Rv20 ja ikkunanpesu?
Muistan jonkun joskus sanoneen, että raskausaikana pitäisi vältellä sellaisia hommia joissa pitää käsiä nostaa ja kurotella itseään "pitkäksi". Pitäneekö paikkansa vai onko höpöpuhetta? Pitäisi nimittäin kohta ikkuna pestä ja niissä on väkisinkin kädet pitkällä kun pesee.
t. hassuja kyselevä esikoista odottava
Kommentit (10)
välttää kaikkea kurkottelua, kuten ikkunan pesua, verhojen ripustamista. Nimittäin vauva oppii itsekin kurkottelemaan ja synnytys hidastuu, kun vauveli roikkuu kiinni kohdunpohjassa eikä suostu syntymään :)
Putoaminen tietysti olisi ikävää, mutta kuka sitä nyt haluaisi muutenkaan putoilla. Loppuraskauteen liittyen olen jotain tuollaista juttua kuullut, mutta en mistään 'kunnon' taholta, mielestäni saa siivota vaikka synnyttäessä, jos se nopeuttaa supistuksia :)
Kun käy rauhallisella kävelylenkillä puolisen tuntia, tulomatkalla jo hengästyttää ja vatsaa kiristää kummasti, tulee sellaista painetta alavatsaan. Onko nämä supistuksen merkkejä ja pitäisikö lenkkeily jättää kokonaan?
Normaalissa raskaudessa ei tarvitse välttää normaaleja askareita, ei edes tuota ikkunan pesua. itsekkin pesin eilen ikkunat, rv 26 menossa=)
ei ainakaan kävelyä. Itse olen tuossa vaiheessa vielä juossutkin, ja kävellyt pitkiä lenkkejä ihan loppuun asti.
Pieni kiristely ja supistelu kuuluu raskauteen, eikä siinä ole mitään pahaa eikä vaarallista. Jos supistelut ovat selvästi hyvin kipeitä, tai niitä tulee säännöllisesti alle 10 min välein, on tilanne toinen, mutta nuo lenkillä tulevat kiristelyt kuuluvat asiaan.
Jos lopetat jo tuossa vaiheessa kevyetkin lenkit, olet aika rapakuntoinen vauvan syntyessä.
Molemmissa viikkoja oli jo reilut 30, toinen oli muistaakseni aika lähellä laskettua aikaa. Ei mitään haittaa.
Jos ei kipua tunnu. Jos epäilet jotaa niin kysy neuvolasta. Mulla tuli harjotus suppareita rv 15 lähtien. Maha menee ihan pinkeäksi mutta ei koske. Itte jatkoin juoksulenkkejä aina viikolle 35 saakka, tietty levähtää aina sillä hetkellä kun masua kiristää.
mutta kuten moni jo sanoikin, putoaminen voi olla. Samoin se, että jos meinaa pudota tai kaatua, mutta saa jostain -vaikkapa nyt ikkunankarmista- kiinni ja jää roikkumaan, niin tähän liittyvä repäisevä liike voi olla vaarallinen. Olikohan nyt kyse jostain istukan repeämisestä tmv...Tuo oli kyllä hauska, että vauva alkaa itse pitelemään kohdusta kiinni:D
Minäkin vastaisin lenkkeilykysymykseen niin, että jos paineentunne vastassa on pientä kiristelyä, niin on ihan normaalia kohdun harjoitussupistelua ja siis vaaratonta.
Mukavaa loppuraskautta!
Ihan oman voinnin mukaan jokainen tekee kotitöitä ja lenkkeilee. Jos raskaus on normaalisti edennyt ilman ongelmia ei ole mitään syytä alkaa normaalia elämää rajoittamaan.
Oman tasapainon hallinta muuttuu mitä isommaksi maha kasvaa, vaan sekään ei mun mielestä ole ongelma ku muistaa miten ja mihin kiipeää esim. ikkunoita pestessä.
Kurotuksia toki kannattaa välttää, johan se on ikävän tuntoista jo itsellekkin. Mutta ikkunat saa pestyä ilman kurotuksiakin, harvalla ne ikkunat on korkeuksissa.
Istukka ei ihan hevillä irtoa.
Kun pesee ikkunoita muistaa rauhallisen tahdin ja lepää jos tuntuu epämiellyttävältä kuten muissaki jutuissa.
Lenkillä voi käydä normaalisti, eikä harjoitussupistukset estä lenkkeilyä. Vähän himmaa vauhtia jos mahaa kiristää. Ja jatkaa taas kun kiristys on mennyt ohi. Sitä oppii huomaamaan itselle sopivan tahdin.
Itse justiin ikkunat pesin ja lenkillä käyn joka päivä tunnin hikilenkki edelleen. Lisäksi saatan vielä imuroida ja leikata nurtsinkin;)
Ihmiset kauhistelee kuinka lujaa kävelen ja muutenki touhuan kuulemma aivan liikaa.. Vaan miksen touhuais jos vointi sallii, eihän normaali raskaus ole sairaus.
Neuvolassa ne kieltäis kaiken jos niille kertois mitä touhuilee.. imurointikin on liian raskasta..ruohonleikkaus ja haravointi.. ei missään nimessä ja pyöräilykin olisi pitänyt lopettaa jo aikaa päivää sitten. No sitä en enää ole voinu tehdä ku maha on jo niin edessä.
Tuntuu ettei raskaana ollessa saa nostella eikä tehdä mitään ettei vaan tule mitään. Sairaana ne pitää kaikkia, pitäis lasikaappiin pumpuliin sulkeutua;)
Jospa kuitenkin opeteltais kuuntelemaan omaa kehoa ja sen viestejä. Joku pystyy enemmän ku toinen ja raskauksissakin on hurjia eroja jo omienkin raskauksien välillä saati sitten ku on eri ihmisestä kysymys.
RV 33 menossa ja neljäs raskaus
Edellisessä raskaudessa pesin ikkunat justiin ennen laitokselle menoa.
(olen kokenut myös raskauden jossa kaupassa käyntikin oli liian raskasta reilusti alle 30 rv viikon..)
Mutta noilla viikoilla ku sinäkin olet, niin ihan rauhassa voit ikkunat pestä ja kunnon mukaan lenkillä loppuun asti.
Kyllä se keho kertoo millon pitää vauhtia alkaa hiljentämään.
edennyt raskaus, ei ylim. supisteluja yms. luulisi ikkunanpesun onnistuvan, kun ei liioin rehki. Rauhallisestihan voi tehdä melkistä mitä vaan... ;)