Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinin kanssa ongelmia

Vierailija
17.12.2023 |

Kaipaisin neuvoja ja tukea. Murrosikäinen poikani jäänyt taas kiinni sähkötupakasta, kokeista tulee nelosia ja vitosia, ei osaa huolehtia perusasioista. Tympeä käytökseltään. Valehtelee e-tupakasta kiinni jäädessään. Tunnen suurta epäonnistumista äitinä. Olen yksinhuoltaja.

Miten tämä saa korjattua? Onko jollain kokemusta, miten saa nuoren sähkötupakoinnin loppumaan, numerot nousemaan ja lapsesta kohteliaamman? Itse teen rankkaa työtä ja pitkää päivää, ei ole ollut paukkuja töiden jälkeen opastaa läksyissä. Rajoja ajattelin tiukentaa, pelaaminen loppuu, rahahanat kiinni ja koulun jälkeen suoraan kotiin. 

- huolestunut äiti

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen? Meillä toimi se, kun vein esiteinin ammattikoulun pihalle katsomaan huonoryhtisiä maahan sylkeviä röökiä polttavia jannuja. Kysyin, että tuohonko porukkaan hän haluaa päätyä, koska nykyinen tekeminen vie juuri sille polulle. Ei halunnut ja otti itseään niskasta kiinni ja opiskelee nyt lukiossa hyvällä menestyksellä.

Vierailija
2/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoitat ettei osaa huolehtia perusasioita? Onko joskus huolehtinut vai jotenkin taantunut? Rahan anto olisi pitänyt lopettaa heti, kun tupakointi tuli kuvioihin.

Selvät säännöt jatkosta kirjallisesti ja käytte yhdessä läpi ne. Rahahanat aukeaa, kun koenumerot nousee selvästi. Ennalta jo sovit, että jos homma ei toimi niin seuraava rajoite on nettiliittymän poisto puhelimesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on 14. Laitoin rahahanat kiinni, kun jäi edellisen kerran kiinni e-tupakasta. Lupasin, että saa rahaa kun tulee menestystä kokeista. Pari koetta meni hyvin ja sai niistä rahaa tililleen. Nyt joudun ottamaan pankkikortin pois. 

Minulle on ok, jos lapsi menee amikseen. Lähinnä olen pelotellut, että noilla numeroilla ei pääse edes sinne. Kunhan löytäisi jonkun jutun, missä on hyvä. Ihan sama onko amis vai lukio, kunhan löytäisi oman juttunsa.

Perusasioilla tarkoitan sitä, että joudun kaikesta huolehtimaan ja muistuttamaan, mitään ei tajua itse tehdä. Mutta nyt loppuu minultakin muistuttelu. Tästedes saa itse kärsiä seuraukset, jos jotain unohtuu.

Kiitos vastauksistanne

- huolestunut äiti 

Vierailija
4/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on sinussa jos teet lisää ongelmia tai luot niitä sinne missä ei niitä ole kauheasti. Hyväksy poika ja ole ystävällinen, tue. Pahennat pojan ongelmia jos teet kaikesta mahdollisesta ongelman, hänelläkin on tunteet, eikä pidä jättää ilman huolenpitoa. Ehkä sähkötupakasta voisi tuoda tietoa ja perusteluita, sanoa että vaikutus voi olla nopeasti huono. On varmaan valistusvihkosia. Auttaa vieroittautumisessa, jos on siihen jotain valmistetta apteekissa vaikka purukumi. Sä et voi pitää vankina teiniä kotona, että suoraan kotiin (riippuu missä paikkakunnalla kulkee ja kenen kanssa), sun pitää kunnoittaa että hän on kohta aikuinen ja harjoittelee elämää. Toista ihmistä pitää kunnioittaa, arvostaa ja välittää - että hän menestyy. Ei pitää lapsena joka on renttu, silloin luo sitä vain lisää.

Lisäksi voisit tai kumppanisi auttaa läksyissä, mikäli hän kysyy sitä ja tarvitsee apua. Ei jättää heitteille. Rahahanoja ei ole pakko laittaa kiinni kokonaan jos tiedetään mitä ostaa, voihan hän näyttää ne ja osta hänen kanssa tarvittavia itsekin jos epäilyttää. Missä porukassa hän liikkuu, alkoholia? Lopeta tunnot huonosta äitiydestä se on ajanhukkaa ja ei totta. Teineillä on tapana kokeilla asioita, ehkä etsivät siinä iässä oleviin tuskiin apua tupakasta, opettaja ja vanhempi usein vain negaa se luo pahaa oloa. Ja jaksaminen kouluun on nolla, ei ole energiaa tippaakaan, voi olla väsymystä ja osalla ahdistusta. 

Vierailija
5/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini myös aistii pidetäänkö hänestä vai onko vanhempi vain paheksumassa. Onko isä jossain tai toinen vanhempi.

Vierailija
6/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun nyt kerran kysyt niin alootat väärästä päästä. Ootko kysynyt miten voi?

Vierailija
7/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nikotiini koukuttaa, ei välttämättä ole ihan helppoa lopettaa jos jonkin aikaa on jo polttanut.

Kerrot että nyt se polttaminen kuitenkin loppuu ja millaisia vieroitusoireita voi tulla.

Ei viikkorahaa tai muita mukavuuksia jos vielä jää kiinni. Lapsen puhelimen voi hyvin vaihtaa sellaiseen vanhaan Nokian kapulaan.

Pelikonsoli pois, tietokone pois.

Takaisin saa kun käytös paranee.

Kokeisiin pitää lukea ainakin kerran alue läpi.

Rangaistukset käyttöön jos niin ei tee.

Kokeisiin voi lukea myös niin että itse luet ääneen ja lapsi kuuntelee, näin meillä ainakin toimii helpommin.

