Sukupuoltaan korjannut Paju muutti mielensä 10 vuotta myöhemmin - nyt hän kertoo transyhteisön tabusta
Paju katsoo itseään eteisen peilistä. Hänen pitäisi lähteä terveysasemalle ottamaan seuraava testosteronipiikki. Toimenpide on alkanut ahdistaa enemmän ja enemmän. Kasvoja peittää parta, hiukset ovat harvenneet ja keskivartalo on pyöristynyt. Paju katsoo ja miettii: Onko tuossa todellakin minä?
Tuosta hetkestä peilin edessä on nyt neljä vuotta. Se oli käännekohta Pajun elämässä: tuolloin hän päätti keskeyttää transition eli sukupuolenkorjaushoidot naisesta mieheksi.
Paju sai transmiehen diagnoosin 18-vuotiaana. Hän eli vajaat kymmenen vuotta miehenä. Hänelle ehdittiin tehdä useita leikkauksia.
Miten sinä voit nyt?
Kysymys saa Pajun itkemään.
- Joka ikinen päivä keho muistuttaa siitä, mitä olen tehnyt sille. Minun ei olisi koskaan tarvinnut käydä näissä hoidoissa, koska minussa ei ollut kehollisesti koskaan mitään vikaa, Paju sanoo.
Paju ei esiinny jutussa omalla nimellään asian arkaluontoisuuden vuoksi, mutta hänen henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa. MTV Uutiset on nähnyt psykologien ja lääkärien lausuntoja Pajun tilanteesta useilta vuosilta.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/shh-tama-on-tabu-tasta-ei-saa-puhua…
Kommentit (504)
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nykyajan lobotomiaa.
Ei ole. Nämä leikatut ovat itse vaatineet näitä hoitoja!
Ei olisi vaatineet ellei tietyt tahot olisi maalanneet ummet ja lammet valheita että se auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Sulupuolen vaihtaminen ei onnistu. Miehelle ei voi rakentaa synnytyselimiä, eikä naiselle voi leikata siittiöitä tuottavaa penistä. Tästä ei saa puhua, koska koko hommasts on tullut julmaa politiikkaa, ja nämä nuoret ovat sen uhreja.
Onko joku väittänyt sulle että olisi mahdollista? Mene idiootti muualle ulisemaan ja tunge se politiikkasi omaan hanuriisi.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi vaatineet ellei tietyt tahot olisi maalanneet ummet ja lammet valheita että se auttaa.
Oikeasti olet niin tyhmä että kuvittelet että ihmisillä ei ole omaa tahtoa yhtään missään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osasta "transeista" kipuilu on ihan muualla kuin väärässä kehossa olemisesta. Teininä etsitään itseään ja transiudesta löydetään syy omaan pahaan oloon. Sitten hakeudutaan piireihin, jotka vahvistavat tätä olettamusta. Kun on hoidot aloitettu ja tehty peruuttamattomia muutoksia niin ihmetellään miksi paha olo ei olekkaan kaikonnut.
Eli jos ihminen tuntee olevansa väärässä kehossa niin ensimmäiseksi pitää antaa psykoterapiaa itsensä hyväksymiseen ja syyn löytämistä tunteelle, ei transhoitoja.
Tämä! On käsittämätöntä että transpiirien liepeillä liikkuu ihmisiä jotka huutavat kovaan ääneen hoidoista ja kaikesta muusta mutta ovat hipihiljaa tästä asiasta. Pilaisi heidän narratiivinsa.
Katujat, rogd-teinit ja fetisistit eivät mahdu narratiiviin transkokemuksen synnynnäis
Tämäpä. Niin yleistä tuo väkivaltainen kaksoisstandardeihin pohjaava ajattelu transyhteisössä. Henkistä väkivaltaa harjoittavat itse. Ja siitä vaietaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulupuolen vaihtaminen ei onnistu. Miehelle ei voi rakentaa synnytyselimiä, eikä naiselle voi leikata siittiöitä tuottavaa penistä. Tästä ei saa puhua, koska koko hommasts on tullut julmaa politiikkaa, ja nämä nuoret ovat sen uhreja.
Onko joku väittänyt sulle että olisi mahdollista? Mene idiootti muualle ulisemaan ja tunge se politiikkasi omaan hanuriisi.
Tuo vain on fakta että sukupuoltaan ei voi vaihtaa täysin. Sukupuolen määritelmä biologisesti perustuu tuohon. Vai väitätkö muuta? Sukupuolia on siis kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Työssäni olen kohdannut paljon trans ihmisiä.
Ikävä kyllä hyvin monella on melkoisia ongelmia mielenterveyden kanssa. Ne pitäisi saada kuntoon ennen muutoksia.
Tunnen pariskunnan jotka muuttivat kumpikin sukupuoltaan. Prosessin loputtua toinen heistä halusikin takaisin alkuperäiseen sukupuoleen. Se ei enää onnistunut kunnolla ja mielenterveysongelmat pahenivat siinä ohella . Lopulta hän teki itsemurhan.
