4-luokkalainen poika esittää vauvaa
4-luokkalainen poika esittää vauvaa. Puhuu sellaisella äänellä, tekeytyy tietämättömäksi. Öisin tulee vanhempien väliin. Onko tämä normaalia/tavallista?
Kommentit (21)
On tavallista lapsilla, jotka eivät saa hyväksyvää positiivista huomiota riittävästi omana itsenään.
Anna lapselle huomiota jos on siitä kiinni. Ole läsnä ja kerrto rakastavasi lasta. Kysy miten menee koulussa, kiusataanko jne
Ottaisin yhteyttä psykiatriin. Lapsi mt- ongelmainen.
Vierailija kirjoitti:
On tavallista lapsilla, jotka eivät saa hyväksyvää positiivista huomiota riittävästi omana itsenään.
Saa kyllä paljon huomiota, meidän ainokainen.
Ap
Osta sille kurahousut ja sano, että vauvat käyttää näitä, joten sinäkin käytät, jos vauvaa haluat esittää.
Lähinnä kiinnostaa miksi lapsi tekee näin. Hän saa oikeasti todella paljon huomiota.
Ap
Eduskunnassa on yli 30-vuotias Li niminen nainen joka esittää vauvaa. Joten tuo neljäsluokkalainen poika ei vielä ole edes paha.
No antamasi esimerkit oli aika yleisluontoisia.
Oudolla äänellä puhuminen on ehkä jonkinlainem leikki?
Jos tulee teidän väliin nukkumaa niin jotenkin kai pelottaa tai on läheisyyden tarve.
Tuossa iässä varmaan lapsi tiedostamattaan pohtii että onko jo iso vai vielä pieni. Outo välivaihe ja pikkuhiljaa alkava murrosikä saa pään vähän pyörälle.
Ei kai tuo mitään mistä nyt pitäisi huolestua ja alkaa jotain diagnoosia pojalle kehittämään. Kuten jo sanottiin, tuossa iässä lapsi varmaan miettii onko iso vai pieni, leikkiäkö leluilla vai. Joskus lapsilla on pelkoja ja painajaisia ja haluavat viereen nukkumaan. Ja onhan lapsilla on samanlainen läheisyyden kaipuu kuin aikuisillakin; kiva nukkua jonkun vieressä tai kainalossa.
On normaalia. Annetaan lasten olla lapsia, isojakin lapsia. Toki lässytystyyli ei aina kiva aikuisen korvaan, sano että puhuu tavallisella äänellä joskus. Ehkä hakee turvaa ja välittämistä, lohdutusta, halauksen. Ehkä oma sänky on kiva, kun katsoo onko se hyvä ja huone. Ettei ole huono patja ja tyyny litistynyt. Pitää välillä uusia ja vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä kiinnostaa miksi lapsi tekee näin. Hän saa oikeasti todella paljon huomiota.
Ap
Googlaa "taantuminen"
Lapsen pyrkimys esittää vauvaa on täysin luonnollinen ja yleinen kehitysvaihe, joka kumpuaa tarpeesta saada huomiota, hellyyttä ja turvaa. Se on leikki, jolla lapsi harjoittelee rooleja, purkaa kuormitusta tai opettelee käsittelemään perheen dynamiikkaa. [1, 2]
Ilmiö liittyy yleensä seuraaviin taustatekijöihin:
Huomion ja turvan tarve: Lapsi testaa, saako hän vauvana olemalla yhtä paljon vanhempien jakamatonta huomiota ja hoivaa. [1]
Kehitysvaiheen ohittaminen: Jos perheeseen on syntynyt uusi vauva, vanhempi sisarus voi taantua hetkellisesti vauvan rooliin käsitelläkseen mustasukkaisuutta tai muutosta. [1]
Tunnetilojen purkaminen: Lapsi saattaa olla väsynyt tai stressaantunut, jolloin hän hakeutuu turvalliseen ja vastuuttomaan vauvan rooliin. [1]
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tavallista lapsilla, jotka eivät saa hyväksyvää positiivista huomiota riittävästi omana itsenään.
Saa kyllä paljon huomiota, meidän ainokainen.Ap
Onko tuttavalla vauva? Voisiko hän kaivata pikkusisarusta?
Vierailija kirjoitti:
No antamasi esimerkit oli aika yleisluontoisia.
Oudolla äänellä puhuminen on ehkä jonkinlainem leikki?
Jos tulee teidän väliin nukkumaa niin jotenkin kai pelottaa tai on läheisyyden tarve.
Tuossa iässä varmaan lapsi tiedostamattaan pohtii että onko jo iso vai vielä pieni. Outo välivaihe ja pikkuhiljaa alkava murrosikä saa pään vähän pyörälle.
Ei 4 v ala murkku ikä
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä kiinnostaa miksi lapsi tekee näin. Hän saa oikeasti todella paljon huomiota.
Ap
Hän saa teiltä liikaa huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä kiinnostaa miksi lapsi tekee näin. Hän saa oikeasti todella paljon huomiota.
Ap
Googlaa "taantuminen"
Miksi päätit nostaa kolme vuotta vanhaa lankaa?
Vierailija kirjoitti:
Lapsen pyrkimys esittää vauvaa on täysin luonnollinen ja yleinen kehitysvaihe, joka kumpuaa tarpeesta saada huomiota, hellyyttä ja turvaa. Se on leikki, jolla lapsi harjoittelee rooleja, purkaa kuormitusta tai opettelee käsittelemään perheen dynamiikkaa. [1, 2]
Ilmiö liittyy yleensä seuraaviin taustatekijöihin:
Huomion ja turvan tarve: Lapsi testaa, saako hän vauvana olemalla yhtä paljon vanhempien jakamatonta huomiota ja hoivaa. [1]
Kehitysvaiheen ohittaminen: Jos perheeseen on syntynyt uusi vauva, vanhempi sisarus voi taantua hetkellisesti vauvan rooliin käsitelläkseen mustasukkaisuutta tai muutosta. [1]
Tunnetilojen purkaminen: Lapsi saattaa olla väsynyt tai stressaantunut, jolloin hän hakeutuu turvalliseen ja vastuuttomaan vauvan rooliin. [1]
Mene v*ttuun tekoälypaskasi kanssa.
Ime sen pippeliä niin rauhoittuu.
Ei ole.