Anoppi on hapan, kun leikkasimme 11-vuotiaalta pitkistä hiuksista 15 cm
Ne olivat melkein ristiselkään asti. Yhä selkeästi pitkät. Meistä ne olivat liian pitkät, ja tyttö itsekin halusi leikata.
Anoppi on aina tehnyt numeron tytön hiuksista, miten niiden pitää olla pitkät ja niitä täytyy pitää letillä ja niitä EI saa pitää auki. Koskaan.
Nyt menimme anopille pätkäistyillä hiuksilla ja tytöllä hiukset auki. Anoppi on myrkyn niellyt.
Kellään mitään vastaavaa?
Kommentit (47)
tyypillinen anoppi. ei niiden mielipiteillä ole mitään virkaa. todennäköisesti on vielä +kokoinen ja haisee oudolta.
Vierailija kirjoitti:
On koko ajan myös psyykannut lasta pitkiin hiuksiin. Harjannut ja kehunut, että katso miten kauniit hiukset sinulla nyt on". Ja sitten letille taas. Pahimmassa tapauksessa kahdelle! Eikä anoppi ole mikään uskonnollinen edes.
En voi mitään sille, että tuo on minusta outoa. Ap
Hän elää lapsenlapsensa kautta. Vaikuttaa sellaiselta tapaukselta, että rajojen kanssa tulee ongelmia, jollette ota tilannetta haltuun. :/
Vierailija kirjoitti:
Kas kummaa, aina se on se saatanan anoppi 😡
painaako joku mieltä ;) puspus <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On koko ajan myös psyykannut lasta pitkiin hiuksiin. Harjannut ja kehunut, että katso miten kauniit hiukset sinulla nyt on". Ja sitten letille taas. Pahimmassa tapauksessa kahdelle! Eikä anoppi ole mikään uskonnollinen edes.
Hän elää lapsenlapsensa kautta. Vaikuttaa sellaiselta tapaukselta, että rajojen kanssa tulee ongelmia, jollette ota tilannetta haltuun. :/
Minusta rajojen kanssa on jo ongelmia siinä vaiheessa, kun ihminen kuvittelee, että hänellä on mitään sananvaltaa toisen ulkonäköön.
Onneksi ap:n lapsi on jo noin iso. Sen ikäisen kanssa voi puhua siitä, miten isoäidin mielipiteet on tunkkainen tuulahdus menneiltä vuosikymmeniltä( ihan näin ikävästi ei tarvitse sanoa lapselle ) ja muistuttaa ja korostaa lapselle, että hänellä on päätösvalta omasta ulkonäöstään ja vartalostaan eikä ole normaalia, jos joku pahoittaa mielensä hänen hiustenleikkuusta.
Meillä molemmat isovanhemmat olivat sitä mieltä, että pitäis tytön hiukset pätkäistä. Isänsä sanoi, että ei leikata. Itse lyhensin niin, että oli tasamittainen ja sitten annettiin kasvaa. 3-vuotiaalla kauniit lapaluiden alle ylettävät vaaleat hiukset, joista sai kehuja kaikilta muilta paitsi niiltä 50-luvulla syntyneiltä isovanhemmilta, joiden mielestä otsatukallinen polkkatukka on se, mitä lapsella pitää olla.
No, tyttö sotki sitten purkkaa tukkaansa ensin etuhiuksiin, jolloin leikkasin pois ja kun sotki takaraivoon, sai jouluksi sen mitä kutsun itse "lapsuuden traumapolkkatukaksi". Kaikilla oli ysärillä samanlainen otsatukallinen polkka. Otsatukan leikkasin, koska tyttö itse pyysi, ettei näe (sivujakauksella olevien) hiusten takaa, että kaipa se oli häntäkin häirinnyt, eikä nyt enää pituus riittänyt laittaa kaikkia hiuksia kiinnikään niin vähän pakko.
Nuo tuon ikäpolven isovanhemmat on myös niitä, joille ei kelpaa pitkätukkainen poikalapsi, jotka kommentoivat surutta ihmisten painoa ja muotoja. Oma isäni oli kuulemma vastikään ihmetellyt, onko meille kolmas lapsi tulossa, kun minulla maha pömpöttää. Ei ole, minulla on monen sentin erkauma ja IBS, joka turvottaa. En ole myöskään kesän jälkeen lihonut kiloakaan.
Varmasti kommentoivat myös lasten kiloja, jos elävät tarpeeksi pitkään nähdäkseen nämä teini-ikäisinä. Sitä keskustelua odotellessa, kun yrittää (omalle äidilleni) tolkuttaa, ettei voi toisten kiloja kommentoida - ei edes minun. Monesti olen hermostunut kun kyseli ennen lapsia jatkuvasti oletko lihonut, taasko olet lihonut, eikö mahdu vaatteet päälle. Enkä silloin ollut edes ylipainoinen. Nyt olen, mutta vain vähän ja nyt kommentoidaan sitä vatsaa jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun anoppi jaksaa olla pahoilla mielin, kun mun pojalla (10 v) on pitkä tukka. Ei edes ole kovin pitkä, hartioille. Hän siitä jaksaa jauhaa, kun on niin epäsiisti, ruma, eikä pojalla vaan ole sopivaa olla pitkä tukka. On luvannut maksaa parturikäynnin, "jos se on rahasta kiinni". Ei ole. Ihan omasta halustaan on tukan antanut kasvaa. Pikkuveli taas haluaa lyhyen tukan, ja hermostuu kun on tukka silmillä. Pikkuveljen tukasta pitäisi isoveljen "ottaa mallia". Ihan käsittämätöntä anopille, kuinka mä ja poikansa annetaan pojan kulkea pitkässä tukassa. Varmasti tämä oikeiden mielipiteiden sanansaattaja sanoisi samaa kuin ap:n anoppi, jos meillä olisi tyttöjä.
Tukka ei ole ollenkaan ainoa mielensä pahoittamisen aihe, vaan esim mieheni pitäisi ajaa törkeän ruma parta pois, lasten vaatteissa ei saa olla kuvia pokemoneista eikä muista hahmoista, vaan tavallisten vaatteiden p
Tämähän se pahin on. Ja vaikka kuinka sanoo, että kommentointi on nyt epäasiallista, niin silti se jatkuu. Kai se on elämän suola hänelle, että saa haukkua muita. On kyllä kauhea ihminen muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta rajojen kanssa on jo ongelmia siinä vaiheessa, kun ihminen kuvittelee, että hänellä on mitään sananvaltaa toisen ulkonäköön.
Onneksi ap:n lapsi on jo noin iso. Sen ikäisen kanssa voi puhua siitä, miten isoäidin mielipiteet on tunkkainen tuulahdus menneiltä vuosikymmeniltä( ihan näin ikävästi ei tarvitse sanoa lapselle ) ja muistuttaa ja korostaa lapselle, että h
Juu ehdottomasti. Täysin samaa mieltä. Kirjoitin ehkä "vaatimattomasti", mutta tarkoitin että isoja ongelmia tulossa jos ei tilannetta saa hallintaan.
Tuollaisista ihmisistä voi olla todella vaikea päästä eroon, juuri koska tuo ei tunnu herättävän mummelissa minkäänlaisia kelloja että pitäisi jarruttaa vaan varmasti lyö pökköä pesään ajan kanssa. Sitä tarkoitin että on syytäkin olla todella huolissaan.
On kokemuksia erittäin rajattomasta ihmisestä. Tuossa vaiheesaa heräsin itse, kun kehon rajoja ei ollutkaan, eikä tämä edes itse noteerannut mitä teki. Viattomasti ihmisten ilmoilla ja mulla loksahti suu auki, ja hän vaan jatkoi iloisena höpinää. En viitsi tarkemmin kuvata.
Muut asiat oli menneet hyväntahtoisuuden piikkiin (mitä julistaa julkisesti joka välissä), mutta siitä aloin näkemään hänen toimintansa tarkoitusperät kaikilla osa-alueilla. Kaikki hyvä olikin omia tarpeitaan ajavaa. Nyt on liian myöhäistä edes päästä hänestä eroon kun on ujuttanut osaksi elämääni niin erikoisella tavalla, että vaikea edes sisäistää. Osapuolia on useita, ja sellaisia ihmisiä, jotka eivät voi itseään puolustaa.
