Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Läheisen kuolema ennen joulua, joulunvietto?

Vierailija
16.12.2023 |

Onko kenelläkään kokemusta joulunvietosta tilanteessa missä läheinen on kuollut vähän ennen joulua? Miten olette viettäneet sinä vuonna joulua?

Meillä kävi niin, kun miehen isä kuoli äkillisesti viime viikolla. Alustavasti sovittiin että joulua vietetään kuitenkin, koska meillä on kolme pientä lasta, joista varsinkin vanhimmat osa jo odottaa joulua. Silti nyt tuntuu että joulunvietosta ei tule mitään. Mies haluaisi mennä jouluksi äidilleen, mutta lasten kanssa se on mahdotonta. Miehen äiti taas olisi meille oikein tervetullut, kuten myös miehen siskon perheeseen, mutta ei halua. Hän haluaa olla joulua kotona ja nyt mies kokee huonoa omatuntoa siitä että äitinsä on yksin jos me ei olla siellä.

Kommentit (248)

Vierailija
141/248 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä yksinhuoltajaäitejä on pilvin pimein, jotka vietämme joka joulun lasten kanssa ilman isejä. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmaa. Kuulostaa hassulta ettei joku voi olla yhtä joulua ilman miestään.

Just niin ja johan tänne joku järkeä päässäkin eksyi.

Vierailija
142/248 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun poika otti töistä vapaata ja ajoi 500 km luokseni, kun mieheni kuoli.

Jättikö hän sinun takiasi vaimonsa ja lapsensa, myös pienen vauvan, yksin joulunviettoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/248 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä yksinhuoltajaäitejä on pilvin pimein, jotka vietämme joka joulun lasten kanssa ilman isejä. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmaa. Kuulostaa hassulta ettei joku voi olla yhtä joulua ilman miestään.

Just niin ja johan tänne joku järkeä päässäkin eksyi.

Ap ei ole yksinhuoltaja. Hänen lapsillaan on isä.

Vierailija
144/248 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän tänään edesmenneen syntymäpäivää. Tarpeeksi paha. 

Äiti kuoli juuri joulun jälkeen 

Vierailija
145/248 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän eri tilanne.

Miten niin? Yksin järjestän koko joulun siivouksineen ja ruuanlaittoineen. 

Vierailija
146/248 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri leskeksi jäänyt isoäiti sanoo että haluaa viettää joulunsa yksin, älkää te minun takiani mitään järjestäkö, yhyy, mutta kuitenkin hän haluaa että kaikkien joulu menee pilalle.

Vierailija
147/248 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, kerrataan vielä koko homma. Miehen äidille on siis jo aiemmin kysytty pariinkin kertaan, että haluaako hän tulla meille jouluksi. On vastannut että ei halua, haluaa olla yksin kotona. Myös miehen sisko perheineen on esittänyt saman kutsun miehen äidille, mutta vastaus on ollut heille sama kuin meillekin. Miehen äiti ei ole sanonut että hän haluaisi ketään luokseen jouluksi, vaan omien sanojensa mukaan pärjää hyvin yksinkin.

Mies on se jonka mielestä äitinsä ei kuitenkaan voi tai saisi olla jouluna yksin ja mies haluaisi että mieluiten lähdettäisiin koko porukka tai sitten hän yksin lähtisi äidilleen jouluksi.

Minä en todellakaan edellä mainituista syistä miehen äidille koko porukalla haluaisi lähteä, koska suhtaudun hyvin epäilevästi siihen miten se tulisi sujumaan. Minulle kuitenkin sopii että mies yksin lähtisi äitinsä luo jouluksi, mutta mies epäröi.

Vierailija
148/248 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, kerrataan vielä koko homma. Miehen äidille on siis jo aiemmin kysytty pariinkin kertaan, että haluaako hän tulla meille jouluksi. On vastannut että ei halua, haluaa olla yksin kotona. Myös miehen sisko perheineen on esittänyt saman kutsun miehen äidille, mutta vastaus on ollut heille sama kuin meillekin. Miehen äiti ei ole sanonut että hän haluaisi ketään luokseen jouluksi, vaan omien sanojensa mukaan pärjää hyvin yksinkin.

Mies on se jonka mielestä äitinsä ei kuitenkaan voi tai saisi olla jouluna yksin ja mies haluaisi että mieluiten lähdettäisiin koko porukka tai sitten hän yksin lähtisi äidilleen jouluksi.

Minä en todellakaan edellä mainituista syistä miehen äidille koko porukalla haluaisi lähteä, koska suhtaudun hyvin epäilevästi siihen miten se tulisi sujumaan. Minulle kuitenkin sopii että mies yksin lähtisi äitinsä luo jouluksi, mutta mies epäröi.

Ap

Vierailija
149/248 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on se tilanne juuri nyt. Aion kutsua leskeksi jääneen vanhempani joulupäivinä meille syömään, mutta hänet tuntien voi olla, että kieltäytyy tulemasta. On nimittöin niin marttyyrihenkinen, että saattaa istua yksin kotona ilman mitään ruokaa ja tekee siitä päivityksiä someen. On jo siis ehtinyt tehdä sellaisia, vaikka ei ole ollut leski vielä montaa päivää. Saa varmaan jotain kicksejä siitä, kun yhteiset tutut paheksuvat, että kauheaa, kun välinpitämättömät lapset ovat jättäneet vanhuksen yksin kotiin ilman ruokaa.

