Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysytäänkö työ ja tutkintotodistuksia haastattelussa?

Vierailija
12.12.2023 |

Tuli mieleen tuosta toisesta keskustelusta. Pari koulua jäänyt kesken eikä kummastakaan siis pätevyyttä ja työsuhteet olleet työkokeiluja/kuntouttavaa.

Millaisen riskin otan että jäisin kiinni valehtelusta jos kerron suorittaneeni tutkinnon ja nuo työsuhteet laittaisin ihan normaaleiksi työsuhteiksi ja en mainitse kuntouttavaa/työkokeilua?

On siis vuosien "kokemus" mutta veikkaan että työnantajat karsastaa sitä kun lukee työkokeilu ja varsinkin kuntouttava.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kysytty koskaan. Entiseen aikaan piti olla hakemuksen liitteenä.

Vierailija
2/28 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ei haastattelussa kysyttäisi niin en osaa suorilta käsin sanoa onko vielä syy purkaa työsuhde mutta uuden lainsäädännön mukaan varmasti on. Lisäksi monesti kysytään että kuka oli sun esimies paikassa x, soitetaan sille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että noista ei ole kaikista mitään todistuksia kun en ole aikoinaan kokenut tarpeelliseksi, no yhdestä lyhyestä työsuhteesta on todistus

Ap

Vierailija
4/28 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis työ- ja tutkintotodistuksia

Vierailija
5/28 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ei haastattelussa kysyttäisi niin en osaa suorilta käsin sanoa onko vielä syy purkaa työsuhde mutta uuden lainsäädännön mukaan varmasti on. Lisäksi monesti kysytään että kuka oli sun esimies paikassa x, soitetaan sille.

Joo tätä pohdin myös jos käy ilmi jo työt aloittaessa etten olekaan pätevä ainakaan papereilla kun jotkut sanoo että nuo kokeilut yms eivät ole oikeaa työkokemusta. Vaikka samaa työtä tehnyt kuin muutkin

Vierailija
6/28 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tätä pohdin myös jos käy ilmi jo työt aloittaessa etten olekaan pätevä ainakaan papereilla kun jotkut sanoo että nuo kokeilut yms eivät ole oikeaa työkokemusta. Vaikka samaa työtä tehnyt kuin muutkin

Onhan ne kokemusta tehdystä työstä niin ei se sinun pätevyyttä muuta, mutta molemminpuolinen luottamus tulee olla työntekijän ja työnantajan välillä ja se menee kyllä välittömästi jos käy ilmi että olet jo hakuvaiheessa valehdellut. Älä ainakaan noita tutkintoja väitä omaavasi, se on varmasti irtisanomisen peruste.

Vierailija
7/28 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin harvoin.

Niitä näytetään sitten kun palkanlaskija alkaa laskea kokemusvuosilisiä, ainakin julkisen puolen töissä.

haastattelussa sun pitää vastailla kysymyksiin motivaatiotasi todistaen, osoittaa kiinnostusta ja halukkuutta tehtävään, tuoda osaamisesi esiin.

Vierailija
8/28 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan ne kokemusta tehdystä työstä niin ei se sinun pätevyyttä muuta, mutta molemminpuolinen luottamus tulee olla työntekijän ja työnantajan välillä ja se menee kyllä välittömästi jos käy ilmi että olet jo hakuvaiheessa valehdellut. Älä ainakaan noita tutkintoja väitä omaavasi, se on varmasti irtisanomisen peruste.

Joo ei ehkä kuitenkaan tutkintoa kannata valehdella. Enemmän pohdin noita työkokeiluja ja kuntouttavaa onko suuri vääryys ja synti jättää mainitsematta työsuhteen todellinen muoto.

Vierailija
9/28 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikäli on kun työni vaatii laillistuksen. Harvemmin sitä kai muuten kysellään mitään papereita.

Vierailija
10/28 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näin työnantajana mieluummin palkkaan henkilön jolla on CV:ssä oikeat työsuhteet kuin kuntouttava. Sehän kertoo sen että kyseisellä henkilöllä ei ole ollut niin isoa vastuuta töistä kun ei ole palkollisen ja myöskin vajaakuntoinen. En katsoisi hyvällä valehtelua ja pyydän joskus todistuksia. Ilmeisesti pitää niitä kysyä enemmän.

Vierailija
11/28 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yhden kurssin jossa sanottiin että noiden perusteella ei saa syrjiä työnhaussa. Eli laittaisin normaaleiksi työsuhteiksi, sitähän ne todellisuudessa ovat, ilmaista TYÖvoimaa

Vierailija
12/28 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kystyä. Joskus kyllä sanotaan, että tarkistetaan jos valitaan tms. Ihan hyvin voi keksiä kaikki tutkinnot ja työkokemukset omasta päästä sinne. Kukaan ei kysele.

Vierailija
13/28 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeissa töissä saatetaan soittaa edelliselle pomolle

Vierailija
14/28 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeissa töissä saatetaan soittaa edelliselle pomolle

Onneksi ei ole ikinä soitettu. Viime työpaikassa lähdin lätkimään kun pomo harrasti kiusaamista ja muutenkin oltiin napit vastakkain. Varmaan olisi todennut älkää sitä ottako kun on täys mulkero

Vierailija
15/28 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä todellakin listaan kaikki kuntouttavat vaikka välissä ollut palkkatöissä. Ei kiinnosta työnteko enää, joskus jätän palkkatyöt kertomatta. Varmistettu työttömyys, ei palkata 👍

Vierailija
16/28 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ala noita pimittämään. Olen rehellinen ihminen, saanut töitä siitä huolimatta. En myöskään halua että työnantaja odottaa liikoja. Jos en pääse töihin sen takia kun kokemuksia ollut nuo niin silloin se tarkoittaa etten vaan ole niihin ollut soveltuva, etiäpäin

Vierailija
17/28 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa kerta kun multa on niitä kysytty oli vuokrafirman haastattelussa. Siis se haastattelija ihan selaili mun todistuksia. Ravintola-alan hommia ja teinkin sen firman kautta 4v.

Olen mä ottanut ne haastatteluun aina mukaan varmuuden vuoksi.

Vierailija
18/28 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suorittanut tutkinnosta kaikki paitsi näytöt. Pidän itseäni ammattilaisena. Olen siksi sanonut käyneeni tutkinnon läpi. Näytöissä ei ole mitään uutta tietoa mikä tekisi minusta epäpätevän kun en niitä ole tehnyt.

Vierailija
19/28 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suorittanut tutkinnosta kaikki paitsi näytöt. Pidän itseäni ammattilaisena. Olen siksi sanonut käyneeni tutkinnon läpi. Näytöissä ei ole mitään uutta tietoa mikä tekisi minusta epäpätevän kun en niitä ole tehnyt.

Jos tulee kyse tästä ja pyydetään papereita niin sanon että on ollut pakko lykätä näyttöjä ja ne suoritan myöhemmin. En minä nyt kaksi vuotta turhanpäiten ole tietoa päähäni tunkenut niin etten oppinut mitään kun en ole näyttöjä tehnyt

Vierailija
20/28 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kysytty aina, juurikin vuokrafirmoissa. CV:n aukosta tykkäsi keskustella että kyllähän se aina kiinnostaa miksi on työtön. Ihme kyylä. Olen sitä mieltä että noista kyseleminen saisi tulla lakiin laittomiksi kysymyksiksi työhaastattelussa. Monilla niin henkilökohtaisia syitä työttömyyteen että moukkamaista kysellä eikä niitä tarvitse muille kertoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä