Kuolinpesäasiat vievät järjen täysin!
En ole edes saanut aikaa surra edesmennyttä äitiäni kun kaikki jälkityöt ovat vieneet aivan täysin järjen. Pelottaa, että kohta olen jotenkin henkilökohtaisesti veloissa.
Hautajaiset järjestin, perunkirjoituksen osittain ja osittain siskoni. Nyt edessä on asunnon myynti mutta siihen valtuutettu sisarus ei saa edes soitettua välittäjälle jonka kanssa asia on alustavasti sovittu ja jolle on toimitettu valtakirjat. Asunnosta on järkyttävä asuntovelka ja lisäksi kun se on suht uusi on siitä myös yhtiövelka: yhteensä velkaa on 280 000 euroa. Siis aivan järjetön summa ja olen aivan paniikissa, että joudun pian itse maksamaan eikä mulla ole tuollaisia rahoja! Eikö kuolinpesän osakkaat ole vastuussa veloista? Asunnosta tuskin saa noin paljon myydessä (joo, täysin älytön asuntokauppa mutta eipä äiti aikanaan kuunnellut neuvoja) ja vähäiset säästöt, joita äidilläni oli hupenee joka kuukausi noihin älyttömiin rahoitusvastikkeisiin ja henkilökohtaisen asuntolainan lyhennykseen. Eikä asunto ole vielä edes myynnissä ja aika on rahaa. Sisarus ei vaan pysty toimimaan mutta toisaalta ei suostu luovuttamaan asunnon myyntiä muillekaan.
Mulla meinaa oikeasti pää seota. Joulufiilistä ei ole ja öisin en saa nukuttua, kun jotenkin hirvittää koko tilanne. Mä voisin hoitaa kaiken mutta kun ei tuo yksi kuolinpesän perillinen suostu. Mitä tässä voi tehdä?
Kommentit (19)
Lyhennykset saa tauolle ja rahoitusvastike pienenee joka kk. Kusessa olette vasta kun myyntihinta ja säästot on vähemmmän kuin pankkilaina.
Sisko joko alkaa toimia, tai otat valtakirjat itsellesi tai haet oikeudesta pesänjakajan jos ette pääse sopuun.
Jos kuolinpesän varat ei riitä kattamaan kuolinpesän kuluja, jää velat velkojan tappioksi.
Ei kenenkään muun tarvitse niitä maksaa, velat ei periydy henkilökohtaisesti. Toki saatte äitinne asunnon kodin irtaimiston, se ei kuulu velkojille.
Kuolinpesän asioiden hoito on todella ikävää puuhaa. Olet siinä oikeassa. Ne on vain vähä kerrallaan puserrettava loppuun.
Mikset sinä hoida soittoa välittäjälle?
onko sinulla noin kova jano ryypätä perintö vai mikä. MITÄ IHMEEN VELKA KIRJOJA ETSIT. ASUNTO PANTTINA ELI OSAKE KIRJA PANTTINA LAINOITTAJA PANKILLA JOKA LUOVUTTAA SEN PERIKUNNAN EDUSTAJALLE ELI SISKOLLESI. selitä tuleva suunnaton perintö lähi räkälän juoppo ystävillesi kyllä he kaljat tarjoo tietävät että luonnossa maksat jos kuitenkin valehtelet
Asuuko sisaruksesi kaukana? Voisitko mennä hänen luokseen ja hoitaisitte homman sitten yhdessä, jos ja kun hän ei saa sitä puhelua itse tehtyä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ap voi sitä tehdä, jos sisko on valtuutettu siihen. Asunnon myyntiä ei ymmärtääkseni saa kuka tahansa osakas tehdä vaan siihen tarvitaan kaikkien suostumus. Se suostumus ja valtuutus on annettu toiselle henkilölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap voi sitä tehdä, jos sisko on valtuutettu siihen. Asunnon myyntiä ei ymmärtääkseni saa kuka tahansa osakas tehdä vaan siihen tarvitaan kaikkien suostumus. Se suostumus ja valtuutus on annettu toiselle henkilölle.
Siis sisarus eikä sisko
Kuolinpesän osakkaat ei ikinä ole vastuussa kuolinpesän veloista muuten kuin kuolinpesän varoilla. Mitään riskiä että kuolinpesän osakkaat joutui itse velkoja makselemaan ei siis ole.
