Millainen ihminen kalastelee kysymyksillään vastauksia:"se on kateellinen sulle"?
Olen törmännyt ilmiöön usein tällä palstalla mutta ilmiötä esiintyy myös muualla somessa.
Joku tekee keskustelun otsikolla "miksi äitini haluaa minun leikkaavan pitkät kauniit hiukseni lyhyiksi?" Ja kysyjä tottakai on jo itsekin mielessään vastannut itselleen:"äitini on minulle kateellinen", mutta jostain syystä tällä ajatuksella halutaan mässäillä ja ovelasti tullaan ikään kuin tietämättömänä kyselemään että mikähän ihme siinä on kun äitini näin haluaa. Kun ei voida ihan suoraan tulla mainostamaan, että mun äitipä on mun hiuksista kateellinen, on se kauhea ihminen.
Minusta jotenkin sairasta, että kokee jotain nautintoa ajatuksesta, että oma äiti on kateellinen.
Sen vielä jotenkin ymmärrän että joku Sara Sieppi vihjailee somessa yh-mammojen kadehtivan häntä ja saavan siitä nautintoa, mutta minusta olisi suoraan sanottuna todella sairasta ja härskiä, jos Sieppi vihjailisi kuinka hänen äitinsä on hänelle kateellinen.
Millainen ihminen näkee ympärillään kateutta kohdistettuna itseensä ja ylipäätään millainen ihminen saa nautintoa ajatuksesta, että muut ovat hänelle kateellisia? Eikö tällainen kerro enemmän heistä itsestään kuin niistä, joiden uskovat olevan sellaisia?
Kommentit (15)
Vajaaälyinen ihminen. Ja toinen samanlainen vastaa toivotulla tavalla.
Todellisuudessahan sellainen näiden tyyppien kuvittelema kateus on aivan äärimmäisen harvinainen ilmiö. Nämä kateustarinat ovat 99,9-prosenttisesti mielikuvistusta.
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessahan sellainen näiden tyyppien kuvittelema kateus on aivan äärimmäisen harvinainen ilmiö. Nämä kateustarinat ovat 99,9-prosenttisesti mielikuvistusta.
Sitä en allekirjoita, etteikö kateutta olisi olemassa. Sitä on ja se on vienyt ihmiskuntaa eteenpäin aikojen alusta lähtien. Kyse ei nyt ole siitä että avauksellani kieltäisin kateuden olemassaolon, vaan siitä, miten jotkut mässäilevät ajatuksella, että muut ihmiset, jopa oma äitinsä!, olisivat kateellisia. Ymmärrän ainoastaan siinä tapauksessa tyttären nautinnon äidin oletetusta kateudesta tytärtään kohtaan siinä tapauksessa, että äiti on psykopaatti, narsisti tai muuta, mutta jos äiti on ns. tavallinen äiti, miten joku voi ihan vakavissaan saada mielihyvää tämän mahdollisesta kateuden tunteista tytärtään kohtaan. Oli sitä kateutta olemassa tai ei.
Ap
Moni on nykyisin silkkaa tyhmyyttään ja ylimielisyyttään itseään niin täynnä, että uskoo luilla olevan muka jotain aihetta olla jostain kateellinen. Todellisuudessa hän tuskin tulee edes neljän ruuhkassa huomatuksi, eikä merkitse tässä maailmassa oman pienen piirinsä ulkopuolisille yhtään mitään, pelkkä kärpäsen pska valtameressä. Huonoitsetuntoisen suuruusharhoja!
Millainen ihminen tekee satunnaisesta yhdestä kirjoitetusta lauseesta kauaskantoisia johtopäätelmiä, kuten että toinen saa nautintoa siitä että muut ovat hänelle kateellisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä en allekirjoita, etteikö kateutta olisi olemassa. Sitä on ja se on vienyt ihmiskuntaa eteenpäin aikojen alusta lähtien. Kyse ei nyt ole siitä että avauksellani kieltäisin kateuden olemassaolon, vaan siitä, miten jotkut mässäilevät ajatuksella, että muut ihmiset, jopa oma äitinsä!, olisivat kateellisia. Ymmärrän ainoastaan siinä tapauksessa tyttären nautinnon äidin oletetusta kateudesta tytärtään kohtaan siinä tapauksessa, että äiti on psykopaatti, narsisti tai muuta, mutta jos äiti on ns. tavallinen äiti, miten joku voi ihan vakavissaan saada mielihyvää tämän mahdollisesta kateuden tuntei
Sairaan ihmisen kateudessa ei ole mitään tavoiteltavaa eikä nautinnollista, IMHO
sivusta
En viitsi lukea aloitusta.
