Vein isovanhemmat katsomaan joulukonserttia, jossa lapsenlapsi esiintyi. Tuli pelkkää valitusta jälkikäteen
"Mua kyllä väsyttää nyt", "Ei ollut mun juttuni" "Olipas huono akustiikka" jne
Luulin että isovanhemmat käy mielellään katsomassa lastenlasten esityksiä. Ei kai sitten 😕
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osaa olla lapsellisia marttyyrimummoja ketju täynnä!
Eikös täällä vanhemmat ole niitä marttyyreja jos ei suku tule katsomaan jotain näytöstä.
Olen hoitanut lapsia pieninä, olen käynyt esityksissä, onneks ei oo kuutta lastenlasta eri puolilla suomea, olen ostanut noita myyntituotteita, käynyt myyjäisissä käyttämässä rahaa, 150 km matka yhteen suuntaan.
Odotan jännittyneenä miten hyvin minua hoivataankaan sitten tosi vanhana ( nyt 79) kun olen etukäteen vierailukäynnit ja hyasintin varmistanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osaa olla lapsellisia marttyyrimummoja ketju täynnä!
Eikös täällä vanhemmat ole niitä marttyyreja jos ei suku tule katsomaan jotain näytöstä.
Olen hoitanut lapsia pieninä, olen käynyt esityksissä, onneks ei oo kuutta lastenlasta eri puolilla suomea, olen ostanut noita myyntituotteita, käynyt myyjäisissä käyttämässä rahaa, 150 km matka yhteen suuntaan.
Odotan jännittyneenä miten hyvin minua hoivataankaan sitten tosi vanhana ( nyt 79) kun olen etukäteen vierailukäynnit ja hyasintin varmistanut.
Tässä keskustelussa on ihmetelty isovanhempia, jotka valittaa ja haukkuu lastenlastensa esitykset, ja sitten muutama mummo tulee uhriutumaan miten on liikaa vaadittu kaikki.
Omat lapset on haluttu ja valittu tehdä. Siinä on yksipuolinen velvollisuus hoivaan ja huolenpitoon.
Muissa suhteissa se on vapaaehtoista, vastavuoroista ja ihminen priorisoi luonnostaan niitä ihmisiä jotka priorisoivat häntä. Me olemme rajallisia olentoja, eikä meistä riitä kaikille. Se on raadollinen totuus. Me annamme niille, jotka ovat antaneet meille aikaansa, energiaansa ja läsnäoloaan. Näin se vain toimii.
Mun miehen vanhemmat on tuollaisia. Ja sitten kun heitä ei kutsu, valituksen aihe on se kutsumattomuus. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Niin että mihinkään lapselapsen esityksiin ei varmalla ikinä tulla eikä olla kiinnostuneita, ja jos tullaan niin näyttämään nyrpeää naamaa ja tekemään selväksi että ei kiinnosta ja kylläpä oli kamalaa. Ja sitten odotetaan että tämä lapsenlapsi ois reippaana auttamassa isovanhempia kun kasvaa ja isovanhempien kunto huononee? Kovat on kyllä odotukset.
Ei kukaan enää nykypäivänä odota, että lapsenlapset auttavat isovanhempia.
Taidat asua maaseudulla ja mietit sitäkin, mitähän muutkin ajattelevat, kun papa ja mumu ei tule.
Ja, jos on tuollaisella älyllä varustettu lapsenlapsen äiti (oletettu kirjoituksen ja palstan perusteella), olisin erittäin pettynyt. Kasvata lapsestasi myös kritiikkiä kestävää, ei mitään lumihiutaletta.
Vierailija kirjoitti:
Niin että mihinkään lapselapsen esityksiin ei varmalla ikinä tulla eikä olla kiinnostuneita, ja jos tullaan niin näyttämään nyrpeää naamaa ja tekemään selväksi että ei kiinnosta ja kylläpä oli kamalaa. Ja sitten odotetaan että tämä lapsenlapsi ois reippaana auttamassa isovanhempia kun kasvaa ja isovanhempien kunto huononee? Kovat on kyllä odotukset.
