Bataatti ei kuulu suomalaiseen Jouluperinteeseen
Sen sijaan peruna, porkkana, lanttu ja punajuuri kuuluu, ja ovat myös erittäin hyviä ja maukkaita.
Jos jotain sanotte asiaan, niin pyydän kohteliasta kielenkäyttöä. Kiitos jo etukäteen.
Kommentit (49)
No meillä kuuluu nykyisin. Yli 80 v. isäni tekee hyvää bataattilaatikkoa.
Me taas keksitään joka joulu jotain uutta joulupöytään ja hyväksi todetut jää perinteeksi. Nekin parin vuoden kuluttua muokkautuu uudelleen ja näin joulupöydässä on aina jotain perinteistä ja uutta.
Ruokaperinteiden kuuluukin elää ja muokkautua ajan mukaisesti.
Teen aina imellettyä peruna bataattilaatikkoa.😋😋😋
Olen kyllä ihan menestyksekkäästi kasvattanut omat bataattini.
Jouluna on perinteisesti laitettu hienoa JS eksoottista. Esim. riisi, taatelikakku, piparkakku
Jouluna saa syödä vaikka kaurapuuroa jos haluaa. Mutta itse tykkään bataatista, mutta olen koettanut jättää pois kaikki tuontiruuat joten saa tänä vuonna olla.
Ei muuten kuulu punapukuinen joulupukkikaan suomalaiseen jouluperinteeseen, eikä kalkkunakaan.
Ei perisuomalaiseen jouluun kuulunut juustotarjotintakaan, silti meidän joulupöydästä löytyy sellainen. Perinteet kunniaan, mutta niistä on ihan sallittua poiketa, jos siltä tuntuu.
Ei siihen ennen kuulunut kuusikaan, peruna, riisi ja joululaulut.
Se oli vähän kuin jukolan veljesten joulu ilman pirtin polttoa.
Outoa koska Tiernapojissakin on murjaanien kuningas.
Meillä on bataatti ja maa-artisokka laatikkoa, nam
No ei kardemumma, kaneli, taateli, inkivääri, viinirypäle, maustepippuri, riisi, ym. ole Suomessa kasvaneet. Silti niitä käytetty jo yli 100 vuotta (ellei pidempäänkin) ruokien ja leivonnaisten maustamiseen ja olennainen osa suomalaista jouluperinnettä.
Eikä riisi. Ohraa sen olla pitää...
Nää on taas näitä aloituksia, kun joku on uusi palstalla ja päättää olla hurja. Hahaa, tästä ne varmasti ärsyyntyvät, miettii ap ja rustaa aloituksensa. Lopputulos on mitä on.
Vierailija kirjoitti:
No ei kardemumma, kaneli, taateli, inkivääri, viinirypäle, maustepippuri, riisi, ym. ole Suomessa kasvaneet. Silti niitä käytetty jo yli 100 vuotta (ellei pidempäänkin) ruokien ja leivonnaisten maustamiseen ja olennainen osa suomalaista jouluperinnettä.
Osaa noista tuotiin maahan jo keskiajalla.
Ihanaa kun jokainen päättää itse, mitä omaan jouluun kuuluu 😋😘
Jokainen syököön mitä haluaa, se ei ole keneltäkään toiselta pois. Ja kukaan ei käske sinun bataattia jouluna käyttää
Vierailija kirjoitti:
Maksalaatikko ei ole jouluruoka. Se on arkiruoka.
Koiran juhlaruoka.
🇺🇦🇮🇱
Itse tehty maksalaatikko on juhlaruokaa parhaimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se perunakaan suomalainen ole.
Peruna sentään kasvaa Suomessa. Kaupan bataatit tulee valtameren takaa. Yrittäkää viherhippiäiset nyt ryhdistäytyä, ajatelkaa ilmastoa!
Ilmastoa ajattelee parhaiten, kun jättää kinkun ostamatta.
Kinkku tuhoaa ilmastoa tasan yhtä paljon kuin sinun lapsesi tai sinä itse eli ei yhtään.
Tykkään bataattilaatikosta.