Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä oikeus medialla on uutisoida julkkisten elämästä, esim. eroista?

Vierailija
14.12.2023 |

Ymmärrän että uutisoidaan siitä minkä vuoksi henkilö on ollut julkisuudessa, esimerkiksi työnsä puoelsta jne. Eikö nämä erot ja muut ole kuitenkin henkilökohtaisia asioita? Miksi ihmeessä niistä siis media katsoo oikeudekseen uutisoida.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioerot ovat julkista tietoa.

Ei tarvitse kuin soittaa tai käydä käräjäoikeudessa, niin sieltä annetaan tieto onko henkilöllä x avioeroa vireillä vai eikö ole. Saat myös tietää, onko tuomittu aiemmin avioeroon. Päivämäärineen saat tiedot, ihan kuka tahansa saa, ei tarvitse olla toimittaja ammatiltaan saadakseen avioerotiedot kenestä tahansa.

Tämä perustuu julkisuuslakiin ja siihen, että käräjäoikeuden toiminnan tulee olla mahdollisimman läpinäkyvää.

Vierailija
22/36 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkkisjutut lehdissä on vain viihdettä kansalle. Mitäpä tuosta. Itsepähän ovat valinneet olla julkisuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei julkisuuden henkilön erossa ole mitään salattavaa. Avioerot on julkisia joka tapauksessa.

Eivät kuulu kenellekään.

Monesti julkimot ottavat itse yhteyttä tiedotusvälineisiin ja haluavat kertoa kuulumisistaan, varsinkin sellaiset, jotka eivät muuten työnsä puolesta ole koko aikaa esillä kaikelle kansalle.

Vierailija
24/36 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei julkisuuden henkilön erossa ole mitään salattavaa. Avioerot on julkisia joka tapauksessa.

Eivät kuulu kenellekään.

Monesti julkimot ottavat itse yhteyttä tiedotusvälineisiin ja haluavat kertoa kuulumisistaan, varsinkin sellaiset, jotka eivät muuten työnsä puolesta ole koko aikaa esillä kaikelle kansalle.

Tai julkaisevat itse somessa jotain jolloin tietävät ja toivovat että media tarttuu niihin postauksiin.

Vierailija
25/36 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkkiksistahan kerrotaan niin paljon kuin he itse antavat julkisuuteen. Siksi moni ei tuo kumppania ja perhettään julki, koska olisivat silloin vapaata riistaa. Mutta kun pandoran lipas on kerran avattu niin sitä ei voi sulkea omien mielenoikkujen mukaan.

Vierailija
26/36 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä mitä en ole koskaan ymmärtänyt on julkkisten lasten kuvaaminen. Eihän se lapsi ole julkkis eikä valinnut yhtään mitään. Vielä enemmän ihmettelen kuvaamista jos vanhemmat on ihan tietoisesti halunneet pitää lapsen pois julkisuudesta. 

Vierailija
27/36 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkkiksistahan kerrotaan niin paljon kuin he itse antavat julkisuuteen. Siksi moni ei tuo kumppania ja perhettään julki, koska olisivat silloin vapaata riistaa. Mutta kun pandoran lipas on kerran avattu niin sitä ei voi sulkea omien mielenoikkujen mukaan.

Ei kaikki itse tuo perhettään julkisuuteen, ellei sitä katsota julkisuuteen tuomiseksi että käy vapaa-ajallana lasten kanssa tavaratalossa.

Vierailija
28/36 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkkikset itse kertovat omista asioistaan toimittajille, jotka sitten tekevät niistä kohujuttuja. Raha siinä vaihtaa omistajaa, ja julkkis pysyy julkisuudessa. 

Mikään ei ole julkkikselle niin karmeata kuin se, että hänestä ei enää kukaan ole kiinnostunut eikä netissä ja lehdissä ole yhtään juttua hänestä.

Vierailija
29/36 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkkikset itse kertovat omista asioistaan toimittajille, jotka sitten tekevät niistä kohujuttuja. Raha siinä vaihtaa omistajaa, ja julkkis pysyy julkisuudessa. 