Miten tämä kalastelu ilmenee...
Vierailija kirjoitti:
Moni on nykyisin silkkaa tyhmyyttään ja ylimielisyyttään itseään niin täynnä, että uskoo luilla olevan muka jotain aihetta olla jostain kateellinen. Todellisuudessa hän tuskin tulee edes neljän ruuhkassa huomatuksi, eikä merkitse tässä maailmassa oman pienen piirinsä ulkopuolisille yhtään mitään, pelkkä kärpäsen pska valtameressä. Huonoitsetuntoisen suuruusharhoja!
No eihän se ulkonäkö ole ainoa asia, josta muita kadehditaan.
Työpakoilla kadehditaan toisen ammattitaitoa ja osaamista.
Samoin kahdeditaan töissä ihmistä, joka pyrkii olemaan
positiivinen, se ärsyttää muita. Samoin kadehditaan itsenäisä
ihmisiä, jotka uskaltavat olla erilaisia, ja edelleen.
Kadehditaan ihmisiä, jotka ovat vähän varakkaampia kuin itse ja
oma tuttavapiiri on. Toisten perhe-elämää, lapsia, miestä, taloa.
asuntoa, autoa, kesämökkiä, laadukkaita vaatteita ja vakka mitä.
Ulkonäkö on vain yksi asia, mistä kateellisia voidaan olla.
Jos joku on sinulle kateellinen niin silloin olet tehnyt jotain oikein
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä.
Sehän riippuu siitä kadehtivasta ihmisestä.
Hän voi olla tosi kateellinen myös tyhmille ihmisille, sairaille,
vammaisille, työttömille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä.
Sehän riippuu siitä kadehtivasta ihmisestä.Hän voi olla tosi kateellinen myös tyhmille ihmisille, sairaille,
vammaisille, työttömille.
Persoonallisuushäiriöinen, sairas ihminen nyt on kateellinen mitä merkillisimmistä asioista, jotka heiltä itseltään puuttuvat. Siitä seuraa arvon kieltäminen ja mustavalkoinen, lapsellinen splittaaminen. Mitään ihmistuntijoita he eivät pysty siksi olemaan vaan kommentit ovat läpinäkyviä ja naurettavia, kielenkäyttö usein ala-arvoista ja tyylistä, tasoa "harppu". Mitään itsekritiikkiä ei toisaalta ole, vaan itsekritiikki suunnataan muihin ja "käsitellään" muissa.
Aloittaja taas kirjoittanee muista kuin persoonallisuushäiriöisistä. Hän taitaa kirjoittaa vähän lapsellisista, itsekeskeisistä ihmisistä, joiden itsereflektointi on tasoa "ihmiset suuttuivat ylimielisestä käytöksestäni, joten heidän täytyy kadehtia minua". Jotkut ikään kuin haluavat sepittää ihmisten kadehtivan, jotta voisivat pönkittää omaa minäkuvaansa.
Tuo kertoo vain ihmisestä itsestään ja tämän ajatusmaailmasta. Ihmiset joiden elämä pyörii ulkonäön ympärillä ovat itsekin kateellisia muiden ulkonäöstä ja siksi haluavat olla kilpailukykyisiä muiden hyvännäköisten kanssa. Eivät halua itse kadehtia vaan olla kateuden kohde, mutta tämä mielihyvä naamioidaan surulliseksi kohtaloksi. Että voi minua parkaa, kun en minä valinnut olla kaunotar, ja nyt kaikki kateelliset kouvolatukat minua kadehtivat.
Vaikea olisi kuvitella että Jussi Halla-aho kuittaisi muiden vihan häntä kohtaan sillä, että vihaajansa ovat kateellisia hänelle.
Ihminen joka ajattelee jatkuvasti että joku kadehtii häntä asiasta X, kertoo siitä, mitä tämä ihminen itse kadehtii muissa. Eli toisin sanoen ihminen, joka yrittää tuoda esiin muiden heikkouksia, paljastaakin omat heikkoutensa.