Suoraan sanottuna hän oli olevinaan ja uskoin hänen olevan ihminen joka auttaa elämässä eteenpäin. Lopputulos onkin jotain ihan muuta.
Apn tapauksessa heillä olisi toivottavasti tilaisuus vielä vetää ne rajat ja toivottavasti tekevät sen pikaisesti. Ei ole ok ollenkaan. Ja tuokaan ihminen ei tule sitä ymmärtämään ellei sitä tehdä harvinaisen selväksi. Ja vastarintaa varmasti tulee ja hankalat välit, mutta vaihtoehtoja ei juuri enää ole. Tuollainen ihminen tarvitsee paljon sisäistä työtä ja lapsi pitää pelastaa siitä välikädestä.
Vierailija kirjoitti:
Poikien äidit ei osaa päästää irti. Se poika on aikuisenkin sen äidin jatke ja äidillä on valta. Myös lapsen lapset kuuluu pojan äidille, koska on sentään mummo ja ne on myös sen jatketta.
Nyt on pakko kommentoida näihin pitkä tukka pojilla viesteihin. Mistä se johtuu ettei niistä poikien hiuksista pidetähuolta jos ne on pitkät?
Olen päiväkodissa töissä ja siellä näitä pörröpäitä pyörii. On vaan niin söpöä kun on pitkä tukka?
Ei vaan järkyttävän sotkuista ja epäkäytännöllistä. tyttöjen hiukset on usein kiinni mutta poikien roikkuu miten sattuu.
on tietysti epäsiistejä tyttöjäkin mutta pojat on niitä järjestään.
Vierailija kirjoitti:
No voi. Tunnistan tuon ajattelun, että hiukset pitää olla letillä. Siihen on kyllä muitakin syitä, kuin se että se olisi siveyden merkki. En tajua, miten yläaste- ja lukioikäisenä pystyin pitämään tukkaa auki niin paljon, kuin muistan pitäneeni. Sehän menee repun olkainten alle ja ruokaan ja jokapaikkaan. Aloin pitää letillä, koska tukka oli aika huonokuntoinen, mutta en halunnut leikata lyhyeksi ja letillä sitä huonokuntoisuutta ei niin huomaa. Mutta nyt en enää osaa pitää auki, koska tuntuu, että hiukset sitten sotkeentuu joka paikkaan.
Mutta joo, ei kannata välittää siitä anopista mitään. Tuon ikäinen lapsi saa itse päättää hiuksistaan ja miten niitä pitää. Kyllä se anoppi tottuu, kun ei vaan välitä sen hulluiluista.
Ohis mutta mulla on aina ollut pitkä tukka ja hyväkuntoisena pidän sitä mielelläni auki enkä vapaa-ajalla ikinä pidä sitä kiinni. Lapsenkin se on aina saanut olla auki. En tiedä oletko sitten sisäistänyt jotain propagandaa jostain mutta ainoa oikea syy pitää hiukset joko auki tai kiinni on oma henkilökohtainen mieltymys jompaan kumpaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi. Tunnistan tuon ajattelun, että hiukset pitää olla letillä. Siihen on kyllä muitakin syitä, kuin se että se olisi siveyden merkki. En tajua, miten yläaste- ja lukioikäisenä pystyin pitämään tukkaa auki niin paljon, kuin muistan pitäneeni. Sehän menee repun olkainten alle ja ruokaan ja jokapaikkaan. Aloin pitää letillä, koska tukka oli aika huonokuntoinen, mutta en halunnut leikata lyhyeksi ja letillä sitä huonokuntoisuutta ei niin huomaa. Mutta nyt en enää osaa pitää auki, koska tuntuu, että hiukset sitten sotkeentuu joka paikkaan.
Mutta joo, ei kannata välittää siitä anopista mitään. Tuon ikäinen lapsi saa itse päättää hiuksistaan ja miten niitä pitää. Kyllä se anoppi tottuu, kun ei vaan välitä sen hulluiluista.
Ohis mutta mulla on aina ollut pitkä tukka ja hyväkuntoisena pidän sitä mielelläni auki enkä vapaa-ajalla ikinä pidä sitä kiinni.