Näin se menee Suomessa aika monesti.
Kovin äkkiä täällä pääsi vanhemmat siihen jossei isovanhemmat käy lasten esityksissä ei taatusti käydä sitten sielläpäin ja vanhaksi kun tulevat, ei sitäkään vähää.
Yleensä näyttää olevan niin että mummoille 150 km on lyhyt matka, äkkiähän junalla tulet ja bussi asemalta tulee ihan lähelle. Iltajunalla ehit kotiin kun on kuusijuhla ohi.
Lapsiperheille taas 150 km omalla autolla on ylivoimainen suoritus kuin ehkä 2 krt vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat asua maaseudulla ja mietit sitäkin, mitähän muutkin ajattelevat, kun papa ja mumu ei tule.
Ja, jos on tuollaisella älyllä varustettu lapsenlapsen äiti (oletettu kirjoituksen ja palstan perusteella), olisin erittäin pettynyt. Kasvata lapsestasi myös kritiikkiä kestävää, ei mitään lumihiutaletta.
Juuri viikko sitten tapasin täällä Helsingissä 30-vuotiaan naisen, joka hoiti isoäitiään joka päivä ja sai osakseen pelkkää uhriutumista ja draamailua. Hän kestää kritiikkiä mutta on väsymässä taakan alle.
Minun lapseni eivät juuri tapaa isoäitiään, koska tämä ei ole ikinä hoitanut heitä. Ei ole mitään suhdetta.
Isoäidit tässä ovat lumihiutaleita.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan muu kuin lasten omat vanhemmat ei käy mielellään katsomassa lasten esityksiä. Ne kun vaan ovat niin paljon huonompia mitä aikuisten esiintyjien tekemät.
Toki, eilinen jouluesitys oli luokattoman huono ja oma lapsi näkymättömissä takarivissä. Silti siellä istuttiin ja taputettiin ja kotona kehuttiin että mahtava esitys ja olit upea tonttu.
Niin teki isovanhemmatkin vielä elossa ollessaan.
Itse kutsuin aikani harrastusesityksiin, kylään yms yhteyttä yritin pitää. En kutsu enää.
Jännä, että oikein kehuvat kuinka käyvät muilla sisaruksilla ja heidän lastensa luona.
Lakkaan ottamasta vastaan tuota huonoa käytöstä. Ei enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä isovanhemmat eivät viitsineet tulla edes koululle katsomaan ylioppilaan lakitusta. "kun se on niin tylsää katsottavaa". Heidän vanhin lapsenlapsensa kyseessä, eivätkä isovanhemmat ole erityisen vanhoja.
Oma isäni on kuollut. Hän olisi kovasti halunnut nähdä lapseni ylioppilaaksitulon. Meitä on moneksi.
Missä pääsee isovanhemmat lakkiaisjuhlaan? Koulujen juhlasalit on on pieniä että vierasmäärä niin lakkiaisiin kuin vanhojen tansseihin on rajattu.
Yleensähän vieraat tulevat lakkiaisjuhlaan, ei koululle.Aikoinaan Helsingin kielilukiossa mahtui lakkiaisia katsomaan mummo ja jopa lapsen äidin enokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri viikko sitten tapasin täällä Helsingi
Sis mielestäsi isovanhemmat ovat vain lasten hoitajia? Kylässä ei käydä jos heistä ei ole hyötynyt. Ja estetään puolisikin käymästä vain kyläilemässä oman puolensa vanhemmilla.
Kirjoituksessasi huokui tänän vauvasivuston henki täydellisenä. Hyödyttömiin ihmisiin ei pidetä yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Surullista.
Minulla poika kävi anopin haudalla näyttämässä lakkia, kun tietää, kuinka ylpeä tämä olisi ollut.
Sinulla on hieno poika. Harva nykyajan nuori osaa ajatella noin.
🇺🇦🇮🇱