Koira tuijottaa
Meillä on tutun koira hoidossa kolmatta päivää. Koira tuijottaa minua häiritsevästi ja seuraa silmillä. En tiedä onko normaalia käytöstä, mutta tuijotus ahdistaa. En tiedä mitä tuolle asialle voisi tehdä, koska en halua sulkea koiraa huoneeseekaan. Onko normaalia käytöstä koiralta?
Kommentit (18)
Tuleeko se esim istumaan eteesi ja tuijottaa?
Meidän koira tekee niin, kun kaipaa huomiota - esim kävelylle tai leikkiä ihmisen kanssa.
Minuakin hoitokoira tuijotti usein. Tuli eteen istumaan ja tuijotti. Jutteli myös minulle jotain inahtamalla aina välillä. En ottanut ressiä 😄
Se kokeilee, kumpi on johtaja 😄
Älä nyt vaan toista minnekäään huoneeseen telkeä 😭
Se haluaa tutustua. Juttele sille.
Se on hiljainen pyyntö. Eli selvästi hakee kontaktia, aivan kuin ihmisetkin.
No onhan tuo tilanne varmasti koirallekin hämmentävä.
Merkiitsee sitä, että se pitåå sinusta - tuoreen tutkimuksen mukaan.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Se kokeilee, kumpi on johtaja 🐕
Voi taivas.
Koira miettii luultavasti sinusta samaa.
Sillä ei vain ole ketään, keltä kysyä asiasta.
No jospa sillä on nälkä, haluaa ulos, haluaa leikkiä, haluaa jutella, ihmettelee mikä sua ahdistaa ja miettii missä omistajansa on.
Toivoo huomiotasi. Koirat tarvitsevat älyttömästi huomiointia, ne eivät ns mene siinä sivussa, vaan tarvitsevat vähän koko ajan kontaktia ihmiseen. Ne ovat sosiaalisia laumaeläimiä. Yksin jossain makaava koira, joka on pitkin päivää yksinään, eikä hae kontaktia, on masentunut.
Kaikille ei vaan sovi koiran hoito, ei sitten millään. Ei osata olla luontevasti eläimen kanssa. Ihan ensimmäiseksi, puhelin tai läppäri pois ja alat kiinnittää huomiota siihen hoidettavaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on hiljainen pyyntö. Eli selvästi hakee kontaktia, aivan kuin ihmisetkin.
Kun ihminen tuijottaa, takana voi olla halu hallita, kytätä ja kontrolloida. Saada epävarmaksi, ehkä pelkäämään. Ihmisten tuijotus on pahaa. Eläimillä ei.
Ehdotan aplle, vahvaa mutta lempeää johtajuutta. Puhu koiralle, vilkaise kuten ihmistä mutta älä tuijota takaisin. Leikkikää ja käykää lenkillä.
Koiran tuijotus ahdistaa! Voi elämän kevät.
Sulla on joku hirveä tauti jonka se haistaa. Tuijottaa sua ja miettii montako päivää vielä selviät hengissä.
Ne on telepaatteja. En itse ole koskaan oppinut ymmärtämään, mitä he tahtovat tuijotuksellaan. Anna rapsutuksia, ruokaa ja vie lenkille.