Ja tarkoitan siis oikeasti pitkä, nytkin vasta leikattuna reilusti lapaluiden alle.
Meillä kyllä lapsi päättää hiuksistaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikien äidit ei osaa päästää irti. Se poika on aikuisenkin sen äidin jatke ja äidillä on valta. Myös lapsen lapset kuuluu pojan äidille, koska on sentään mummo ja ne on myös sen jatketta.
En kyllä tunnista tollasta käytöstä ollenkaan. Ei ole oma anoppini roikkunut pojassaan, ei tyttären anoppi vävyssäni, eikä kumpikaan lapsenlapsissa. Myöskään oma isoäitini ei roikkunut isässäni, eikä meissä, kun oltiin lapsia. Sulla on omituisia kokemuksia.
Koulukaverini perheessä oli niin, että tytöillä oli oltava pitkät hiukset. Mitä pidempi sen parempi, ja lisäksi ne oli AINA pidettävä kiinni.
En tiedä mutta olisiko jokin uskonnollinen selitys? Jokin uskonlahko?
Heillä myös pukeutumista oli rajoitettu ja tietääkseni syömistäkin.
Minun anoppi ei koskaan sano mitään. Anna anopin höyrytä, mitä siitä. Et edes vastaa mitään sellaiseen.
Itse olen sitä mieltä kyllä myös että pitkänä roikkuva tukka on epäsiisti ja aina tiellä, roikkuu eteen kun jotain tekee. Itsellä ollut aina pitkä tukka mutta en koskaan juuri pitänyt auki, koska siis oli aina tiellä ja tiesin että lopulya menee hermo kun roikkuu silmillä. Omalla pojallani (5v) on peruslyhyt tavallinen, perinteinen poikien tukka enkä anna kasvattaa pitkää, ehkä sitten teininä jos niin haluaa. Äitini tietää tämän ja joskus leikkaa sen vaikken ole paikalla lupaa antamassa. Tämä siis täysin ok mulle.
Vaikka rumana pitäisin jonkun lapsen hiustyyliä, en koskaan sano siitä sanakaan koska asia ei vain kuulu minulle millään lailla. Kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Minun anoppi ei koskaan sano mitään. Anna anopin höyrytä, mitä siitä. Et edes vastaa mitään sellaiseen.
Itse olen sitä mieltä kyllä myös että pitkänä roikkuva tukka on epäsiisti ja aina tiellä, roikkuu eteen kun jotain tekee. Itsellä ollut aina pitkä tukka mutta en koskaan juuri pitänyt auki, koska siis oli aina tiellä ja tiesin että lopulya menee hermo kun roikkuu silmillä. Omalla pojallani (5v) on peruslyhyt tavallinen, perinteinen poikien tukka enkä anna kasvattaa pitkää, ehkä sitten teininä jos niin haluaa. Äitini tietää tämän ja joskus leikkaa sen vaikken ole paikalla lupaa antamassa. Tämä siis täysin ok mulle.
Vaikka rumana pitäisin jonkun lapsen hiustyyliä, en koskaan sano siitä sanakaan koska asia ei vain kuulu minulle millään lailla. Kukin tyylillään.
Miksi pitäisi altistaa itseään saati lapsiaan kenenkään höyryämiselle? Höyrytköön ihan keskenään, ei kiinnosta. Minä perheeni kanssa emme jaksa jatkuvaa solvaustulvaa kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kontrollin menettämisen tarve on pelottavaa... ja sehän sitten suututtaa, kun jälkikasvu perheineen ei tottele!
Onneksi ei tarvitse olla missään tekemisissä lastenlasten kanssa. Kaikki on väärin, mutta miniä voi huoleti arvostella minua milloin mistäkin syystä, viimeksi menetti hermonsa, kun marketin pihassa tajusi, että minulla on uusi auto ja heillä lapset näkee nälkää. Ohitin perheensä tyynesti tervehtimättä.
Hyvä, kun sanoit. Veikkaan, että säästit kaikkia aika isolta draamalta. Itse en ainakaan olisi päästänyt omaa lastani enää sellaiseen paikkaan yksin, missä alettaisiin leikkelemään lapsen hiuksia ilman lupaa.