Elossa olevan puolison kanssa juteltiin että tämän kuolleen ei olisi koskaan pitänytkään saada päähänsä että muuttaa sukupuoltaan. Henkinen pahoinvointi johtui ihan muista syistä .
Kuka tästä ideologian hulluudesta ottaa ja kantaa vastuun?
Vierailija kirjoitti:
Ruottissa noita tehtiin hyvin nuorille, ja myöhemmin huomattiin, että oikea diagnoosi olisi ollut vaikka masennus tai anoreksia tms, ja kun nuori ei saanut apua siihen, niin hän päätteli huonosta olostaan, että pitääpäs vaihtaa sukupuolta.
Monet vanhemmat ovat haastaneet lääkäreitä oikeuteen.
Ruotsissa on amputoitu 14-vuotiailta terveitä rintoja ja pistetty päättämään sukusolujen tallettamisesta. Ilmeisesti jotkut toimijat jatkavat lasten transiuttamista uudesta ohjeistuksesta huolimatta.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Intersektionaalisen ideologian uhreja. Vastuuta ei äärivasemmisto tietenkään kanna. Ikinä.
Yksilö on itse vastuussa omista valinnoistaan. Turha mennä minkään ideologian taakse piiloon.
Lääkäri on myös vastuussa tekemisistään. Transhoidot eivät pohjaudu tieteellisesti pätevään näyttöön. Transhoitojen tehosta ei ole kuin tyytyväisyyskyselyitä. Jos henkilö tekee kosmeettisia modauksia, niin maksakoon ne ja korjailut itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän mukaannehan peruukki, korkkarit, huulikiilto ja alistuvaisuus tekevät naiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhreille eli lapsille, joita tähän hirveyteen ohjataan tuskin asiaa kerrota selkokielellä totuudenmukaisesti, yksityiskohtaisesti. Sukupuolesi EI vaihdu, sinusta Ei voi tulla naista, jos olet mies. Tämän takana on julma ideologia, joka käyttää näitä ihmisiä oman politiikkansa välineinä.
Aloitin diagnosointiprosessin alaikäisenä, mutta se päättyi vasta täysi-ikäistyttyäni. Hormonit aloitin 19v, rinnat leikattiin 21v. Tämä on tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana, eli en ole enää alaikäinen, mutta en myöskään tarpeeksi vanha kertomaan, vastasivatko aloittamisen aikaiset toiveeni ja 40-50-60-vuotiaana elettävä todellisuus toisiaan. Uskon kuitenkin, että voin kysymyksiisi osittain vastata.
Kyllä kerrotaan, mitä tapahtuu minkäkin hoidon seurauksena. Usein aika aikaisessa vaiheessa diagnosointia jutellaan siitä, mitä hoitoja potilas toivoo ja mistä syistä. Riskit käydään läpi suullisesti ja niistä annetaan kirjalliset materiaalit, joihin voi tutustua rauhassa. Varmasti tulee selväksi, että leikkauksella tehty penis ei toimi kuin aito esim. virtsaamisen ja seksin suhteen, että nänneistä ja isommaltakin alueelta voi mennä tunto mastektomian seurauksena ja arpia on kannettava loppuelämä, että testo tuhoaa oman hormonitoiminnan ja se voi aiheuttaa monenlaisia ongelmia.
Näistä asioista puhutaan diagnosoinnin aikana eri työntekijöiden kanssa, sekä sen jälkeen esim. leikkauskonsultaatiossa. Useaan otteeseen käydään myös läpi se, ovatko potilaan toiveet realistisia. Testo ei takaa komeaa partaa, lihaksia ja seksikästä matalaa ääntä. Todennäköisempää on kaljamaha, pälvikalju ja veritulppa. Jokainen, joka hoidot Suomessa virallisia reittejä pitkin aloittaa, on kuullut kaikki nämä varoitukset.
Diagnoosin saaminen ei myöskään tarkoita sitä, että transpolin ylilääkäri / psykiatri kannustaisi potilasta ryhtymään hoitoihin. Hän toteaa suunnilleen, että "Mitään vakavaa mielenterveysongelmaa, persoonallisuushäiriötä tms. ei tutkimuksissa löytynyt, eli sellaisista ei löydy selitystä dysforialle eikä sellaisia voida kohdallasi ryhtyä hoitamaan. Identiteettisi on ollut vakaa useiden vuosien ajan, joten ei ole syytä olettaa, että tilanne yht'äkkiä muuttuu. Sinulla on lupa aloittaa hoidot, jos olet valmis ottamaan kaikki terveysriskit ja epämiellyttävät vaikutukset vastaan. Me emme sitä suosittele, mutta meillä ei myöskään ole perusteltua syytä estää sinua."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti olet niin tyhmä että kuvittelet että ihmisillä ei ole omaa tahtoa yhtään missään?
