Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te joilla ei ole modernia keittiötä, miten säilytätte maustepussit?

Vierailija
15.12.2023 |

Te joilla ei ole mahdollisuutta sellaiseen vetolaatikkoon jossa pitää mausteita rivissä vaikka aakkosjärjestyksessä, miten säilytätte mausteet mahdollisimman siististi, järkevästi ja siten että löydätte etsimänne helposti?

Mulla on nyt vaan 25 maustepussia ruokakaapin hyllyllä. Aina kauhea etsiminen ja pussit tippuvat hyllyltä omia aikojaan kun kosken kaappiin kun ovat niin kevyitä.

Ajattelin ostaa pienen yleiskorin niille. Se ei auta siihen ongelmaan että oikeaa maustetta pitää etsiä mutta pysyisivätpä koossa paremmin. Vai olisiko jotain muuta säilytysjärjestelmää jota en vain hoksaa?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on erityinen pieni - siis kapea ja korkea - kaappi mausteille. Sisällä on neljä hyllyä ja ovi on lasia. Mausteet aina järjestyksessä ja heti löytää. Eivät ole pusseissa vaan lasisissa kapeissa purkeissa joissa mausteen nimi päällä. Helppoa. Mausteita ei tulisi säilyttää hellan yläpuolella, usein olen nähnyt niin tehtävän. 

Vierailija
2/19 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvasin mausterepertuaarin av-mamman salaisella aseella eli aromisuolalla. Lihaliemikuutioliemi kruunaa kaiken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan vanhanaikainen, perinteinen maustehylly seinälle naulattuna. Pussissa olevat mausteet saa siihen hyllylle pystyn, mutta valtaosan ostan ennemmin purkeissa, koska niitä on helpompi käyttää ja täyttää sitten vaan noista pusseista.

Vierailija
4/19 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on eniten käytetyt mausteet lasisissa purkeissa (niitä pieniä, joissa mausteita myydäänkin). Vähemmän käytetyt on pusseissa pienessä muovilaatikossa kaapissa. Eivät tipahtele tai mene epäjärjestykseen. Voi ne pussit aakkostaa siihen pieneen laatikkoonkin, jos pysyvät pystyssä. Mulla niitä ei ole niin paljoa, että menisi liikaa aikaa etsiä oikea pussi reilun kymmenen pussin joukosta.

5/19 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki eniten käyttämillesi mausteille omat purkit. Harvemmin käytettävät sellaiseen pieneen säilytyskoriin, joka mahtuu ruokakaapin hyllylle.

Minulla olisi maustekaappi lieden yläpuolella, mutta en halua säilyttää siinä mitään ruoka-ainetta, koska liedeltä / uunista nousee höyryä sitä kohti aina kokatessa.

Vierailija
6/19 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pussit on pakasterasiassa pystyssä keittiön kaapissa. Yleensä ostan isompia maustepurkkeja, nekin siellä samalla hyllyllä 

Vierailija
7/19 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vain pusseja. Ovat narussa pyykkipojilla kiinni

Vierailija
8/19 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korvasin mausterepertuaarin av-mamman salaisella aseella eli aromisuolalla. Lihaliemikuutioliemi kruunaa kaiken.

Tämä

Samat mausteet, lisäksi pussi tai kaksi lasagnemaustetta löytyy niin ja suolat pitää olla, siis hieno ja karkea. Ja jääkaapissa bbq-soossia jolla menee kaikki lihat sitten. Ja täällä kerma kruunaa kaiken.

Vierailija
9/19 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On puulaaatikko, missäon maustepurkit ja -pussit.

Vierailija
10/19 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteet pienissä pakasterasioissa, jokaisessa maalarinteipille kirjoitettuna rasian sisältö. Helppo pinota ja löytää etsimänsä.

Vierailija
11/19 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on maustepussit hujan hajan isossa muovisessa kannellisessa purkissa.

