Apua yksinkertaiseen exceliin
Olen tumpelo eli kaipaisin apua. Haluaisin saada taulukon, joka laske minulle tämän automaattisesti. Yhteen soluun tietty luku (vaihtuva), sitten näkyisi neljässä solussa tietty (aina samana toistuva prosentti) tuosta luvusta. Miten tuollainen tehdään?
Kommentit (9)
Laita se vaihdettava luku vaikka soluun A1. Sitten esimerkiksi 25 % laskemista varten soluun B1 kirjoitat =A1*0,25. Edelleen soluun C1 vaikkapa 43 % laskemista varten =A1*0,43. Samalla lailla sitten muut prosentit eri soluihin. Muista kirjoittaa =-merkki kaavan alkuun.
Itse käytän Exceliä englanniksi, niin desimaalierottimena on piste. Jos pilkku ei toimi, koita pistettä.
Vierailija kirjoitti:
Laita haluamasi luku esim. soluun A1. Jos haluat luvusta vaikka 50 prosenttia, laita vaikka soluun A2: =A1*0,5. Ja jos haluat 20 prosenttia, laita soluun A3:: =A1*0,2
Jne
Kiitos! Jos haluan vielä lisätä sellaisen jutun, että jätän muistiin aina sen edellisen luvun johonkin sarakkeeseen, sitten lisään uuden (josta taas lasken nuon prosentit) niin haluaisin nähdä kuinka monta prosenttia suurempi on tuo uusi luku. Jos vaikka 112% suurempi kuin edellinen niin se tulos tulisi suoraan johonkin kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Laita se vaihdettava luku vaikka soluun A1. Sitten esimerkiksi 25 % laskemista varten soluun B1 kirjoitat =A1*0,25. Edelleen soluun C1 vaikkapa 43 % laskemista varten =A1*0,43. Samalla lailla sitten muut prosentit eri soluihin. Muista kirjoittaa =-merkki kaavan alkuun.
Itse käytän Exceliä englanniksi, niin desimaalierottimena on piste. Jos pilkku ei toimi, koita pistettä.
Desimaalierotin riippuu tietokoneen maa-asetuksista, ei Excelin kielestä. Mullakin on englanninkielinen Excel, mutta maa-asetukset "suomeksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Desimaalierotin riippuu tietokoneen maa-asetuksista, ei Excelin kielestä. Mullakin on englanninkielinen Excel, mutta maa-asetukset "suomeksi".
Sinänsä totta, mutta meillä on kansainvälistä porukkaa duunissa ja kaikki käyttävät sitä desimaalipistettä muihin ohjelmistoihin integroinnin helpottamiseksi. Excel itsessäänhän osaa kyllä vaihtaa erottimet maa-asetusten mukaan. Vähän väärin sanottu tosiaan tuo "käytän Exceliä englanniksi", myönnän.
XL5 oli hyvinkääläinen poikabändi 1990-luvun loppupuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita haluamasi luku esim. soluun A1. Jos haluat luvusta vaikka 50 prosenttia, laita vaikka soluun A2: =A1*0,5. Ja jos haluat 20 prosenttia, laita soluun A3:: =A1*0,2
Jne
Kiitos! Jos haluan vielä lisätä sellaisen jutun, että jätän muistiin aina sen edellisen luvun johonkin sarakkeeseen, sitten lisään uuden (josta taas lasken nuon prosentit) niin haluaisin nähdä kuinka monta prosenttia suurempi on tuo uusi luku. Jos vaikka 112% suurempi kuin edellinen niin se tulos tulisi suoraan johonkin kohtaan.
Miten ihmeen vaikeaa tuo on... Kopioit vaan sen ensimmäisen kohdan vaikka seuraavaan sarakkeeseen. Silloin sulla on rinnakkain ne kaksi samanlaista laskelmaa. Siihen toiseen voit muutella lukuja miten haluat. Ja se ero niiden kahden luvun välillä, vaikka solut B3 ja D3 =b3/d3. Painamalla ctrl 1 (ykkönen näppiksen yläreunasta), saat sitten valittua lukumuodon.
Muista että jos lasket hintoja exelillä niin eri maissa pilkku ja piste hinnassa on eri asia.
Jne