Ite oon huomannu et käsien peseminen on paras tapa suojautua koronalta, en käytä maskia ja käyn suurissa ihmistapahtumissa, mutta en sairast
Kommentit (28)
Täällä ihmiset ihmettelee kuinka sairastelevat vaikka pesevät käsiään ahkerasti. Valtaosalla se pesu vaan on ihan mitä sattuu! Huuhtaistaan sormenpäät vaan pikaisesti hanan alla tai jos käytetään saippuaa, niin annostellaan se kuiviin käsiin ja työnnetään kädet samantien hanan alle ilman, että saippuaa hierotaan käsiin sekuntiakaan. Tässä on ne kaksi tapaa, joita minä näen yleisissä ja työpaikan wc-tiloissa. Suunnilleen kerran viidessä vuodessa näkee jonkun pesevän käsiään kunnolla.
PESU EI TAPAHDU VEDESSÄ VAAN SAIPPUOIDESSA
0 piikkiä, 0 koronaa. mitään ei olla muutettu vrt. aika ennen k-vouhotusta. kädet pestään silloin, kun ne on likaiset, eikä niinkuin bakteerikammoiset, että jynssätään jatkuvasti. kunnolla kun itsensä desinfioi, niin pienikin bakteerialtistuminen tekee sairaaksi. ihmiskeholla asuu miljardeja bakteereja symbioosissa, ja ovat hyödyllisiä ihmiselle. ne kun poistetaan, niin muuttuu herkkääkin herkemmäksi feministiksi, joka sairastuu ja loukkaantuu jopa puheesta.
Infektioissa olennaisinta tarttuvuudessa on altistus. Jos olet aina yksin eristyksissä, niin et saa mitään ihmisten keskuudessa leviäviä tauteja. Esim. itsekään en käytännössä juuri koskaan sairastanut ennen kuin sain lapsia. Nyt pienet lapset kantavat erityisesti päiväkodista kaikki taudit, jossa pienten lasten hygieniakäyttäytyminen on puutteellista ja ryhmät ovat suuria ja tiiviisti keskenään tekemisissä.
Esim. tässä vuoden sisällä saatuja tauteja: kaksi kertaa korona, norovirus, enterorokko, streptokokki A + ehkä noin 3-5 muuta määrittelemätöntä flunssaa ja pari muuta määrittelemätöntä vatsakipua/ripulia. Nämä taudit siitäkin huolimatta, että nykyään pesen käsiäni vieläkin tehostetummin kuin vaikka ennen lapsia. Kuvittelin itsekin, että mulla nyt vain on niin hyvä vastustuskyky, mutta kyse taisikin olla vain altistuksen määrästä.
Ja noista luetelluista sunnilleen 80% ovat alkaneet niistä kahdesta pienimmästä päiväkotilapsesta, suunnilleen 10% tuosta koululaisesta ja loput alkaneet meidän aikuisten kautta. Päiväkoti on kyllä oikea tautilinko.
Vierailija kirjoitti:
Infektioissa olennaisinta tarttuvuudessa on altistus. Jos olet aina yksin eristyksissä, niin et saa mitään ihmisten keskuudessa leviäviä tauteja. Esim. itsekään en käytännössä juuri koskaan sairastanut ennen kuin sain lapsia. Nyt pienet lapset kantavat erityisesti päiväkodista kaikki taudit, jossa pienten lasten hygieniakäyttäytyminen on puutteellista ja ryhmät ovat suuria ja tiiviisti keskenään tekemisissä.
Esim. tässä vuoden sisällä saatuja tauteja: kaksi kertaa korona, norovirus, enterorokko, streptokokki A + ehkä noin 3-5 muuta määrittelemätöntä flunssaa ja pari muuta määrittelemätöntä vatsakipua/ripulia. Nämä taudit siitäkin huolimatta, että nykyään pesen käsiäni vieläkin tehostetummin kuin vaikka ennen lapsia. Kuvittelin itsekin, että mulla nyt vain on niin hyvä vastustuskyky, mutta kyse taisikin olla vain altistuksen määrästä.
Ja noista luetelluista sunnilleen 80% ovat alkaneet niistä kahdesta pienimmästä
Peset käsiä vai "peset" käsiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja noista luetelluista sunnill
Pesen kunnolla. Saippualla. Mutta eipä se juuri ehkäise kotioloissa tartuntoja, kun kanniskelee pärskivää lasta.
Et sä siitä voi vetää mitään johtopäätöksiä. Sen toimivuuden voi havaita vain tilastollisesti. Käsien pesu on kuitenkin järkevää.
"Pesen kunnolla. Saippualla. Mutta eipä se juuri ehkäise kotioloissa tartuntoja, kun kanniskelee pärskivää lasta."
Hierotko saippuaa käsiin vähintään 10 sekunnin ajan?
Sama juttu, pesen käsiä jatkuvasti ja olen käyttänyt kaikkea mahdollista ennakointia. Etäisyyttä mahdollisuuksien mukaan jne. Kolme koronaa jo sairastanut, kaikki tulleet työpaikalta eli yläkoulusta. Nyt en enää jaksa edes välittää, iskee kun iskee.