Mikään ei ole julkkikselle niin karmeata kuin se, että hänestä ei enää kukaan ole kiinnostunut eikä netissä ja lehdissä ole yhtään juttua hänestä.

Julkkis haluaa että saa huomioita. Jollain on se tarve jolla paikkaavat lapsuuden vaillejäämisiään. Ulkoaohjautuvia ja reaktiivisia jotkut. Sitten uhriutuvat kun kaikki huomio ei olekaan ylistävää. Näille uhritutujille on tyypillistä sarkastinen ääripäiden kautta asioiden kommentointi. Sen tarkoituksena on sumuttaa muita.

Vierailija
30/36 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki itse tuo perhettään julkisuuteen, ellei sitä katsota julkisuuteen tuomiseksi että käy vapaa-ajallana lasten kanssa tavaratalossa.

Ei lapsia ole pakko ottaa mukaan kauppaan. Ihan oma valinta jos lapset on otettu mukaan.

Vierailija
31/36 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap Tuulia? Jatkuva valitus päällä. 

Vierailija
32/36 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku saisi soittamalla jonkun henkilökohtaiset tiedot kuten esim. ero. On kai siellä nimetkin, kas kun ei hetujakin. 

Ihmettelen vaan, kun ei jotkut firmat uskalla edes puhelinnumeroa kysyä ja jotkut sitten voi antaa ihan virallisia henkilökohtaisia tietoja.

En mä ainakaan tykkää, että joku kyselisi mun tiedoista onko naimisissa vai ei. Ja miten edes tunnistaa kenestä kysymys jos ei henkilötunnusta. On olevinaan niin tietosuojaa asioissa ja sitten ei ole.

Ja muutenkin että puhelimitse. Soittelenpa  naapurin Jorman avioliitto tilanteesta. Onko harkinta-aika vai mikä menossa. 

Vierailija
33/36 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku saisi soittamalla jonkun henkilökohtaiset tiedot kuten esim. ero. On kai siellä nimetkin, kas kun ei hetujakin. 

Ihmettelen vaan, kun ei jotkut firmat uskalla edes puhelinnumeroa kysyä ja jotkut sitten voi antaa ihan virallisia henkilökohtaisia tietoja.

En mä ainakaan tykkää, että joku kyselisi mun tiedoista onko naimisissa vai ei. Ja miten edes tunnistaa kenestä kysymys jos ei henkilötunnusta. On olevinaan niin tietosuojaa asioissa ja sitten ei ole.

Ja muutenkin että puhelimitse. Soittelenpa  naapurin Jorman avioliitto tilanteesta. Onko harkinta-aika vai mikä menossa. 

Näin se menee. Toisaalta oletko samaa mieltä julkkisten verotietojen osalta. Pitäisikö nämä mielestäsi salata myös? Koska samasta yksityisyyden suojastahan on kysymys. Eli avioliittotilanne ja verotustiedot.

Vierailija
34/36 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä mitä en ole koskaan ymmärtänyt on julkkisten lasten kuvaaminen. Eihän se lapsi ole julkkis eikä valinnut yhtään mitään. Vielä enemmän ihmettelen kuvaamista jos vanhemmat on ihan tietoisesti halunneet pitää lapsen pois julkisuudesta. 

Jotkut julkkiksethan taas käyttävät lapsensa kuvia somessa saadakseen itselleen huomiota.

Vierailija
35/36 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä julkkikset pitävät yleensä huolen itsekin, että media saa varmasti tiedon jo siinä vaiheessa, kun eropaperit on jätetty oikeuteen. Ja käsittääkseni avioerohakemus on julkinen asiakirja. Miten ne juorutoimittajat muuten saisivat tiedon käräjäoikeudesta, kun paperit on jätetty sisään? Ja kyllähän nämä juorulehdet toisaalta kyyläävätkin, kun on alkanut tulla viitteitä, ettei pariskunnalla mene enää hyvin. 

Vierailija
36/36 |
14.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla median erouutisoinnista katkeroitunut menneiden vuosien jo unholaan vaipuva julkkistyrkky.