Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muut huomanneet vaatteiden kokojen pienentyneen?

Vierailija
12.12.2023 |

Olenko vain lihonut vai ovatko vaatteiden koot pienentyneet huomattavasti? Tuntuu että se mikä oli 10 vuotta sitten 40 on nykyään ainakin 44, jopa 46. 

Olen aina pitänyt itseäni hoikkana ihmisenä mutta nyt en meinaa löytää mahtuvia farkkuja sitten millään :/

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

90 luvulla käytin aina S koon vaatteita ja nyt XS on välillä liian iso vaikka painoa on tullut noin 5kg. enemmän. Vaatekoot on suurentuneet. 

Vierailija
22/47 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on mitä sattuu. Olen vuosia ostanut samoja farkkuja. Siis sama koko, sama malli, ostan sokkona. Ihmettelin kovasti kun nyt ostamani koon 44 farkut eivät menneet kiinni. Vertasin olemassa oleviin samoihin farkkuihin ja vyötärö oli aivan minimaalinen, vaikka lahkeen pituus ja leveys oli sama. Mittasin farkkujen vyötärön ja se oli 60cm. Siis 60cm koossa 44.

No ei se, palautin kauppaan ja menin kokeilemaan muutamaa muuta koon 44 samaa farkkua. Yhdet olivat liian isot, yhdet liian pienet ja yhdet sopivat.

Saisi olla joku standardi noissa kokomerkinnöissä. Joku menee pieleen jos vaatteesta riippuen vaatteen koko on s-xl.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokomerkintä

"Kokomerkintä on tarpeellinen tieto, joka on oltava vaatteissa. Vaikka tuotteen koko ei ole pakollinen merkitä kulutustavara-asetuksen perusteella, se on kuitenkin asianmukaista antaa, jos se on olemassa ja se voidaan antaa"

Kun sihen ei ole lakia se merkintä voi olla mitä vaan.

Jos on pitkä tuotantosarja siinä säästää paljon materiaalissa kun antaa vähän todellisuutta suuremman kokomerkinnän.

Lyhyemmässä sarjassa taas vaate voi myydä paremmin kun antaa todellisuutta reilusti pienemmän kokonumeron jossa asiakas toteaa,että ai ihanaa kun tämä koko sopii vieläkin minulle.

Vierailija
24/47 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta omaan vaatekaapin joka pienentää vaatteita. Erityisesti olen huomannut, että talvella kesävaatteet maistuvat ja keväisin kun kaivan kesävaatteet esille ovat selkeästi pienemmät kuin säilöön laittaessa. 

Vierailija
25/47 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Koot voivat pitää joissakin kaupoissa paikkansa. Mutta muotiketjuissa varsinkin on pientä ja ahdasta, tukalaa. Jopa hiertävää. Paitsi jotkut tuotteet käyvät. Mutta myös liivikaupassa voi olla kiristävät.

Vierailija
26/47 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurentuneet. Mä käytän edelleenkin M koon vaatteita vaikka aloitin silloin kun painoin 55kg ja nyt 74kg!

Ettei vaan kenellekään tule paha mieli kun pitääkin ostaa xxl ässän sijaan🤣

Sama! Oli m-koko 15 vuotta sitten 52-kilosena ja edelleen 70-kiloisena. Jopa S menee jossain Kappahallissa, mikä on jo outoa. Jos olisin se laiheliini, mikä nuorena, niin ei löytyisi tarpeeksi pientä kokoa monestakaan kaupasta, XS:kin on usein aika ison näköinen. 

Vierailija
27/47 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farkkujen reidet on kaventuneet mut vyötärömitat levinneet. Nykyfarkut on tehty V-vartaloille tai ylösalaisin-päärynöille: kaikilla pitäis olla laihat tikkujalat ja läski maha.

Tietäiskö kukaan hyvää farkkumerkkiä x-malliselle vartalolle?

Vierailija
28/47 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kommentoi kokoja, mutta minua ärsyttää kun lahkeet ja hihat ovat lyhentyneet. Kaikki housut jää nilkan yläpuolelle ja hihoja saa nykiä koko ajan alemmas. Ja minä olen kaiken lisäksi lyhytjalkainen. Miesten vaatteissa on vielä hyvät pituudet joten ostan pitkälahkeiset ja -hihaiset vaatteet miesten osastolta.

