Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapseton keski-ikäinen pari, mitä joululahjaksi?

Vierailija
17.12.2023 |

Ärsyttää hankkia hyvin toimeentuleville aikuisille mitään, kun en ole huomannut heidän mistään ilahtuvan. On ostettu kukkia, suklaata, lahjakorttia sinne ja tänne, kehitysmaa-apua, jouluherkkukoria, torkkupeittoa, lyhtyjä jne. Alkoholia eivät käytä. Ovat kummeja meidän kaksosille ja muistavat siis paketein ja joskus setelillä lapsiamme. Vietämme sukulaissuhteen vuoksi joulua yhdessä ja on noloa, jos meillä ei vastavuoroisesti ole mitään heille. Itse elämne jo kolmatta vuotta köyhyysrajan alapuolella ja siksi emme kovin kallista voi hankkia. Lasten kuvista, piirustuksista ta askarteluista eivät välitä. En kertakaikkiaan keksi, mikä saisi heidät ilahtumaan. Muille aikuisille emme hanki mitään ja meidän osuus yhteisjouluun on leivonnaiset. Totuus on että vanhempani kustantavat jouluruuat ja meille myös bensakulut, jotta päästään tulemaan. Tämä palsta osaltaan on luonut sitä painetta, että jotakin pitäisi hankkia, kun kummit ja lapsettomat tuntuvat valittavan, että miksi heitä ei lahjota. Kertokaa mikä kelpaisi? 

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei niiden tarvii pomppia ilosta saadessaan lahjan. Mutta se on ihan totta, että paketti pitää olla. 

Vaikeaa jos et tunne heitä kunnolla, ja tiedä mistä oikeasti pitävät. 

Vierailija
2/29 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tosiaan "pakko" jotain hankkia, niin ostakaa jotain kuluvaa, joka ei jää nurkkiin pyörimään. Kootkaa vaikka joku pieni kori, johon laitatte marmeladia, vähän joulusuklaata, joku sesonkisaippua, tjsp. Itse koostamalla pääsee niin halvalla tai kalliilla kuin haluaa. Paras vaihtoehto on, jos ei ole edes mitään fyysistä "koria", vaan kääritte kaiken esim. sellofaaniin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi tavaraa ostamaan hyvin toimeentuleville teidän budjetilla. Ihan sen takia että se on teille kohtuuton rasite ja he varmasti ovat jo hankkineet itse kaiken tarpeellisen. 

Tekisin jotain itse, leivonta yhdistettynä lasten askarteluun. Esim voisivatko lapset tehdä jotain keksejä tai karkkeja yhdessä sinun kanssasi ja askarrella rasiaan kannen. 

Ehkä he eivät vain näytä ilahtumista niin ja toisaalta kannattaako nyt hirveän suurta painetta ottaa sellaisten ihmisten miellyttämisestä jotka eivät lasten askarteluista osaan ilahtua. Ymmärrän toki että haluatte säilyttää heiltä tulevat lahjat mutta itse olen ainakin kummilapsiani lahjonut ilman vastalahjoja.

Vierailija
4/29 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten odotat ilahtumisen näkyvän? Riemunkiljahduksina? Kaikki eivät osaa näyttää tunteitaan, vaikka olisivat äärettömän ilahtuneita. Viette jotain teidän budjetille sopivaa ja se on hyvä

Vierailija
5/29 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä halua mitään kummilasteni vanhemmilta.  Miksi pitäisi olla lahja heiltä? Kummilapsilleni laitan pienet lahjat.

T. Lapsettoman pariskunnan toinen osapuoli

Vierailija
6/29 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siinä nyt oikein pitäisi ilahtua? Itkuunko pitäisi puhjeta vai mitä ihmettä? Itselläsi on kummalliset odotukset. Jos vaihdatte lahjat ja sanotte kiitos puolin ja toisin, niin eikö se riitä? Todennäköisesti he eivät odota todellakaan teiltä mitään ihmeellistä ja kallista. 

Vierailija
7/29 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nyt herranjestas aikuisille tarvitse viedä mitään muuta kuin joku 4 euron konvehtirasia (jos nyt välttämättä haluaa). Tykätkööt tai olkoot tykkäämättä.

Vierailija
8/29 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi mitään. Sanoisin, että stressasin liikaa ja jäi ostamatta, kun tuntuu et mistään ette ilahdu ja sitäpaitsi olen pa. Muutenkin ajattelisin, et kummit muistaa kummilasta, kummeja ei muisteta. Se on kummin tehtävä muistaa kummilasta, ei toisinpäin. 

Vierailija
9/29 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten odotat ilahtumisen näkyvän? Riemunkiljahduksina? Kaikki eivät osaa näyttää tunteitaan, vaikka olisivat äärettömän ilahtuneita. Viette jotain teidän budjetille sopivaa ja se on hyvä

Odotan, että hymyilisivät ja sanoisivat aidosti kiitoksen. Kyllähän sen ilmeestä huomaa, että ilahtuuko, en tiedä, jotenkin itseä vaivaa, kun paketti vastaanotetaan naama peruslukemilla ja sanotaan mekaanisesti kiitos. Aivan kuin ojentaisin roskapussin, että vietkö mennessäsi.

