Päiväkodin joulujuhlassa ei saa laulaa kristillisiä virsiä - onko tällaista oikeasti nykyään?
Osallistuimme päiväkodin joulujuhlaan keskikokoisessa kaupungissa. Lähes kaikki lapset ovat Väinöjä ja Aadoja eli ei ole kyse mistään Itä-Helsingistä. Itse ollaan ihan perus ev.lut, kuulutaan kirkkoon ja käydään kirkossa joskus ja jouluna. Silti ollaan tykätty perinteisistä joululauluista ja niiden opettamisesta lapsille. Aika iso osa perinteisistä joululauluista sisältää jotain uskonnollista juttua seimestä, Jeesuksesta tms. Harva kai noita millään syvällä uskonnollisella paatoksella kuuntelee, vaan ovat mukavia perinteitä.
Päiväkodin joulujuhlassa laulettiin joululauluja, mutta olivat luokkaa Tip tap eli mitään kristillistä ei saanut olla. Lopuksi laulettiin joulupuu on rakennettu ja olin ilahtunut, että vihdoin jotain tällaistakin tonttulaulujen lisäksi. Arvata saattaa, että laulusta jätettiin laulamatta kaikki Jeesukseen viittaavat säkeistöt eli laulettiin vain 2 ensimmäistä säkeistöä ja jätettiin laulu kesken. Mitään enkeliaiheistakaan ei tietenkään ollut.
Onko meno oikeasti mennyt tällaiseksi, että edes kristillisiä joululauluja ei saa laulaa? Sen ymmärrän, että ei ole mitään joulukuvaelmia tai kirkkoja tms, mutta ihan oikeasti onko Jeesukseen liittyvät joululaulutkin nykyään kielletty? Surettaa, kun monista perinteistä luovutaan pienen porukan vastustuksen vuoksi.
Kommentit (725)
Miksi ei voisi laulaa uskonnottomia lauluja ja lisäksi kristillisiä, muslimilauluja ja hindu- ja buddhalauluja? Jokaiselle jotain.
Missä persuloinen, siellä vilppi, valhe ja mädätys.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi laulaa uskonnottomia lauluja ja lisäksi kristillisiä, muslimilauluja ja hindu- ja buddhalauluja? Jokaiselle jotain.
Sitten pitäisi laulaa myös juutalaisia, taolaisia, sikhiläisiä ja jainalaisia lauluja. Mormonien ja Jehovan todistajien lauluja. Lista jatkuu...
Vierailija kirjoitti:
En minä halua ortodoksina kuunnella vääräuskoiset virsiä. Ei meillä vietetä jouluakaan joten koko joulujuhlat voisi jättää pois kouluista.
Olen ortodoksi ja vähän epäilen, että oletko sinä sitä oikeasti? On vaikea uskoa, miten joku ortodoksi voisi olla noin kovasti luterilaista joulunviettoa vastaan, jos ei itse vietä lainkaan joulua. Jouluhan on ortodokseille yksi kirkkovuoden 12 suuresta juhlasta, vaikka vietämmekin sitä eri tavalla kuin luterilaiset. Joulun merkityksellisyydestä ortodokseille kertoo jo sekin, että sitä edeltää yksi vuoden neljästä pitkästä paastosta - 40 päivää kestävä joulupaasto, joka loppuu joulupäivän liturgian jälkeen. Jouluaattona on siis vielä tarkoitus paastota, ja vasta joulupäivänä juhlitaan kunnolla, ellei esim. seka-avioliiton takia tehdä myönnytyksiä luterilaiseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun menet päivälliselle esim. kasvisyöjäperheen kotiin, niin voit kysyä, miksi ei syödä täällä lisäksi liharuokaa, kalaruokia, kananmunia ja muuta mukavaa. Kaikille kaikkea.
Ortodoksinen kirkko on myös valtionkirkko Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niitä virsiä ja jeesuslauluja voi laulaa kirkossa ja kotona.
Joulu on Jeesuksen syntymäjuhla ja siksi sitä vietetään. Valittajat voisi vaihtaa maata, jos ei ole kunnioitusta suomalaista kulttuuria kohtaan.
Eikä ole. Kristusmessu on Jeesuksen syntymäjuhla, Yule on pakanallinen keskitalven juhla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eronnut nuorena kirkosta, koska en usko jumalaan. Liityn takaisin, koska tämä omasta kulttuurista ja perinteistä luopuminen on mennyt liian pitkälle. Perinteiden tilalle on tullut tyhjiö. Kohta meillä ei ole enää mitään, mikä pitäisi kiinni sukupolvien ketjussa. Oman lapseni päiväkodissa ainakin kuunnellaan uskonnollisia joululauluja ja olen antanut sille kiitosta.
Tiesitkö että esivanhempiesi vuosituhantiset perinteet pyrittiin hävittämään kun kirkko tuotiin miekalla ja väkivallalla Suomeen ja ihmisiä pakkokäännytettiin?
Uskomatonta miten löytyy sairaiden pakanakulttien ihailijoita, eläimiä ja ihmisiä on uhrattu ja uskottu ja uskotaan kaiken maailman pahoihin silmiin, nuken sisällä asuviin henkiolentoihin kuten Siperian kansojen parissa. Marin tasavallassa Uralin eteläpuolella suomensukuiset marilaiset uhraavat vieläkin eläimiä uhri juhlissaan, kuvottavaa.
Haaveile sinä vain pakanallisesta menosta
luojan kiitos olemme kristillisen Euroopan kasvatteja ja kaltaisesi ovat mielisairasta marginaalia.
Vierailija kirjoitti:
Jossain facebookin ryhmässä yksi Isä kertoi kun nyt itsenäisyyspäivänä oli koulussa ollut koulun itsenäisyyspäivänjuhla oppilaille. Niin tietyn ryhmän ja taustan lapset eivät tulleet kouluun sinä päivänä ollenkaan itsenäisyypäiväjuhlaan. Koska he eivät juhli Suomen itsenäisyyspäivää. Nämä ihmiset asuu ja kouluttaa lapsensa täällä meillä. Meidän verorahoilla. Mutta eivät kunnioita meidän itsenäisyyttä. Aikamoista..
Jehovan todistajat voi olla kantasuomalaisia ja arvostaa ja kunnioittaa itsenäisyyttä, vaikkei osallistukaan itsenäisyyspäivän juhlintaan.
Olen uskova kristitty enkä ymmärrä, miksi joillekin on niin tärkeää, että kristillinen sanoma näkyy ja kuuluu koulun ja päiväkodin yhteisissä juhlissa. Koululta ja päiväkodilta ei voi edellyttää uskonnollisten perinteiden ylläpitämistä. Jokainen voi antaa lapsilleen uskonnollista kasvatusta kotona, viedä lapsiaan seurakunnan kerhoihin ja muihin tilaisuuksiin ja laulaa lastensa kanssa virsiä niin paljon kuin sielu sietää.
Olisiko tämä hyvä? Maalaiskansakoulun tavallinen päivä. 1950-luvun alussa
Aamuvirsi ja rukous. Ruokailun edellä virsi ja ruokarukous, ruokalasta tultua kiitosrukous ruuasta ja sitten vasta välitunnille. Koulun loputtua joku virsi: päivän työt päättynee tai ystävä sä lapsien, rukous ja näkemiin.
Meidän päiväkodissa on ollut joulukuvaelmat heille, jotka haluavat osallistua. Paljon väkeä paikalla, pappi myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain facebookin ryhmässä yksi Isä kertoi kun nyt itsenäisyyspäivänä oli koulussa ollut koulun itsenäisyyspäivänjuhla oppilaille. Niin tietyn ryhmän ja taustan lapset eivät tulleet kouluun sinä päivänä ollenkaan itsenäisyypäiväjuhlaan. Koska he eivät juhli Suomen itsenäisyyspäivää. Nämä ihmiset asuu ja kouluttaa lapsensa täällä meillä. Meidän verorahoilla. Mutta eivät kunnioita meidän itsenäisyyttä. Aikamoista..
Justiinsa. Eivät edes halua tai yritä integroitua. Aivan järjetöntä ja loukkaavaakin touhua. Painukoon muualle täältä sitten.
Mihin vihervassarit menisivät? Onko Ruotsi liian lähellä?
Vierailija kirjoitti:
Miettikää, jos menisitte johonkin Botswanalaiseen kylään heidän juhlapyhänään. Sovittaisiinko siellä, että hei nyt ei vedetä sitä jokavuotista rituaalia ja näytöstä, kun täällä on suomalainen Rauni-Marjaana paikalla?
Ei kai siinä mitään, onneksi Botswanassa on paljon kristittyjä. Suomalaiselle helppoa. Vaikka ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat. Ei muualla kumarrella (ja pyllistellä) kaikelle muulle ja lopeteta omia perinteitä.
Meillä on mennyt superteennäiseksi. Lapset saattaa käydä tutustumassa kirkkoon, mutta mitään kirkon sanomaa siellä ei kerrota. Tai että on juhla kirkossa, mutta lauletaan jotain ihan maallisia lauluja. En ymmärrä ollenkaan.
Jokainen vanhempi voi käydä joka sunnuntai lastensa kanssa "oikeassa kirkossa" eikä lapsille suunnatussa.
Seurakuntien toiminnassa on paljon lapsille sopivaa toimintaa, kun vaan itse kukin katselette seurakuntanne tarjontaa.
Hyvä-ääniset pääsevät ehkä kuoroonkin. Äitini hautajaisissa lauloi seurakunnan lapsikuoro.
On todella säälittävää jos lapsen ainoa mahdollisuus kuulla enkeli taivaan tai suvivirsi päiväkodissa tai koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Islam ei määritä mitä kouluissamme esitetään juhlapäivinä. Suomi on ev.lut maa uskonnoltaan, se pääuskonto, ja sen perinteitä on syytä säilyttää ja kunnioittaa maassamme. Kristilliset laulut ja virret ovat osa meidän kulttuuriamme, kuuluvat koulujen juhliin ihan niin kuin ennenkin. Ei niistä kukaan rikki mene, päinvastoin, luovat kauniita muistoja koulumaailmasta ja lapsuudesta.
Suomi on hyvin pian islamilainen valtio ja silloin alkaa ev luterilaisten päiden katkomiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eronnut nuorena kirkosta, koska en usko jumalaan. Liityn takaisin, koska tämä omasta kulttuurista ja perinteistä luopuminen on mennyt liian pitkälle. Perinteiden tilalle on tullut tyhjiö. Kohta meillä ei ole enää mitään, mikä pitäisi kiinni sukupolvien ketjussa. Oman lapseni päiväkodissa ainakin kuunnellaan uskonnollisia joululauluja ja olen antanut sille kiitosta.
Tiesitkö että esivanhempiesi vuosituhantiset perinteet pyrittiin hävittämään kun kirkko tuotiin miekalla ja väkivallalla Suomeen ja ihmisiä pakkokäännytettiin?
Uskomatonta miten löytyy sairaiden pakanakulttien ihailijoita, eläimiä ja ihmisiä on uhrattu ja uskottu ja uskotaan kaiken maailman pahoihin silmiin, nuken sisällä asuviin henkiolentoihin kuten Siperian kansojen parissa. Marin tasavallassa Uralin eteläpuol
Nyt oli puhe Suomen muinaisuskosta.
Minä en ole sanonut mitä ihailen. Kirjoitin pakkokäännytyksestä. Sekö on mielestäsi hyvä asia? Että ihmisille pakotetaan joku uskonto kuoleman uhalla?
Kirkko ei ole suomalainen tai eurooppalainen juttu, vaan tuontitavaraa.