Vierailija
29/47 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä on ostaa vaatteita kokonumeron perusteellla, ostaa sopivan.

Vierailija
30/47 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka käyttää enää farkkuja. Minä ostan ihania viskoosi legginssejä jossa 5% jousto ainetta ja pitkiä viskoosi tunikoita joissa 5% joustoainetta alusvaatteiksi ja sitten niiden päälle veluuri vaatteet ja pitkä kevyt toppatakki päälle.

Kerrospukeutumista harrastan pakkasilla. Kolminkertainen kerrasto on kaikkein paras pakkasilla päästä jalkoihin.

Me, joilla on normaali kroppa ja farkut näyttää hyvältä, tai ainakin oklta

Täti, bmi 20,5

Vierailija
31/47 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Farkkujen reidet on kaventuneet mut vyötärömitat levinneet. Nykyfarkut on tehty V-vartaloille tai ylösalaisin-päärynöille: kaikilla pitäis olla laihat tikkujalat ja läski maha.

Tietäiskö kukaan hyvää farkkumerkkiä x-malliselle vartalolle?

Lindexin Curve.

Vierailija
32/47 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ole isontuneet vaan joillan on pakkomielle ahtautua samaan kokoon kuin nuorena. 😆

Vierailija
33/47 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, minusta on toisin päin, että vyötärömitat ovat todella pieniä, reidet normaalit ja lahkeet taas nykyisin enimmäkseen leveää mallia.

Vierailija
34/47 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne ole isontuneet vaan joillan on pakkomielle ahtautua samaan kokoon kuin nuorena. 😆

Liian pieni vaate saa laihankin näyttämään lihavalta.

Vierailija
35/47 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isontuneet ovat. Ennen käytin kokoa XS, nykyään ne ovat usein liian isoja vaikka painan 5 kg enemmän kuin reilut 10 vuotta sitten. Jos mallissa on koko XXS, se saattaa olla sopiva minulle. Niitä ei kuitenkaan usein ole tarjolla. Painan 47 kg ja olen 156 cm. 

Vierailija
36/47 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ihan uutisoitiin HS:ssä muistaakseni. Vaatekokoja on kaikessa hiljaisuudessa kasvatettu, koska suomalaisten keskimääräinen koko on kasvanut. Eli lue: kansa on lihonut. 

Vierailija
37/47 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ihan sama paino, kun 18 vuotiaana ja olen 47 vuotta. Ennen käytin kokoa s, mutta nykyisin pitää ottaa usein koko xs. Joskus xs on liian suuri.

Vierailija
38/47 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mielestänne H&M:n 44 koko iso? Tai naisten paidoissa koko L?

Vierailija
39/47 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kommentoi kokoja, mutta minua ärsyttää kun lahkeet ja hihat ovat lyhentyneet. Kaikki housut jää nilkan yläpuolelle ja hihoja saa nykiä koko ajan alemmas. Ja minä olen kaiken lisäksi lyhytjalkainen. Miesten vaatteissa on vielä hyvät pituudet joten ostan pitkälahkeiset ja -hihaiset vaatteet miesten osastolta.

No tämä kyllä. Itse olen vielä pitkäraajainen, niin voi morjens. Ärsyttää myös lyhyt malli, joka jäi crop top -ajasta voimiin. En omaa erityisen pitkää selkää, mutta silti kaikki uudet paidat ovat liian lyhyitä. Onneksi housut sentään ovat korkeavyötäröisiä, niin ei napa vilku. 

Vierailija
40/47 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on taas levis 501 suosittuja ja mun teinille menee pienempi koko kuin mitä mä aikoinaan käytin. Toki kropan muodossa voi olla eroja, mutta mä olin aikoinaan n. 10kg kevyempi kuin hän. Eli mun mielestä koot on kasvanut kuten myös ihmisten keskimääräinen koko.

Silloin aikoinaan 501:ten piti ollakin monta kokoa aivan liian suuret, ja ne nostettiin ja kuristettiin vyötärölle isolla nahkavyöllä. Käyttävätkö myös nykyteinit niitä noin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä