Joskus herään kesken unien ja otan kännykän esiin
ja saan unenpäästä uudestaan helposti kiinni. Uniterapeuttien ohje välttää kännykän valoa ei siis päde minuun.
Joillakin auttaa kahvin juonti. Eli kahvin välttely klo 18 jälkeen ei sovi yleispäteväksi ohjeeksi.
En saa pidettyä illalla silmiäni auki, jos katson tv:tä, joten rutiinini on pestä hampaat, löhötä sohvalla, laittaa tv kiinni ja mennä nukkumaan heti kun katselu herpaantuu. Sama tapahtuu yöllä kännykän kanssa.
Jotkut lukevat kirjaa ja ei siinäkään mitään ihmeellistä ole, että se alkaa nukuttaa.
En ole koskaan käyttänyt nukahtamislääkkeitä. Olen joskus valvonut stressin vuoksi jopa yön yli, mutta varmaa on, etä seuraavana yönä ainakin uni maistuu silloin enemmän. Yksittäinen uneton yö ei ole niin paha asia, että kannattaisi alkaa itseään lääkkeillä nukuttamaan.
Kommentit (3)
Minä herään joskus kesken unien ja otan munan esiin.
Olen yliväsyneenä juonut kahvia, niin silloin sen vaikutus on ollut, että uni on tullut, mutta jos olen ollut vähän iltapäivänuutunut, niin silloin vaikutus onkin ollut piristävä. Helpointa on olla ilman kahvia tai juoda kahvia huomattavasti harvemmin kuin joka päivä. Jokapäiväisen kahvinjuonnin lopettaminen aiheuttaa nimittäin vieroitusoireita useammaksi päivää, mm päänsärkyä.