Ihmiselle ei useinkaan ole hyväksi saada kaikki mitä tahtoo. Kannattaa perehtyä sukupuoliristiriidan kokemuksen moninaisiin syntysyihin, joista suurin osa ei liity transiuteen. Voi olla traumataustaa, kaltoinkohtelua perheessä, sisäistettyä homofobiaa, autismikirjolle kuulumista, dissoja jne. Homoseksuaalit ja autismikirjon tytöt ovat ylikorostunut ryhmä transhoitoihin hakeutuvissa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole hassua, että ns. eheytyshoitoa joka perustuu puhumiseen pidetään vaarallisena, mutta sitten tällainen "eheytyshoito" johon tarvitaan kirurgin veistä ja hormoonien syömistä on samojen tahojen mielestä vain hyvä juttu?
Osoitus siitä, kuinka tämän takaa löytyy vastenmielinen ideologia.
Vierailija kirjoitti:
Nämä nyt kuitenkin olivat hänen omia valintojaan. Aika vaikea on ihan kaikesta siirtää vastuuta muille.
Kyseessä on valtava lääketieteellinen ja transyhteisön floppi ja henkilökohtainen tragedia Pajulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti niin tyhmä että kuvittelet ettei propaganda vaikuta myös sinuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä nyt kuitenkin olivat hänen omia valintojaan. Aika vaikea on ihan kaikesta siirtää vastuuta muille.
Kyseessä on valtava lääketieteellinen ja transyhteisön floppi ja henkilökohtainen tragedia Pajulle.
Ei kukaan transyhteisössä Pajusta välitä. Päin vastoin häntä varmaan solvataan ja kiusataan siellä. Sairasta se on. Mutta kulissit on pidettävä.
Vierailija kirjoitti:
Lääketiede ei tunne termiä " translapsi". Silti tätä termiä viljellään ja ajatusta työnnetään jopa lapsille " pojillakin voi olla pimppi" ohjeistuksella kouluissa ja päiväkodeissa. Setan vierailee kouluissa yms. Miksi? Ehkä olisi parempi antaa lasten kasvaa rauhassa ja tukea heidän sukupuoltaan.
Transdiagnoosin voi asettaa vain täysi-ikäiselle, jonka persoona on vakaa ja kehittynyt. Lapsi voi kokea sukupuoliristiriitaa monesta syystä. Yleisimmin lapsuusajan sukupuoliristiriita ennakoi aikuisuuden homoseksuaalisuutta. Sukupuoliristiriita katoaakin jopa 90 prosentilta murrosiän loppuun mennessä, jos sitä ei aleta vahvistamaan sosiaalisella transitiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nämäkin kaikki trans, detrans ja trans -muutokset ja itsetutkiskelut maksetaan veroista...
Osa maksaa omasta pussista ja teettää ulkomailla mutta toki kukaan ei voi tietää etukäteen varmasti mitä kehon manipuloinnista seuraa. Pelottavaa miten huolettomasti osa nuorista asettuu koekaniineiksi, ymmärtävätkö he täysin mahdollisia seurauksia. Kuin hormonit olisivat äkkiä vain jotain jännäkarkkia!
No jännäkarkista puheenollen englanninkielisillä transfoorumeilla hormonipillereistä puhutaan juuri "tittie skittlesseinä". Ovat "sattumoisin" hassun värisiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse aina ollut epätyypillinen nainen, minua ei kiinnosta meikit, naiselliset vaatteet tms. Olen aina ollut kiinnostunut luonnontieteistä sekä videopeleistä, viihdyn luonnossa nuotion äärellä ja lenkkipoluilla. Jos olisin nyt nuori/lapsi minua pidettäisiin varmaan transmiehenä. Koen itseni kuitenkin naiseksi ja olen aina kokenut, vaikka olen saanut ikäviä kommentteja kiinnostuksen kohteitteni takia.
Omasta mielestäni ihmisen sukupuolta ei voi määrittää sen perusteella, mistä ihminen on kiinnostunut tai millaiselta hän haluaa näyttää. Jos mieheksi syntynyt haluaa pukeutua mekkoon ja käyttää huulipunaa niin sen kuin käyttäköön, ei se ole keneltäkään pois.
Tämä olisi voinut tulla kuin omalta näppäimistöltäni. Minulla on ihan samanlainen tausta. Minulla on myös kaverina aika "feminiininen" homomies, joka olisi voitu varmaan luokitella tytöksi nykyaikana. On ihan aiheellista kysyä, että kaventaako tämä transasia tosiasiassa sukupuolien ilmaisuvapautta, jos tietynlainen naisena tai miehenä oleminen, joka ei mahdu perusmuottiin, luokitellaan niin että tämä henkilö ei voisi edustaa sukupuoltaan?
Toisekseen, Suomen koulujärjestelmässä on pahasti mätää ja nuorten mielenterveys retuperällä. Kiusaamista, yksinäisyyttä, väkivallan uhkaa, digiaddiktiota jne. Näihin pitäisi puuttua. Monille omanlaisilleen nuorille transyhteisöstä löytyy ns. koti, kun ei muutakaan oikein ole tarjolla.
Intersektionaalinen postmoderni ideologia keksii kyllä termejä molokin kitaansa, siitä ei pidä olla huolissaan.