Vaaleanpunainen lääkeliemi 70-luvulta
Muistaako kukaan 70-luvulta sitä vaaleanpunaista lääkelientä, jota lapsille annettiin? Mikä sen nimi oli?
Kommentit (46)
Muistaako kukaan valkosuklaaseen lisättyä D-vitamiinia?
Tuote oli nimeltään Jekovit ja sai yhden suklaapalan ottaa päivässä. Oli todella hyvää. Sitä säilytettiin jääkaapissa.
Näin 80-luvulla.
Muistan sen vaaleanpunaisen antibiootin. Ruiskulla annosteltiin, meidän keittiön katossakin oli vaaleanpunainen läikkä :D
Pinkki penisilliini, Kvilla, fluoritabletit ja läpikuultavat D-vitamiinihelmet oli 80-luvun alkuvuosina eletyn lapsuuden kulmakiviä. Ja tietysti punainen jaffa sekä kalanmaksaöljy.
Melkein terve aikuinen noista huolimatta olen.
Siitä litkusta tuli myös jossain vaiheessa toinen yhtä maukas vaihtoehto: esanssi-ananas...
Vierailija kirjoitti:
Lunerin. Sitä oli myös ainakin vielä 90- luvun alussa, jolloin oma lapseni oli pieni ja kärsi korvatulehduksista.
Lunerin oli nuhalääke eikä vaaleanpunaista. Se oli myös hyvää toisin kuin penisilliini.
Vierailija kirjoitti:
Muistan sen vaaleanpunaisen antibiootin. Ruiskulla annosteltiin, meidän keittiön katossakin oli vaaleanpunainen läikkä :D
Tosiaan ne muoviset ruiskutkin, pinkki lääke näkyi niistä hyvin läpi. Outoa miten voi tulla nostalgiseksi jostain tällaisestakin! Äiti antoi pinkkiä lääkettä ja varis-yskänlääkettä, oli turvallista ja jopa jotenkin mukavaakin siinä sairastaa viltin alla.
Penisilliiniä ainakin mulla se oli - enkä voi juda noita energiajuomia, joku niistä maistuu täsmälleen samalle. Olisko red bull?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan ne muoviset ruiskutkin, pinkki lääke näkyi niistä hyvin läpi. Outoa miten voi tulla nostalgiseksi jostain tällaisestakin! Äiti antoi pinkkiä lääkettä ja varis-yskänlääkettä, oli turvallista ja jopa jotenkin mukavaakin siinä sairastaa viltin alla.
Juu kipeänä oli kivointa se, kun äiti kerrankin leikki kanssani. Muulloin hänellä ei ikinä ollut aikaa.
Mikä se vihreä mahalääke oli 70-luvulla, jota annettiin lapsille. Ihan hirveän pahaa. Mummolassa sai joskus Pervetiniä, kun oli pää kipeä. Ei ollut kyllä sen lääkkeen jälkeen.
Ei ollut rinomar, tuo yskänlääke.
Ai että mä rakastin tuota litkua. Lapsena olin onnesta soikeana kun tuota sai.
Aikuisena olen juonut salmiakinmakuista yskänlääkettä (NAM!) Ja myös jotain lakritsin makuista. Tykkäsin niistäkin ihan tosi paljon, harmi että mulle riittää lyhyt kuuri, voisin juoda koko pullollisen!
Järkkyä lääkettä. Meinasin aina oksentaa.
Sitä oli jo 60-luvun puolivälissä. Pidin koska yhdistin sen ajatukseen paranemisesta. Penisilliiniä se oli ja joku sanoi kai sen nimenkin oikein, A:lla alkava, en tosin osannut lukea parivuotiaana mutta se sanottiin ääneen. Ehdin saada sitä vain muutaman kerran, tulin allergiseksi. Ja kyllä, minulla on supermuisti.
35 lisää: aine oli ruskeassa lasipullossa.
Joo hyi ihan hirveää penisilliiniä oli🤮 Se vaaleanpunainen värikin ravostutti kun oli tottunut että sen väriset asiat on hyviä ja ihania kuten ruusut, rusetit, prinsessamekot, sydämet jne. Sain sen jälkeen aina lääkekarkkeja. Afrikan eläimiä tai nallekarkkeja. Vieläkin ostan joskus sen tyyppisiä jellykarkeja lohdukkeeksi😆
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkäsin siitä. Kvillaa sai päälle.
Sama, ei maistunut yhtään pahalle (oikeasti).
Vielä 90-luvun alussakin annettu munuaistulehdukseen ainakin jotain tuollaista. Oli makeaa.