Ihan samanlainen marttyyri sinustakin on tullut ja päivität siitä someen kuinka hyvä ihminen olet kun kutsut leskeksi jääneen vanhempasi joulupöytään. Ihmiset suree eri tavoin ja eivät käyttäydy aina järkevästi ja "oikein" surun hetkellä. 

Vierailija
150/248 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miksi siellä hotellissa olisi vaikeampaa, syötte kuitenkin pääsääntöisesti miehen äidillä ilmeisesti? Aamiainen ehkä hotellissa, lasten kanssa helpompaa hotellimajoituksessa mielestäni, riittävän iso perhehuone

Vierailija
151/248 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jättikö hän sinun takiasi vaimonsa ja lapsensa, myös pienen vauvan, yksin joulunviettoon?

Ihan sairasta jos puoliso ei saa lähteä silloin kun tulee tärkeä asia. Ei herran jestas kuinka surkeita ja riippuvaisia naisia. Joku kotirouvahan voi viettää joulut muinakin päivinä sitten kun mies tulee kotiin. Ja onko kotirouvalla omaa sukua ollenkaan mennä sinne jos ei pysty pelkästään lastensa kanssa olemaan.

Vierailija
152/248 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko perhe voinut tulla mukaan. Vain poika pääsi tulemaan.

Jos ei äiti saa oltua kahdestaan pikkuvauvansa kanssa yhtä päivää, niin onko äidillä jotain ongelmia lastensa hoidon suhteen? Se tulee ainakin minulla mieleen. Arka äiti tai jotain muuta sellaista. Minulla on suurperhe asunut naapurissa, jossa äiti oli vuosia lasten kanssa kotona päivät, kun isä kävi töissä.

Vierailija
153/248 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua miksi siellä hotellissa olisi vaikeampaa, syötte kuitenkin pääsääntöisesti miehen äidillä ilmeisesti? Aamiainen ehkä hotellissa, lasten kanssa helpompaa hotellimajoituksessa mielestäni, riittävän iso perhehuone

Ihan jo siitä käytännön syystä on vaikeampaa, että lähin hotelli siellä sijaitsee noin 30-40 km päässä miehen äidin kotoa.

Ap

Vierailija
154/248 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli oikeastaan kyse ei ole siitä, mitä miehen äiti haluaa, vaan mitä mies haluaa. Siis lohtua äidiltään, koska lohtu vaimolta ja lapsilta ei riitä. Ehkä hän ei itse tiedosta sitä, tai ei kehtaa myöntää koska tuollainen tunteellisuus ei ole miehekästä ja esittää siksi asian niin ettei äiti saa olla yksin.

Vierailija
155/248 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi miehelle on niin tärkeää mennä juuri aatoksi, jos kerran haluaisi kuitenkin lasten kanssa joulua viettää. Ihan hyvin voisi mennä vasta joulupäivänä. 

Vierailija
156/248 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On teillä ja ongelmat. Jos anoppi sanoo, että haluaa olla yksin, niin kunnioittakaa sitä. Mä luulen, että olisi ok että miehesi ja siskosi haluaisi vielä nähdäkin mutta ei halua koko köörejä sinne passattavaksi ja siksi kieltäytyy.

Vierailija
157/248 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua suoraan sanoen stressaa ihan tuhottomasti ajatus että mentäisiin miehen äidille koko porukka. Pienet tilat yhdistettynä tunnelatautuneeseen tilanteeseen ja vielä joulu ei ole hyvä yhdistelmä. Ei se olisi kivaa kenellekään. En myöskään usko että siellä olisi lapsille sellaista joulua kuin odottavat. Lisäksi vauva herää joskus öisin saattaa ja itkeä kauan, tai herätä tunnin tai parin välein itkemään. Eikä miehen äidin luona ole edes mitään paikkaa mihin mennä vauvan kanssa niin ettei muut heräis, muuta kuin lähteä ulos.

Tässä on useampi jo ehdottanut hotelliyöpymistä, onko se vaihtoehto.Vietätte aaton yhdessä siellä ja yöksi hotelliin.

Vierailija
158/248 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan jo siitä käytännön syystä on vaikeampaa, että lähin hotelli siellä sijaitsee noin 30-40 km päässä miehen äidin kotoa.

Ap

Eihän toi nyt ole matka eikä mikään. Kyllä asia järjestyisi jos tahtotilaa olisi.

Vierailija
159/248 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy siihen miksi joulunvietto miehen äidin luona olisi mahdotonta on se, että tämä asuu vähän kauempana joten pitäisi jäädä ainakin yhdeksi yöksi. Miehen äiti asuu melko pienessä omakotitalossa, missä on yksi vierashuone. Meillä on kouluikäinen, päiväkotilainen ja vauva, eikä meidän yöt ole mitään rauhallisia. Tiedän jo valmiiksi että ei vaan mahduttaisi koko porukka samaan asuntoon, vaan tilanne kävisi kaikkien hermoille. Ja se sitten siitä joulunvietosta ja joulumielestä.

Nyt on poikkeustilanne. Ajattelisin itse, että yhden yön voisi nukkua vähän huonommissakin olosuhteissa. Varmaan sieltä sohvakin löytyy ja jotain patjoja? Oman miehen vanhempi menehtyi äskettäin ja oli hänelle ja jäljelle jääneelle vanhemmalle tosi kova paikka. Yritä olla tukena, vaikka se vaatisikin vähän venymistä.

Vierailija
160/248 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, mistähän tuo yksin sana tuonne ilmestyi?

Piti olla, että miehen äidiltä on siis jo aiemmin kysytty että haluaako tulla meille jouluna ja on vastannut että ei, haluaa olla kotona.

Ap