Miksi kuukautiset on yhä runsaat ja säännölliset vaikka ikää 48 vuotta?
Kommentit (30)
Oliko ne aiemmin runsaat? Voi kuule jatkua vielä pitkään. Itseltäni kuukautiset loppuivat, kun olin 57, melkein 58. Ihan säännölliset olivat ja vain loppuivat kertaheitolla.
Olet vielä lapsentekoiässä. Muista käyttää 100% ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
menepä gynelle, ap. Minulla sama vaiva ja ikä. gyne sanoi, kun näistä asioista menin puhumaan, että pitää tutkia kunnolla. Itsellä ei merkkiäkään vaihdevuosista ja munasolutehdas toimii yhtä hyvin, kierto säännöölinen, joten pitää huolehti sitten vielä ehkäisystäkin. Nyt on jo alkututkimukset itsellä tehty, kohta otetaan näyte limakalvolta ja sitten katsotaan mikä hoitolinja otetaan. Limakalvon liikakasvu saa aikaa runsaat menkat ja limakalvin liikakasvu on syöpäriski. Minulle vuotoa hillitsevä lääke auttaa hyvin, mutta en halua elää niiden varassa vaihtareiden alkamiseen asti. kohtua ei poisteta ennenkuin kaikki muut keinot on käytetty enkä toisaalta itse haluaisikaan niin suureen leikkaukseen ennenkuin kaikki on kokeiltu. gyne kuitenkin "lupasi", että jollain keinolla ne saadaan loppumaan. Rauta-arvot tippuvat minulla koko ajan, joten on siksikin pakko hoitaa vuodot pois.
Miksi ihmeessä pitäisi mennä gynelle jos on täysin normaali kierto ja terve ihminen? Runsaat ei tarkoita että olisi jotenkin sairas.
Täysin normaalia että hedelmällisen iän loppupuolella runsastuu. Rauta-arvot on ehkä hyvä jossain kohtaa katsoa mutta ei tuossa nyt mihinkään gynen tutkimuksiin tarvitse rynnätä.
Polyyppi voi aiheuttaa runsaampi kuukausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
menepä gynelle, ap. Minulla sama vaiva ja ikä. gyne sanoi, kun näistä asioista menin puhumaan, että pitää tutkia kunnolla. Itsellä ei merkkiäkään vaihdevuosista ja munasolutehdas toimii yhtä hyvin, kierto säännöölinen, joten pitää huolehti sitten vielä ehkäisystäkin. Nyt on jo alkututkimukset itsellä tehty, kohta otetaan näyte limakalvolta ja sitten katsotaan mikä hoitolinja otetaan. Limakalvon liikakasvu saa aikaa runsaat menkat ja limakalvin liikakasvu on syöpäriski. Minulle vuotoa hillitsevä lääke auttaa hyvin, mutta en halua elää niiden varassa vaihtareiden alkamiseen asti. kohtua ei poisteta ennenkuin kaikki muut keinot on käytetty enkä toisaalta itse haluaisikaan niin suureen leikkaukseen ennenkuin kaikki on kokeiltu. gyne kuitenkin "lupasi", että jollain keinolla ne saadaan loppumaan. Rauta-arvot tippuvat minulla koko ajan, joten on siksikin pakko hoitaa vuodot pois.
gynellä kannattaa käydä hakemassa arviota onko syytä tutkia tarkemmin tai miten voidaan runsaita vuotoja hoitaa (ellei nyt joku ehdoin tahdoin halua vuotaa ruonsaasti. minua häiritsi se miten paljon ne haittasivat normalaia elämää, joten menin gynelle ja hyvä oli, että menin, jotta saatiin sitten hoidettua ne pois). ei kenenkään kannata elää runsaiden kuukautisen kanssa. Tämä on tosin vain oma mielipiteeni, mutta toistaiseksi en ole tavannut yhtäkään naista, joka erikseen kokisi, että haluaa, että ne ovat runsaat.
Vierailija kirjoitti:
Täysin normaalia että hedelmällisen iän loppupuolella runsastuu. Rauta-arvot on ehkä hyvä jossain kohtaa katsoa mutta ei tuossa nyt mihinkään gynen tutkimuksiin tarvitse rynnätä.
Hmmm... kävin juuri viime kuussa puhumassa yleislääkärille runsaiksi muuttuneista kuukautisistani. Lähetti minut heti eteenpäin, sanoi, että jos vuodon määrässä tapahtuu muutoksia, niin pitää aina tutkia mistä se johtuu, gynen tutkimuksia odotellessa syön sitten traneksaamihappoa kuukautisten aikana. Pahimmillaan muutoksen syynä voi olla kohdun runko-osan syöpä, voi olla polyyppeja, myoomia ja muuta hoidettavaa. Omalta kohdaltani en nyt osaa sanoa mikä on syynä, koska en ole vielä gynekologille asti päässyt, mutta ilmeisen vakavasti ottavat vuodossa tapahtuneet muutokset. Muistan nuorena, kun kaverillani alkoivat kuukautiset ja ne olivat alusta asti aika runsaat ja kivuliaat, niin hänet lähetettiin kouluterveydenhuollosta gynen polille lisätutkimuksiin, koska kuulemma runsaiden kuukautisten syy pitää selvittää. Kaverillani syy oli sitten endometrioosi.
Terveelliset elämäntavat = paljon estrogeeniä ja kuukautiset loppuvat myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tosin jos vuoto on niin runsasta, että sen myötä tulee raudanpuutosoireita, on hyvä mittauttaa hb ja ferritiini, ja tietysti jos tilanne äkillisesti muuttuu, täytyy selvittää syy. Vuotojen muuttuminen hyvin runsaiksi kun voi johtua muustakin kuin vaihdevuosista.
Täytän 48 pian. Kuukautiset edelleen kello tarkat. Vähän ehkä aiempaa runsaammat. Vaihdevuosi oireita en ole huomannut. Saa nähdä miten pitkään vielä jatkuu näin. Odotan jo aikaa jolloin menkat ei enää ole riesana.