Vierailija
13/19 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on noin parikymmentä maustepurkkia, ja sitten pussissa sahramia. Jossei muu auta niin aakkosjärjestys. Itselläni on suurin piirtein teemoittain: perusmausteet, yrtit, leivonta, intia, kiina, yhdysvallat

Vierailija
14/19 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellaisia normi pakasterasioita, olen organisoinut kaikki maustepussit 4 eri rasiaan. Yhdessä rasiassa yrttimausteet, toisessa yleisiä ruokamausteita, kolmannessa kaneli, kardemumma yms ja 4.rasiassa ne mausteet joita harvemmin käytän. Hyvin aina löydän tarvitsemani mausteen 😊 Pussit on rasioissa suljettuina, ei ole kansia rasioiden päällä. 

Vierailija
15/19 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestele koriin aakkosjärjestyksessä, ongelma ratkaistu.

Vierailija
16/19 |
15.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari metallista koria keittiön tasolla,missä toisessa on mausteet, toisessa öljyt, viinietikalla yms. 

Vierailija
17/19 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Konmaritettiin" meidän keittiö tuossa reilu vuosi sitten ja mauste- ynnä muut tarvikkeet ovat nyt huippuhyvin löydettävissä. Meilläkään ei ole mausteille vetolaatikkoa kun sen verran vanha keittiö ja vähän kaappi- sekä laatikkotilaa.

Mittasin yläkaapit huolellisesti ja metsästin korit, jotka olivat leveydeltään ja syvyydeltään optimaaliset, jotta sain kapeisiin yläkaappeihin kaksi koria vierekkäin ja leveämpiin sitten useamman. Näihin koreihin järjesteltiin tavarat teemoittain (esim sokerit, suolat, mausteet, jne mitä nyt kenelläkin on). Koreihin tehtiin etureunaan nimilaput mitä pitävät sisällään. Mausteet ovat kahdessa eri korissa heti lieden vieressä olevassa kaapissa, toisessa eniten käytetyt mausteet (laskin ne nyt, korissa yhteensä 17 purkkia eli aika paljon mahtuu) ja toisessa korissa sitten harvemmin tarvittavia (esim mausteseoksia, liemikuutiot jne).

Tässä eniten käytettyjen mausteiden korissa on mm.basilika, chili, korianteri ja purkit ovat näitä kaupasta ostettavia kapeita maustepurkkeja. Niiden korkkeihin yläpintaan tehtiin maalarinteipillä nimilaput, eli kun korin ottaa hyllyltä näkee kaikkien nimet kerralla. Lisäksi mausteet ovat korissa suht järjestyksessä, eli eturivissä vierekkäin heti cayenne, paprika ja chili joita meillä menee paljon, eli voin sokkonakin napata mausteen korin etureunasta aina koko koria pöydälle nostamatta. Yleensä kuitenkin napataan koko kori pöydälle, ja voin kertoa, että tämä systeemi todellakin toimii! Kaapit ovat loistavassa järjestyksessä, mitään ei "hautaudu" kaapin perukoille ja tipahtele alas kesken etsimisen...

Meillä tosiaan käytetään paljon yrttejä ja mausteita, joten korkeassa alakaapiston vetolaatikossa meillä on vielä rivissä isot maustepurkit (sellaiset "suurtalouspurkit") joista osaa mausteita voi täydentää. Leivontaan tarvittavat ovat myös omassa rasiassaan alakaapissa.

Suosittelen tätä systeemiä todella lämpimästi! Homma vei pari päivää korien etsimisineen ja järjestelyineen (tarkkaan piti miettiä mitä mihinkin), mutta on ehdottomasti ollut paras organisointi mitä kodissamme on koskaan tehty! Siksi jaksoin sen tähänkin yksityiskohtaisesti kuvailla, on hyödyttänyt meitä niin paljon! 

Vierailija
18/19 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teipattuna pöytätason alapuolella.

Vierailija
19/19 |
16.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on n 20 purkkia vetolaatikossa, muutama pussi toisessa laatikossa, kuivatut yrtit lasipurkeissa ja osa yrteistä pakkasessa.