Teitä siis useampia perillisiä? Jos tämä yksi ei saa asioita hoidettua ja sulla alkaa olla voimavarat vähissä, voisitko ottaa yhteyttä johonkin toiseen kuolinpesän perilliseen? Jos hän voisi pitää huolen siitä, että tämä yksi sisarus saisi hommansa hoidettua?
Vierailija kirjoitti:
Lyhennykset saa tauolle ja rahoitusvastike pienenee joka kk. Kusessa olette vasta kun myyntihinta ja säästot on vähemmmän kuin pankkilaina.
Sisko joko alkaa toimia, tai otat valtakirjat itsellesi tai haet oikeudesta pesänjakajan jos ette pääse sopuun.
Mutta pitää ottaa huomioon, että tuo on kallista. Juristin tuntipalkka on melkoinen.
Omilla sukulaisilleni meni melkein kolmasosa perinnöstä juristeille, kun alkoivat riitelemään. Varoittava esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Kuolinpesän osakkaat ei ikinä ole vastuussa kuolinpesän veloista muuten kuin kuolinpesän varoilla. Mitään riskiä että kuolinpesän osakkaat joutui itse velkoja makselemaan ei siis ole.
Näin on. Meillä meinasi pankki viilata jotenkin linssiin näissä asioissa. Äitini oli pantannut asuntonsa jotain lainaa vastaan, maksellut vuosien ajan vain pelkkiä korkoja. No tämä lainahan sitten erääntyi hänen kuolemansa jälkeen, asuntoa ei vielä saatu myytyä eikä varoja ollut kattamaan lainaa. Pankista sitten sanottiin että meidän kuolinpesän osakkaiden pitää ottaa omiin nimiin uusi laina, jolla maksetaan vanha laina pois! Onneksi hälytyskellot soi ja kieltäydyttiin.
Vinkki: lakimiehellä uhkaaminen saa vipinää kinttuihin.
Onnea jos sulla ei ole painostamassa kuomemasta kilahtanutta sukulaista joka näkee salaliittoja ja hakee pesänselvittäjän joka vitkuttelee ja laskuttaa kaikki pesän varat.
Meillä kävi niin. Sain kaikki mahdolliset stressiperäiset sairaudet, kun yritin saada sen kilahtaneen takaisin normaalitilaan ja hoitaa samalla juoksevat asiat ja rauhoitella iäkästä leskeäkin (äitiäni)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pankki ei suostunut antamaan osakekirjoja ennen kuin perinnönjako oli tehty. Edellyttivät, että oli olemassa paperi, jossa perilliset (9 kpl) ilmoittivat, miten kuolinpesä jaetaan, paljonko ja mitä omaisuuslajia kukin saa.
Ap tässä. Meitä on monta osakasta mutta tilanne on todella tuskallinen, sillä kaikilla on jotain omassa elämässä. Yksi on vakavasti sairas, yhdellä on maksuhäiriömerkintä eikä saa hoitaa mitään valtuutustehtäviä, yhdellä on mielenterveysongelmia ja hän on tosi hajalla äidin poismenosta, yksi kieltäytyy täysin tekemästä mitään ja on suuttunut muille verisesti siitä, että halutaan tämä asia pois päiväjärjestyksestä. Ja sitten on minä, jolla on kaksi viikkoa ennen äidin menehtymistä syntynyt pikkuvauva ja koko raskausaika ja syntymän jälkeinen aika on mennyt täysin äidin sairauden varjossa ja sittemmin hoitaessa näitä hautajaisia ja paperisirkusta. En jaksanut järjestää edes ristiäisiä lapselle tämän kaaoksen keskellä. Meillä osakkailla on tällä hetkellä tosi huonot välit ja mikään ei etene.
Mieluummin hoitaisin itse kuin odottelen että muut hoitaa mutta sitten on näitä jotka laittavat kapuloita rattaisiin.
Mutta erittäin huojentavaa tietää, että emme ole henkilökohtaisesti vastuussa veloista. Silti haluan tämän kammotuksen pois elämästäni, pääsisin keskittymään vauvaan ja suremaan äidin menetystä.
Lisäksi kukaan ei vastaa, kun kyselen valtakirjojen perään jotta edes jotain saisi edistettyä. Meitä on monta osakasta ja asiat vaan seisoo, kun ketään muuta ei kiinnosta.