Vierailija
10/29 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaarasia ja joulukortti (lasten tekemä). Ei tarvitse ilahtua. Ne ostaa itselleen tarpeelliset asiat kyllä. 

Vierailija
11/29 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulusinappia lasten kanssa ja he askartelee purkin kylkeen Hyvää Joulua! Se sellofaaniin kullan värisellä langalla.

Tai piparkakkukollaasi.

Vierailija
12/29 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä, etteivät välitä lastennne askarteluista? Eivät olisi tietoisia taloudellisista vaikeuksistanne?  

MInun ehdottomasti parhaimmat lahjat ovat juuri niitä sukulaislasten askartelemia pikku juttuja. Tässä kirjoittaessani katson kahta helmistä pujoteltua pikku tonttua, jotka sain sukulaislapselta 20 vuotta sitten. Niissä viehättää hyvä idea ja lapsen kömpelösti piirtämät tonttujen kasvot.( kasvojen kohdalla on isompi vaalea helmi, jotta niihin saa piirrettyä). Tontut on tarkoitettu ripustettavaksi.

Joten nyt etsit Instasta tai Pinterestistä lasten jouluaskarteluun sopivia ideoita. Teette yhdessä jotakin pientä ja sitten väsäätte mukaan pienen joulurunon. Runoa ei tartte riiimitellä.Ihme on,jos ei vähän ilahduttaisi? 

Lasten askartelut ovat usein huonoja ja vanhempien kritiikittömästi hyväksyttyjä töherryksiä, mutta jos tekee yhdessä ja neuvoo yrittämään tulos voi yllättää. KOkeile ihmeessä!

Vierailija
13/29 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jonkunlainen vastavuoroisuus kuuluu asiaan, ja voi hyvinkin olla, että silloin tulisi negatiivisia reaktioita, jos ei olisi mitään. Mut keksi jotain edullista. 

Vierailija
14/29 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei koskaan aikuisia muistettu lahjoin jouluna. Vaikka joulua yhdessä vietäisimme.Yhreiset hetken on lisksi nytti kestinä,jotta ei kenenkään taloutta rasiteta! Oli kyse lapsettomat tai avioliitossa olevat. Jokaisella on aikuisena ja varsinkin keski ikäisenä kaikki. Riittä lämmin yhdessä oli.Tai jos ei kohtaa jouluna. Mikä ilahduttaa eniten? Postin tuoma joulu kortti postiluukusta: Joka on luksusta diki aikna.Jos on lapsia,heille pient lahjat väsätään ja heitä itseltä kysytty hyvissä ajoin: Mitä haluaisitte joulu lahjaksi? Sama asia koskee syntymäpäivät,kuin koulun päätös  juhlat.Teineille   kuitenkin kukkaron mukaan kuoreen pieni raha lahja.

Vierailija
15/29 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukit ja mummot on vaikea kohderyhmä näin joulun alla koska heillä on jo kaikkea, siinä saa miettiä kerran ja kaksi että mitähän heille ostaa joululahjaksi.

T:Mietintä menossa 😅

Vierailija
16/29 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus laitoin merkille mitä suklaata/karkkia syövät ja ostin niitä. Eivät ilahtuneet, kun olivat juuri aloittaneet vuoden mittaisen karkkilakon. Sama juttu kahvin kanssa, kun arvelin, että se nyt ei ainakaan voi pieleen mennä... olivat juuri lopettaneet kahvin juonnin terveyssyistä. Kerran ostin kynttilöitä, niin eivät kuulemma polta, kun tulee pää kipeäksi. Kukkia tuntuu olevan jo liikaa ja mikään ei miellytä. Jotenkin penseitä ihmisiä. Ei minustakaan aikuisia tarvi lahjoa, enkä itse halua mitään, silti tuntuu, että kun lapsiperheisiin tulee niin paljon paketteja, että kyllä heillekin pitäisi jotain olla.

Vierailija
17/29 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie paali vessapaperia tuommoisille persreijille.

Vierailija
18/29 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on penseitä monista eri syistä, mutta ei se muuta sitä miksikään, että jotain pitää olla, jos kaikki muut saa lahjojs tuossa tilanteessa. yksi mahdollisuus on tietysti kysyä etukäteen, mistä tykkäisivät, mutta voi olla etteivät jaksa vastata.  Ymmärrä että he eivät jaksa hirveästi ilahtua, ja älä fiksaudu tuohon että lahjan pitäisi olla juuri oikea. Voisit esim neuloa kivat villasukat heille. 

Vierailija
19/29 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja minun sisarukset on antaneet kummeilleen aina joulukukan. Sehän on yleensä koristeena vain vähän aikaa, harvalle harmia aiheuttaa. Senkin voi koristella vaikka vanhoja joulupalloja ja rusettia apuna käyttäen. Aika edullisia ovat.

Vierailija
20/29 |
17.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kummille pitää antaa lahja? Mä annan lahjan siskolle, vanhemmille, mun lapselle ja puolisolle.