Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodin joulujuhlassa ei saa laulaa kristillisiä virsiä - onko tällaista oikeasti nykyään?

Vierailija
12.12.2023 |

Osallistuimme päiväkodin joulujuhlaan keskikokoisessa kaupungissa. Lähes kaikki lapset ovat Väinöjä ja Aadoja eli ei ole kyse mistään Itä-Helsingistä. Itse ollaan ihan perus ev.lut, kuulutaan kirkkoon ja käydään kirkossa joskus ja jouluna. Silti ollaan tykätty perinteisistä joululauluista ja niiden opettamisesta lapsille. Aika iso osa perinteisistä joululauluista sisältää jotain uskonnollista juttua seimestä, Jeesuksesta tms. Harva kai noita millään syvällä uskonnollisella paatoksella kuuntelee, vaan ovat mukavia perinteitä.

Päiväkodin joulujuhlassa laulettiin joululauluja, mutta olivat luokkaa Tip tap eli mitään kristillistä ei saanut olla. Lopuksi laulettiin joulupuu on rakennettu ja olin ilahtunut, että vihdoin jotain tällaistakin tonttulaulujen lisäksi. Arvata saattaa, että laulusta jätettiin laulamatta kaikki Jeesukseen viittaavat säkeistöt eli laulettiin vain 2 ensimmäistä säkeistöä ja jätettiin laulu kesken. Mitään enkeliaiheistakaan ei tietenkään ollut.

Onko meno oikeasti mennyt tällaiseksi, että edes kristillisiä joululauluja ei saa laulaa? Sen ymmärrän, että ei ole mitään joulukuvaelmia tai kirkkoja tms, mutta ihan oikeasti onko Jeesukseen liittyvät joululaulutkin nykyään kielletty? Surettaa, kun monista perinteistä luovutaan pienen porukan vastustuksen vuoksi. 

Kommentit (725)

Vierailija
61/725 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sietäisi, että meitä ja meidän peheen perinteitä jotku tunkivat tulevat muuttamaan ja mitätöimään. Ottaisin lapseni heti moisesta pesästä pois, samoin valiisisin koulun. En uhraisi omaa lastani kaiken tämä paskan alttarille. Kukaan lapsestaan välittävä ei suostu uhraamaan omaa lastaan. 

Et oikeen nyt elä tässä ajassa.  Kyllä he ovat ihan suomalaisia jotka eivät suvaitse tunnustavaa uskonnollisuutta päiväkodeissa ja kouluissa.    Oletko kuullut vaihtoehdosta et,  jota nämä lapset opiskelevat uskonnon sijaan.   

Vierailija
62/725 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu on pakanallinen juhla, joka liittyy talvipäivänseisauksen aikaan. Jos haluaa joulukuvaelman ja virsien laulantaa, varmasti sellaista toimintaa löytyy seurakunnilta. Tonttulaulut (pakanalliset) sopivat päiväkodin juhliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/725 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niitä virsiä ja jeesuslauluja voi laulaa kirkossa ja kotona.

Voidaan toki laulaa kotonakin, mutta olisi näitä kiva kuulla lastenkin suusta. Ei ennen menty siitä rikki, että laulettiin joku Jouluyö, juhlayö tai Enkeli taivaan. Eihän kaikki uskoneet noihin Jeesusjuttuihin tuolloinkaan, mutta asiasta ei tehty meteliä.

Ap

No miten suhtautuisit jos päiväkodissa harjoitettaisiin vaikka islamilaisia tapoja islamin juhlien aikana?

Varmaankin ok?

Luterilainen kirkko on Suomen kansankirkko, ei islamilainen jota vastaan eteläisemmän Euroopan maat vuosisadasta toiseen taistelivat. 

Vierailija
64/725 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Ymmärsin itse pitkään näitä tapauksia, vaikka olen itse uskonnoton. No, se ymmärrys ja joustaminen oli aina täysin yksipuolista, joten lopetin. Meillä on uskonnonvapaus, joka on laissa säädetty ja se tarkoittaa juurikin sitä, missään julkisissa yhteisöissä ei käytetä minkään uskonnon tunnusmerkistöjä. Vapaa-aika on sitä varten. Niin ja normaali aikuinen ymmärtää ja osaa kunnioittaa kaikkien oikeuksia sekä sopeutua siihen, että maailma ihme ja kumma muuttuu sadassa vuodessa eikä jää vinkumaan kaikkea turhaa tyylin, mutkun MÄ haluun ja MUA ei haittaa ja MINÄ MINÄ MINÄ.

Vierailija
65/725 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heinillä härkien kaukalon oli mun lemppari pienenä. Siinä on kiva melodia. Olen ateistiperheestä. Aion laulaa ihan kovaa lapseni koulun käytävällä Jeesusjoululauluja kapinamielessä. Se on varmaa!

Vierailija
66/725 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulu on Jeesuksen syntymäjuhla ja siksi sitä vietetään. Valittajat voisi vaihtaa maata, jos ei ole kunnioitusta suomalaista kulttuuria kohtaan.

Ei ole, joulu on pakanajuhla, mutta kun ihmiset eivät lopettaneet juhlimista vaikka kuinka päitä katkotkiin niin kirkko oli sen. Oikeasti alkuperäisiä kirkollisia juhlia ei juurikaan ole, kaikki on pakanoiden alunperin 

Kristinusko on ollut Suomessa ainakin 800-luvulta lähtien ja Suomen kristinusko ei pohjaudu katolilaisuuteen. Miten jollekin on noin vaikea hyväksyä oman maansa historiaa ja kulttuuria?

