mitään ole katunut, jatkanut vaan samaa touhua.

Ja olen palkinnut hyvistä arvosanoista, juhlimme niitä yhdessä. Olen ollut ihan reilu ja kiva äiti. 

Pitäisi edelleen kannustaa ja jaksaa tehdä kivoja asioita hänen kanssaan, mutta kun poika on sellainen vastarannan kiiski, ei se halua tehdä äitinsä kanssa enää mitään. En jaksa väkisin, tulee ihan luovutusfiilikset, olkoon ja pilatkoon elämänsä. Sellainen tunne siis tällä hetkellä, mutta en aio oikeasti luovuttaa, lapsi on minulle tärkeintä kaikessa. Ei ole isää jakamassa vastuuta. Sekin varmaan vaikuttaa taustalla pojan käytökseen. 

- huolestunut äiti

Vaikka jatkoikin samaan malliin, ei se poissulje sitä etteikö olis oikeasti katunut. Kannattaa ottaa huomioon, että noissa vapeissa on tupakkaan verrattuna moninkertainen nikotiinimäärä. Aika perus addiktin toimintaa, piilotella käytöstä ja olla pahoillaan kun jää kiinni, ehkä lupaillaan muuttua, mutta se ei toimikkaan pitemmällä aikavälillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme