Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä haittaa voi olla, jos kerron sairaudestani julkisesti?

Vierailija
11.12.2023 |

Olen sairastunut pysyvään sairauteen, luokkaa ms-tauti. Mitä haittaa minulle voi olla, jos kerron sairaudestani julkisesti esim. somessa ja työpaikalla? En tule koskaan saamaan mitään terveysvakuutusta, joten siihen ei vaikuta. Uutta työpaikkaakaan ei ole tarkoitus hakea, kun olen vakituisessa paikassa (yt-uhkaa ei alallani ole koskaan). Olisi helpompaa kertoa sairaudesta yhteisesti kaikille, kuin selostaa asia tavatessa. Sairauteni kuitenkin näkyy jonkin verran päällepäin, joten minun on turha "esittää tervettä".

Itse ei aina hoksaa kaikkia näkökulmia, joten ajattelin kysäistä otsikon asiaa täältä palstalta.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sairaus aiheuttaa normaalia enemmän poissaoloja töistä tai jotain järjestelyjä töiden suhteen, kertoisin syyn ainakin lähimmille työkavereille, joiden tekemiseen nämä järjestelyt vaikuttavat. Silloin asia hyväksytään helpommin, kun ymmärretään syyt niiden taustalla.

Valitettavasti työelämässä voi käydä niin, että tieto sairaudesta ei vain lisää empatiaa sinua kohtaan, vaan sinut jätetään vaikkapa jostain työryhmistä tai mielenkiintoisista projekteista tai koulutuksista ulkopuolelle, kun ajatellaan, että et enää sairautesi takia jaksa tai pysty (vaikka näin ei tosiasiassa olisikaan). Vaikka väen vähentäminen ei nyt olisi ajankohtaista, se voi joskus tulevaisuudessa olla, ja silloin, ikävä kyllä, tällaisetkin asiat voi vaikuttaa, vaikka ei pitäisi. Toisaalta asia voi vaikuttaa myös silloin, jos haet talon sisällä uutta paikkaa tai haluaisit vähän haastavampiin tehtäviin.

Vierailija
22/24 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itsestäsi todella tuntuu siltä, että haluat kertoa asiasta niin kerro vaan, mutta varaudu kaikenlaiseen suhtautumiseen. Niitä ikäviä ihmisiä, aikuisia, jotka kiusaavat ja puhuvat pahaa suoraan tai seläntakana on paljon, mutta eihän sinun heistä tarvitse välittää. Kukaan ei voi tietää miten vaikuttaa tulevaisuudessa työnsaantiin, jos joutuisit pois nykyisestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kertonut perusasiat, koska sairauteni vuoksi tarvitsen tiettyjä järjestelyjä töissä. Esimerkiksi teen täysin etätöitä toistaiseksi. Ero on siinä, että sairauteni on pysyvä, mutta ei etene, vaan tavoitteena on lääkityksen avulla toipua jollain aikavälillä ns. ennalleen.

Samoin osa kollegoista tietää sen verra kuin on tarpeen, miksi en ole läsnä livenä, vaikka asun lähellä ja miksi minulla on paljon tunnin tai kahden poissaoloja, kun labra tai lääkäri kutsuu.

Vierailija
24/24 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta osaltani voin kertoa, että kyllä ne yt:t saadaan aikaan, vaikka oikeaa vähennystarvetta ei olisikaan. Meillä tehtäväni "uudelleen organisoitiin" eli aluksi jaettiin tehtävät muiden kesken ja kun takaisin otto velvollisuus aika päättyi tehtävään haettiin uusi TERVE henkilö. Sairauteni ei vaikuttanut työhöni muutoin kuin että jouduin olemaan poissa tutkimuspäivinä, ja tuolloinkin pidin lomapäiviä tai tein saldot sisään etukäteen.