Vierailija
67/725 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisten palvelujen pitää olla neutraaleja. 

Ei pidä purra ruokkivan kättä.

Vierailija
68/725 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heinillä härkien kaukalon oli mun lemppari pienenä. Siinä on kiva melodia. Olen ateistiperheestä. Aion laulaa ihan kovaa lapseni koulun käytävällä Jeesusjoululauluja kapinamielessä. Se on varmaa!

Lapsellista. Itse en kehtaisi edes kertoa tuollaista saati, että ikinä käyttäytyisin noin. Sitten vielä ihmetellään, kun lapset kiusaa ja muuta.

Vierailija
69/725 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joulu on Jeesuksen syntymäjuhla ja siksi sitä vietetään. Valittajat voisi vaihtaa maata, jos ei ole kunnioitusta suomalaista kulttuuria kohtaan.

Ei ole, joulu on pakanajuhla, mutta kun ihmiset eivät lopettaneet juhlimista vaikka kuinka päitä katkotkiin niin kirkko oli sen. Oikeasti alkuperäisiä kirkollisia juhlia ei juurikaan ole, kaikki on pakanoiden alunperin 

Kristinusko on ollut Suomessa ainakin 800-luvulta lähtien ja Suomen kristinusko ei pohjaudu katolilaisuuteen. Miten jollekin on noin vaikea hyväksyä oman maansa historiaa ja kulttuuria?

Keskiaikaiset kivikirkot ovat kaikki olleet katolisia.   Luterilaisuus,  oliks se 1700 - lukua kun Luther eli ja uudisti uskon.

Vierailija
70/725 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä et sitä historiaa tunne. Vaikutteita tuli sekä idän että lännen kirkoista, mutta Katolinen kirkko oli se, joka vakiinnutti asemansa Suomessa. Se oli valtionkirkko Ruotsin valtakunnassa, johon Suomi kuului. Uskonpuhdistuksen myötä 1600-luvulla Ruotsi (mukaanlukien Suomi) muuttui luterilaiseksi. 

Itämerensuomalainen mytologia, muinaisusko ja kansanusko ovat sitä suomalaista, suomalaisten keskuudessa syntynyttä perinnettä.

Vierailija
71/725 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ahdisti jo lapsena, siis alle kouluikäisenä 80-luvulla se pakkouskonnon tuputtaminen. Lapsena sitä ajattelin, että itsessä on jotain vikaa, kun en vaan usko tohon juttuun. Ja kato kun hyvät ihmiset uskoo, ja muut palaa helvetin tulessa. Meillä on aina vietetty joulua muista syistä, kuin uskonnollisista.

Olen vasta näin aikuisena tajunnut, miten väärin on aivopestä pieniä lapsia uskontoon. 

Vierailija
72/725 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä halua ortodoksina kuunnella vääräuskoiset virsiä. Ei meillä vietetä jouluakaan joten koko joulujuhlat voisi jättää pois kouluista. 

Tekin voisitte muuttaa vaikka Venäjälle😁

Vierailija
73/725 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkisten palvelujen pitää olla neutraaleja. 

Ei pidä purra ruokkivan kättä.

Asia on juuri päinvastoin. Kansalaiset ruokkivat kirkkoa verovaroin.

Vierailija
74/725 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja islamin usko on ollut suomessa ainakin 1500-luvulta lähtien.

Vierailija
75/725 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkonummi ja Espoo; joulukirkkoon mennään. 

Vierailija
76/725 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on uskonnonvapaus. 

Se tarkoittaa, että jokaisella on vapaus harjoittaa omaa uskontoaan, tai olla harjoittamatta. Ja jokaisella on vapaus osallistua tai olla osallistumatta uskonnollisiin tilaisuuksiin. 

Siksi kaikkien julkisten, esim. päiväkotien ja koulujen pakollisten tilaisuuksien pitää olla sellaisia, että niissä ei ole mitään viittauksia mihinkään uskontoon. Tai sitten asiasta on tiedotettava etukäteen ja järjestettävä vaihtoehtoinen, uskonnoton ohjelma heille, jotka eivät halua uskonnolliseen tilaisuuteen osallistua.

Vierailija
77/725 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on uskonnonvapaus. 

Se tarkoittaa, että jokaisella on vapaus harjoittaa omaa uskontoaan, tai olla harjoittamatta. Ja jokaisella on vapaus osallistua tai olla osallistumatta uskonnollisiin tilaisuuksiin. 

Siksi kaikkien julkisten, esim. päiväkotien ja koulujen pakollisten tilaisuuksien pitää olla sellaisia, että niissä ei ole mitään viittauksia mihinkään uskontoon. Tai sitten asiasta on tiedotettava etukäteen ja järjestettävä vaihtoehtoinen, uskonnoton ohjelma heille, jotka eivät halua uskonnolliseen tilaisuuteen osallistua.

Vierailija
78/725 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luettiin ruokarukous yhteisesti ala-asteella.

Vierailija
79/725 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
80/725 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain facebookin ryhmässä yksi Isä kertoi kun nyt itsenäisyyspäivänä oli koulussa ollut koulun itsenäisyyspäivänjuhla oppilaille. Niin tietyn ryhmän ja taustan lapset eivät tulleet kouluun sinä päivänä ollenkaan itsenäisyypäiväjuhlaan. Koska he eivät juhli Suomen itsenäisyyspäivää. Nämä ihmiset asuu ja kouluttaa lapsensa täällä meillä. Meidän verorahoilla. Mutta eivät kunnioita meidän itsenäisyyttä. Aikamoista..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi