Kertokaapa miksi yritystuista ei leikata?
Kyseessä on suoraan ja epäsuoraan maksettavia tukia lähes 10 miljardin edestä. Jos näin toimittaisiin, alijäämäisyys olisi melkein sillä kuitattu.
Yritysten kuuluu toimia markkinaehtoisesti eikä verottajan lompakon turvin. Yritykset tuovat töitä omalla toimillaan ei verottajan ansiosta.
Kommentit (51)
Ihmiset jotka ovat valmiita leikkaamaan työttömyysturvasta tai pitävät sitä pelkkänä menoeränä niin ymmärrättehän te että jokainen tulee olemaan työtön elämänsä aikana? Jokainen tarvitsee työttömyyden ajan jonkinlaisen turvan. Liian heikko tai jopa olematon turva aiheuttaa rikollisuutta, ei kukaan töihin pääse heti.
Mutta jos silti haluatte tätä niin vaihtoehtona on se että työttömyysturva siirtyy valtiolta yrityksille. Joka kerta kun työntekijä irtisanotaan tai irtisanoo itsensä yritys maksaa esim. vuoden-kahden irtisanomisajan palkan.
Jos tämä ei onnistu niin vaihtoehtona on kieltää työntekijöiden irtisanominen ja valtiolle sekä yrityksille velvollisuus taata jokaiselle kansalaiselle kokoaikainen työpaikka. Tällöin työttömyysturvasta tulee pelkkä menoerä. Jos työntekijä ei pääse töihin yksityiselle sektorille, yritykset maksavat sakkoja kollektiivisesti näiden työttömien työttömyysturvan (mediaanipalkan mukaan) kunnes työllistyvät.
Kuten varmaan näette niin halvin vaihtoehto on pitää huoli että tässä maassa on riittävän hyvä työttömyysturva. Ne jotka muuta sanovat ovat sairaita päästänsä eivätkä tajua elämän realiteetteja - kannattaa joskus tulla pilvilinnasta alas ja elää omilla rahoilla ilman vanhempien suhteita.
Työttömyysturvaa ei tarvita eikä se siirry yrityksille. Työntekijät ovat orjia.
UPM suurimpia omistajia ovat muuten eläkerahastot sekä vaikkapa Kela. Pikaisella laskukaavalla UPM maksoi osinkoja suomalaisille julkisille instansseille 40 miljoonaa euroa.
Muuhun en ota kantaa, mutta kannattaa huomioida että isoissa pörssiyrityksissä ne kapitalistiriistäjiksi mielletyt osakkeenomistajat ovat useinkin itse valtio tai muut valtiolliset/julkiset toimijat.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturvaa ei tarvita eikä se siirry yrityksille. Työntekijät ovat orjia.
Ei saisi toivoa kenellekään pahaa, mutta toivottavasti joudut työttömäksi sitten, kun työttömyysturva on lakkautettu. Ahneella on pa*lainen loppu.
Koska yritystoiminnalla on työllistävä vaikutus ja moni työtönkin on voinut työllistyä perustamalla yrityksen. Tämä hallitushan tukee juuri työllistymistä ei työttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä maksam veroja ja olen valtiolla töissä. Idiootti
Eli kaadetaan kaikki yritykset, niin niissä olevat työntekijät voi joko jäädä työttömiksi (mm. sinun verorahoillasi) tai valtio voi perustaa vastaavat laitokset (mm. sinun verorahollasi). Kumpi sopisi sulle paremmin?
Kyllä se elämä olisi vähän köyhempää, jos jokaisen pitäisi itse maksaa kaikki yhteiskunnan julkiset palvelut. Yritysten verotuksesta tulee rahaa, sitä maksavat sekä yriytys (usein puolet liikevaihosta) että sen työntekijät.
Voitaisiin tietysti laittaa maksullinen koulu, neuvolat, terveydenhoidon todelliset kulut ym jokaisen itse maksettaviksi, jos ei verotuloja saataisi tarpeeksi esim. ruokaa ym ostoksia verottamalla.
Veroja maksaa toki julkisenkin sektorin työntekijät, mutta ne menevät samantien seuraavan palkan maksuun eivätkä riitäkään.
Jos yritys on joutunut maksuongelmiin esim. nykyisen korko- tai markkinatilanteen takia, niin tukea kannattaa maksaa pahimman yli, koska uutta yritystä tilalle ei todennäköisesti tule ja työttömyys vain lisääntyisi.
Ei tietenkään konkurssiin menossa olevaa rahoiteta, paitsi valtion omistaville yrityksille kyllä löytyy miljardeja jopa vasemmistohallitukselta.
Se sosialismi ja kommunismi ei nyt edelleenkään ole toiminut missään paitsi pkoreasssa, josta pois yrittävät am mutaan rajalle.
Kun Suomessa oli menestyvät yritykset (UPM, NOKIA), rahaa riitti, kun saatiin paljon vientituloja maailmalta. Hallituksen herrat istuivat saunassa miettimässä, että mihinkä vielä tuota rahaa voitaisiin jakaa. Syrjäkylille rakennettiin omat uimahallit ja terveyskeskukset ym järkevää.
Ne ajat ovat nyt valitettavasti ohi, tai ovat olleet jo kauan, mutta rahaa jaetaan samaan malliin.
Se yhtälö ei oikein toimi ja syömävelkaa on otettu (silloin toki pienellä korolla) jo kauan.
Vaikka tämä hallitus kaatuisi, niin ihan hyvä, että on Purra on vähän realismiin herätellyt päättäjiäkin.
Kommunistit vihaavat yrityksiä, ne paitsi tuovat verorahaa köyhille avustuksiin, myös SAATTAVAT tuottaa niihin omat rahansa sijoittajille menestyvinä vuosina jotain tuloja. Sehän on myrkkyä kommunistin sielulle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä maksam veroja ja olen valtiolla töissä. Idiootti
Olet suoraan verrannollinen hyödyllisyydessä työttömiin eläkeläisiin ja sairaisiin ihmisiin. Kaikki nuo maksavat veroja. Idiootti
Saavutetuista eduista emme tingi myöskään julkisen sektorin johdoissa!
t. kampawiinerimussuttaja