Vierailija
8/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun nyt kerran kysyt niin alootat väärästä päästä. Ootko kysynyt miten voi?

Olin tulossa kysymään samaa. Jos nyt alat riehumaan ja valittamaan niin tulee menemään asia huonompaan. 

Vierailija
9/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat eivät voi ostaa lapselle nikotiini valmisteita vieroitukseen. Se on K18. 

Vierailija
10/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä vapeja on myös ilman nikotiinia joten sellainen nyt ainakin ois parempi vaihtoehto 

Vierailija
11/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että rajoja kiristämällä kiristät vain tunnelmaa

Vierailija
12/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon omille lapsille sanonut että se 5 pitää kokeesta vähintään tulla, muuten on vaara joutua luokalleen ja jos nytkään ei siel koulussa ole kivaa, niin onko se sitten kivaa että joutuu uusimaan kaiken sen mitä on jo opiskellut. 

Vierailija
13/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lähipiiriä mukaan jakamaan taakkaasi pojan osalta ja muutenkin. 

Vierailija
14/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea, poikasi on j ä n n ä p o i ka. Se tarkoittaa, että tulevaisuudessa naisia tulee riittämään ja myös lapsenlapsia saat

Vierailija
15/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että jämäköität rajoja, se osoittaa että välität. Ehdotan lisäksi että kiireestä huolimatta koeta ehtiä viettää aikaa pojan kanssa. Menkää hampparille, tehkää pizzaa kotona, pelatkaa jotain, mitä vaan missä olette yhdessä. Ja niihin tilanteisiin ei niin mitään kasvatusta tai keskustelua. Osoitat että viihdyt hänen kanssaan ja olet kiinnostunut. Tee tuosta tapa. Tsemppiä! Nuo ovat vaikeimmat vuodet. 

Vierailija
16/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös rauhallisen keskustelun kannalla. Shokkihoitokaan ei välttämättä huono. Äiti pitäisi kuitenkin olla tukipilari jolle voi kertoa kaiken ja aina lapsen puolella. Voisiko ajatella, että palkitsisit hyvistä numeroista ja hyvästä käytöksestä? Rahalla tai yhteisellä tekemisellä tms.

Vierailija
17/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole teiniä, mutta lähivuosina on. Ajattelen, että voisit kysyä lapselta itseltään, että mikä häntä motivoi ja mitä odotuksia hänellä on.

Puhuminen ei ole kaikille helppoa. Kommunukointia saattaa helpottaa esim. viestien kirjoittaminen, puhuminen autossa/kävellessä tai vaikka kielen vaihtaminen englanniksi (edellyttäen että molemmat sitä osaa).

Vierailija
18/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että rajoja kiristämällä kiristät vain tunnelmaa

Täähän se olis, mutta harvemmin ihmiset muuhunkaan kykenee. Tehdään vain jotain, koska jotainhan täytyy tehdä. Viis siitä mitkä vaikutukset sillä voi olla

Vierailija
19/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama juttu tulee mieleeni:

- vietä poikasi kanssa aikaa ja tutustu häneen

- käy keskusteluja, kun hetki nuorelle hyvä (otollisempi maaperä)

- pyri keskustelemaan siten, että nuori tuntee sinun välittävän ja tukevan häntä sekä koittavan aidosti ymmärtää tilannetta

- kerro, että rakastat häntä ja hän on sinulle tärkeä

- kysy, mitä hän haluaa elämältään ja koita saada nuori hoksaamaan, miten polku sinne rakennetaan 

- koita/ saada nuori ymmärtämään, millainen tulevaisuus on, jos heittää kaiken hänekseen

- koittakaa asettaa yhdessä tavoite koulun osalta

- välistä voi tehdä myös vaihtokauppaa ja luvata jtn vastineena asioista

- jututa käyttäytymisestä, vaadi kotitöihin osallistumista. Kerro, mitä vaadit ja pysy siinä.

- kerro selkeästi, mitä vaadit häneltä (realistiset odotukset) ylipäätään ja miksi

- varaa aika koulukuraattorille tai sosiaalipuolelle

Minulla saman ikäinen tyttö. Perusluonne suloinen ja tykätty. Meillä ollut aina hyvät välit ja tehty paljon asioita yhdessä. Ala-aste meni hyvin. Seiskalla marras-joulukuun vaihteessa alkoi floppi. Numerot tipahti kertalaakista kaksi pykälää järestäin. Wilmaan ilmestyi joka päivä huomautuksia käyttäytymisestä, ennen ei ikinä. Kotona vastaus oli ei kiinnosta, en tahdo. Tein varmaan kaikkea edellä mainituista ja meinasi usko loppua. Opiskeltiinkin yhdessä. Olin 2kk jälkeen itsekin ihan väsy. Käytiin yhdessäkin koululla keskustelemassa, rehtorikin oli läsnä. Onneksi tytöllä oli harrastus ja siitä löydettiin uusia mahdollisia juttuja, joista innostui. Asetin ehdoksi ryhdistäytymisen. Ei ollut varmaan mikään yksittäinen asia, mut jtn tapahtui ja asiat alkoivat sujua. Nyt kasilla välistä meinannut ote lipsua ja olen tarttunut heti jämäkästi. On saatu kierre pysähtymään ennen kuin menee älyttömäksi. Mut raskasta välistä on. Siitä olen kiitollinen, että tytön luonne palautui viime talven flopin jäljiltä ja se ei ole enää meinannutkaan muuttua. On hyväkäytöksinen ja helposti tykättävä oma itsensä.

Tsemiä, ei kannata luovuttaa👍

Vierailija
20/30 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa sille joku mieskaveri jostain tukitahosta. Se tarvitsee nyt miehistä terveellistä mutta tiukkaa opastusta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi