Nuoret kuvittelee vanhojen ihmisten olevan jotenkin tyhmiä
Itseasiassa vanhat on paljon viisaampia kuin nuoret.
Tämä asia kyllä toistuu joka sukupolvi. Hyvähän se on, että nuoret ovat itsevarmoja.
Kommentit (119)
Pisa tulokset kertovat, että tulevaisuudessa jengi tyhmenee vuosi vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Pisa tulokset kertovat, että tulevaisuudessa jengi tyhmenee vuosi vuodelta.
Sitä ne eivät tietenkään kerro.
Vanhoissa ihmisissä ärsyttää sellainen tyhmyys, että uusia, elämän kannalta oleellisia asioita ei viitsitä opetella. Ei opiskella TVT-taitoja, vaikka eläkkeellä olisi paljon aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tyhmyyttä on joustamaton ajattelu ja kyvyttömyys ajatella kokonaisuuksien kautta. Jos joku luulee, että oma kokemus tai mielipide on tietoa, on se nopein tapa osoittaa tyhmyys. Tätä näkee kaikissa ikäluokissa.
Oma kokemus voi olla myös tietoakin joskus.
Uppis kirjoitti:
Se johtuu siitä, että aivojen kehitys tulee valmiiksi jossain siinä päälle kahdenkympin/vaille kolmenkympin, eli sitä nuoremmilla se pää ei vaan toimi ihan kunnolla. Vitsi muuttuu hauskemmaksi, jos ajattelee miten asia todellisuudessa menee: lapsi kasvaa ja menee tarhasta kouluun, kuka sitä opettaa? Häntä vanhemmat ihmiset. Intopinko päättää mennä lukioon, kukä siellä häntä opettaa? Häntä vanhemmat ihmiset. Loppusilaus yliopistossa, kukas häntä siellä opettaa? Häntä vanhemmat ihmiset, kukas muu, koska tieto on heillä joilla on ikää ja iän tuomaa perspektiiviä asioihin. 100% siitä, mitä nämä nuoret osaavat, on heille opettanut joku vanhempi henkilö. 0% joku samanikäinen tai nuorempi henkilö, eli kyse on vain narsistisesta itsensä pettämisestä, lähinnä.
Suurin osa ihmisistä ei opeta yliopistoissa tai tee hyviä oppikirjoja kaikille asteille. Edelliset ovat pitkälle opiskelleita ja valikoituja, vanheneminen ei riitä meriitiksi yhtään mihinkään.
Taas älykkyystutkimukset puhuvat omaa kieltään siitä, missä ikävaiheessa on keskimäärin aivojen loogismatemaattisen suorituskyvyn yläpiikki. Ja hyvähän se on, jos se osuukin vaiheeseen, missä alentavan termin mukaisesti "intopingot" ovat valmistautumassa omaan tulevaisuuteensa omien henkilökohtaisten taipumustensa ja mielenkiinnon kohteidensa mukaisesti.
Älykkyys suorituskykyisinä aivoina, viisaus, kokemus ja harjaantuminen ovat kaikki eri asioita. Koskaan en haluaisi olla niin epäviisas, että aliarvioisin mitään ikäryhmää kokonaisuudessaan vain nuoruuden vuoksi, tai vanhuuden.
Vanhukset kyllä tiedostaa kyllä varsin hyvin mutta hyvä kotikasvatus sitten tekee jonkin nuorten välittömän reaktion sitten huonoksi käytökseksi ja purkavat sitten tilanteen myöhemmin keskusteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset kyllä tiedostaa kyllä varsin hyvin mutta hyvä kotikasvatus sitten tekee jonkin nuorten välittömän reaktion sitten huonoksi käytökseksi ja purkavat sitten tilanteen myöhemmin keskusteluissa.
Hyvin ja huonosti käyttäytyviä ihmisiä hyvällä tai surkealla kotikasvatuksella on kaikissa sukupolvissa. Se ei tule muuttumaan.
Huono 'kasvattaja' antaa itselleen erioikeudet olla lapsellinen, persoonallisuushäiriöinen, junttimainen, etuoikeutettu huonoon käytökseen koko elämänsä ajan. Silti epäkypsälläkin huonosti käyttäytymällä ihmisellä, kuten vaikkapa Donald Trump, voi olla fiksummin käyttäytyvää jälkikasvua, koska toinen kasvattaja saattaa pelastaa tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä ajattele, että tyhmiä, eikä kaikki, mutta esim. yksi vanhempi kollega (eläkeikää lähestyvä) on ihan mahdoton, kun hän ei pysy asiassa sitten millään. Aina jutut siirtyy johonkin, mitä tehtiin firmassa x joskus 20 vuotta sitten, kun tilanne on ollut ihan erilainen kuin meillä nyt. Ja näitä tarinoita riittää.
Varaat puolen tunnin palaverin, että sovitaan asiasta x, niin aina venyy, kun tää yks alkaa selittää, että joo, siinä ja siinä firmassa tehtiin silleen ja tälleen tän asian suhteen joskus 20 vuotta sitten, jaadajaadajaada... Joo, kiva, mutta voidaanko nyt sopia, mitä me teemme tänään.
Yksi vanhempi kollega. Just.
Minä taas olen nyt vuoden ollut yhdessä yhdistyksessä, ja siellä on yksi n. 25-vuotias, joka ei pysy asiassa yhtään. Kauhea puhumisen into, mutta itse käsiteltävään asiaan ei mitään sanottavaa.
Olen jo eläkeiässä ja olen koko elämäni ajan aina silloin tällöin törmäillyt tällaisiin ihmisiin, jotka vaan puhuu ja puhuu ja vääntää asiaa aina johonkin omaan suuntaansa, jolla ei ole mitään tekemistä varsinaisen asian kanssa. Yhtä lailla nuoria kuin vanhempiakin. Eli se ei liity ikään, vaan ihmistyyppiin.
Mutta koska nyt on muotia parjata vanhoja ihmisiä, niin tietysti ne tyhjänpuhujat onkin nyt vain niitä vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin ja huonosti käyttäytyviä ihmisiä hyvällä tai surkealla kotikasvatuksella on kaikissa sukupolvissa. Se ei tule muuttumaan.
Huono 'kasvattaja' antaa itselleen erioikeudet olla lapsellinen, persoonallisuushäiriöinen, junttimainen, etuoikeutettu huonoon käytökseen koko elämänsä ajan. Silti epäkypsälläkin huonosti käyttäytymällä ihmisellä, kuten vaikkapa Donald Trump, voi olla fiksummin käyttäytyvää jälkikasvua, koska toinen kasvattaja saattaa pelastaa tilanteen.
P.S. Eikä tietysti ainoastaan toinen kasvattaja, vaan se kokonaisuus, jota voidaan kutsua elämäksi ja johon sisältyy onneksi muitakin ihmisiä.
Huono 'kasvattaja' on epäkypsä henkilö, joka 'kasvattaa' ympäristönsä alistumaan omille vinoumilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhoissa ihmisissä ärsyttää sellainen tyhmyys, että uusia, elämän kannalta oleellisia asioita ei viitsitä opetella. Ei opiskella TVT-taitoja, vaikka eläkkeellä olisi paljon aikaa.
Samaa mieltä. Työelämässä vielä jaksetaan opetella uusia asioita, mutta jossain vaiheessa tarvitaan nuorempia apuun, kun ei saada uuteen telkkariin kanavia paikoilleen. Ei haluta uusia reseptejä digiklinikan tai Omakannan kautta. Halutaan tehdä asiat samalla tavalla kuin ennenkin, vaikka ihan hyvin vielä oppisi, mutta kun ei halua oppia.
Viisaus ei kulje käsikädessä iän kanssa. Tutkittu juttu.
Kun olin nuori ja internet oli uusi juttu niin KAIKKI tuntemani vanhat ihmiset vähättelivät internettiä ja sen mahdollisuuksia. Naurettiin sille, että oli tavannut jonkun netissä ym.
Samoin vanhat ihmiset edelleen muistelevat kultaista 80 lukua kun rahaa tuli ikkunoista ja ovista, töitä oli kaikille vaikka kultakalan älykkyysosamäärällä.
Nyt sama sukupolvi on tehnyt kaikesta niin hirveetä byrokratiaa ja elänyt lastensa kustannuksella omien varojensa yli.
Kyllä, suurin osa itseäni vanhemmasta sukupolvesta on todella vatun typeriä.
Tämä luulo on niin sanotusti elänyt sukupolvesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Viisaus ei kulje käsikädessä iän kanssa. Tutkittu juttu.
Kun olin nuori ja internet oli uusi juttu niin KAIKKI tuntemani vanhat ihmiset vähättelivät internettiä ja sen mahdollisuuksia. Naurettiin sille, että oli tavannut jonkun netissä ym.
Samoin vanhat ihmiset edelleen muistelevat kultaista 80 lukua kun rahaa tuli ikkunoista ja ovista, töitä oli kaikille vaikka kultakalan älykkyysosamäärällä.
Nyt sama sukupolvi on tehnyt kaikesta niin hirveetä byrokratiaa ja elänyt lastensa kustannuksella omien varojensa yli.
Kyllä, suurin osa itseäni vanhemmasta sukupolvesta on todella vatun typeriä.
Jep. Menee useita sukupolvia, että saadaan korjattua edellisen sukupolven tekemät virheet luonnolle ja yhteiskunnalle. Nyt kärsitään siitä mitä meidän vanhemmat kulutusorgiapäissään menivät tekemään. Tyhmä
Kyllä on tyhmää tuo tyhmä -sanan runsas viljely nykyisin. Yleensä kun loppuu asia-argumentit väittelyssä, alkaa se tyhmäksi haukkuminen kun ei muuta osata.
Olen itse monesti miettinyt, että omat isovanhempani, joka kuolivat jo 80-90 luvulla, olivat järjeltään luolamiesten tasoa. Samoin omat vanhempni, jotka ovat n.80 vuotiaita, eivät oikestaan ole koko 2000 luvulla päässeet yhteiskunnan kehitykseen mukaa. Eli tyhmiä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihmetellyt, miten nykyajan nuoret miehet ovat niin tyhmiä. Ei osata kunnolla edes lukea ja matematiikassakin naispuoliset ovat taitavampia. Miten sellaiset nyhverö nuoretmiehet mitään naisiakaan voivat saada.?
Toisaalta tuossahan on vaan menty pari sukupolvea taaksepäin. Isoisäni ei osannut kunolla kirjoittaa, ja käsittääkseni oli käynyt koulua vain jotain 6 vuotta. Tämä siis -30 luvulla.
Minusta on ihan täysin teennäistä luoda mitään noin typeriä yleistyksiä pelkän iän tai varsinkaan jonkun "sukupolven" kautta. Joka ikäluokassa on ihan uskomattomia aaseja ja fiksuja ihmisiä.
Minä ainakin olen 49 vuotiaana miehenä ihan täysin kyllästynyt jo kaikkeen, haluaisin olla vaan rauhassa omissa oloissani, pitää omat käsitykseni ja viis veisata trendipellejen joka päivä eri suuntaan riepottelusta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan täysin teennäistä luoda mitään noin typeriä yleistyksiä pelkän iän tai varsinkaan jonkun "sukupolven" kautta. Joka ikäluokassa on ihan uskomattomia aaseja ja fiksuja ihmisiä.
Asiakaspalvelijoilla on yleensä aika hyvä näkemys siitä, millaisia ihmiset ovat. Ja kyllä monet sanovat, että juuri 50-luvulla syntyneet ovat niitä kaikista pahimpia.
Sellaisia, joille ei mikään puhuttu sana mene perille ja jotka osaavat kovasti perätä niitä omia oikeuksia, joista puolet on keksittyjä. Liekö ollut liikaa lyijymaalia tuon ikäluokan leluissa tms.
Itse olen ihmetellyt, miten nykyajan nuoret miehet ovat niin tyhmiä. Ei osata kunnolla edes lukea ja matematiikassakin naispuoliset ovat taitavampia. Miten sellaiset nyhverö nuoretmiehet mitään naisiakaan voivat saada.?