Siivoustyö raskaana
Hei! Työskentelen siivoojana, raskaus jo puoli välissä (viikoilla 20+6). Alkuraskaudessa kävin työterveyslääkärin kanssa läpi vahanpoistoaineita ja vahoja, saako niitä käyttää raskaana ollessa. Hän tarkisti ne ja sanoi ettei ole sikiölle haitallisia. Vahaa olen levittänyt ja vahanpoistoa käytin ensi kerran viime perjantaina, ja sen jälkeen olen stressannut tätä olenko aiheuttanut sikiölle jotain kun olen tehnyt näitä peruspesuja. Olen tutkinut itse käyttöturvallisuustiedotteet, ja niiden mukaan eivät ole sikiölle/perimälle/lisääntymiselle haitallisia, kuitenkin googlaillessani löysin kelan ohjeista tiedon että raskaana ollessa ei saisi altistua orgaanisille liuotinaineille.
Onko teillä kokemusta, onko syytä huoleen vai stressaanko turhaan.
Kommentit (16)
Ihan sama, kun labrassa työskentelevillä. Aineet käydään yksi kerrallaan käyttöturvallisuustiedotteesta läpi, jos eivät ole sikiövaarallisia, niin raskaana oleva voi niitä käsitellä.
Jokainen tuote tulee käydä erikseen läpi.
T. Maalari, 4:n äiti
Sepä se, kun ymmärsin että täytyy olla ne tietyt vaaralausekkeet jotka nimenomaan kertovat sen onko haitallinen sikiölle, perimälle tms. Näissä käyttämissäni tuotteissa ei ole näitä vaaralausekkeita, mutta ihmettelen miksi on kuitenkin muissa ohjeissa lisäksi mainittu "altistuminen kemiallisille tekijöille kuten orgaaniset liuottimet". 😞
Kai käytät hengityssuojaimia ja hanskoja?
Vierailija kirjoitti:
Sepä se, kun ymmärsin että täytyy olla ne tietyt vaaralausekkeet jotka nimenomaan kertovat sen onko haitallinen sikiölle, perimälle tms. Näissä käyttämissäni tuotteissa ei ole näitä vaaralausekkeita, mutta ihmettelen miksi on kuitenkin muissa ohjeissa lisäksi mainittu "altistuminen kemiallisille tekijöille kuten orgaaniset liuottimet". 😞
Koska joissakin liuottimissa on tuo vaara lauseke. Kaikkia tuotteita ei voi niputtaa samaksi, koska niissä on eri aineita
Hanskoja käytän, ja toisinaan vahan levityksessä olen käyttänyt FFP3 suojainta. Tosin, näissä vahoissa ja vahanpoistoaineiden käyttöturvallisuustiedotteissa on lukenut että normaali käytössä ei ole syytä käyttää hengityksen suojainta
Ja luultavasti tuo FFP3 ei edes ole riittävä, mitä selvittelin, vaan täytyisi olla puolinaamari.
Vierailija kirjoitti:
Työsuojelun näkökulmasta kaikkien käytettyjen kemikaalien käyttöturvallisuustiedotteet pitää olla työntekijän saatavilla. Ihan jo siksikin, että jos käy joku onnettomuus (roiskaiset tuotetta silmiin, sitä tulee niellyksi tms.) ja joudut soittamaan lääkärille, niin se lääkäri pystyy puhelimitse neuvomaan ensihoidon sen käyttöturvallisuustiedotteen perusteella, ei lääkäreillä ole tietokantaa kaikille Suomessa käytettäville kemikaaleille, näitä on niin paljon. Siinä lomakkeella näkyy varoituslausekkeet, ja jos sikiövaarallisuutta ei ole mainittu, niin silloin tuotetta ei sellaiseksi luokitella.
Niin joo, aivan. Stressaan varmaan turhaan, alkaa konkretisoitua tämä raskaus niin kaikki pyörii mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Hanskoja käytän, ja toisinaan vahan levityksessä olen käyttänyt FFP3 suojainta. Tosin, näissä vahoissa ja vahanpoistoaineiden käyttöturvallisuustiedotteissa on lukenut että normaali käytössä ei ole syytä käyttää hengityksen suojainta
Ja luultavasti tuo FFP3 ei edes ole riittävä, mitä selvittelin, vaan täytyisi olla puolinaamari.
Muista että ihon kautta imeytyy myös haitallisia höyryjä. Siksi mikään maski ei auta raskaana ollessa, vaikka omaan hengitykseen ei niin käykkään. Itse ainakin jäin erityisäitiysvapaalle kun olisi pitänyt haitallisia aineita työssä käyttää. Työterveydessä käytiin tuotteet läpi ja sieltä ne haitalliset lausekkeet löytyi.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät varmaan, että katsot jokaista tuotetta erikseen.
Minulle työterveyslääkäri sanoi ettei ole oikeutta erityisraskausrahaan. Kysyi kyllä, haluanko että mut siirretään esimerkiksi toimistosiivoojaksi missä ei käytetä mitään ylimääräisiä aineita, mutta en siinä kohtaa halunnut niin yksipuolista työnkuvaa.
Muistan kun oli työkavereina 3 raskaana olevaa siivoojatyökaveria. En toivo sitä kenellekään. Tein neljän ihmisen hommat kun mitään ei pystynyt tekemään. Laitonta hommaa.
Tarkoitatko siis esimerkiksi vahassa olevia yksittäisiä aineita, vai siis kokonaisuutena eri vahoja?
Syntymä on kuolemantuomio :(
Ei kukaan pysty hillitsemään sikiämistään.
Luonnollisesti kukin tuote tarkastellaan erikseen.
Jos käyttöturvallisuustiedotteen mukaan ei ole haitallinen, silloin ei ole.