Tuttavani ostaa lapsilleen monella sadalla eurolla legoja joululahjaksi
Puhui jopa yli 400 eurosta. Sanoi että jo yksi laatikko saattaa maksaa 250 euroa. Siis mitä hiton legoja nuo on? Kävin tänään Tokmannilla ja siellä oli isoja ja hienon näköisiä legopaketteja joista kalleimmat maksoivat jotain 79,90€. Kannattaako oikeasti johonkin pikku palikoihin laittaa satoja euroja? :D Joo, ja ei ole minun asia, mutta olen jäävi kirjoittamaan tämän, koska lähes joka aloituksessa täällä ihmetellään joidenkin ihmisten erilaisia toimintatapoja ja tämä menee samaan kategoriaan. Voitte siis suoraan jättää nuo kliseiset ei kuulu sinulle-argumentit pois. Ne on nähty ja kuultu miljoona kertaa eri yhteyksissä.
Kommentit (61)
Nuo pikku palikat ovat kehittäviä leluja. Mielelläni laitan niihin satasia, kun kerran varaa on. Parempi lahja ne on, kuin esim älypuhelin.
Mitä sitten?
Hyvähän se on että lapselle ostetaan leluja.
Ostan kiinasta vastaavia kolmasosan hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Ostan kiinasta vastaavia kolmasosan hinnalla.
Tämän minäkin ymmärrän, mutta ihmettelen samaa kuin ap, että miksi laittaa satoja euroja tuollaisiin palikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia vasta-argumentteja sitten soisit saavasi? Haluaisitko ymmärtää kalliiden legojen ostajia vai kummastella jonkun kanssa, kuinka hölmöjä nämä ihmiset ovat?
Meillä menee legoihin se viitisen sataa joka joulu. Lapset eivät oikeastaan muita leluja halua eivätkä myöskään saa niitä muulloin. He tekevät nätisti koulutyönsä, huolehtivat harrastuksistaan ja nauttivat suuresti siitä yhdestä isosta legopaketista, jonka kukin joka joulu saa.
Kuulostaa viimeisen päälle kokoomusfani-perheeltä, jossa jo lapsesta asti opetetaan palkkioiden avulla suorittamaan.
Lapsuuden ökylahja maksoi 300 markkaa.
Lapset ei kaiketi ole ihan pieniä enää, ne isompien kalliit legopaketit on semmoisia keräilylegoja, vähän niinkuin jotain pienoismalleja enemmänkin. Ihan kehittävää puuhaa. Moni aikuinenkin muuten harrastaa legohommia, hauska harrastus se on.
Meillä ostettiin ennen paljon kalliita legoja. Nyt lapset jo teinejä. Yksikään legoihin satsattu euro ei ole harmittanut jälkikäteen. tekniikkalegoilla lapset oppivat todella paljon tekniikasta. Sähköstä, sähkömoottoreista, mekaanisista osista kuin vaihdelaatikosta, voimansiirrosta jne. Opiskeluissa ja harrastuksissa on ollut apua siitä tekniikan osaamisesta.
Kyllä meillä Legot olivat varmaan halvimpia lahjoja, jos laskee lahjan hinnan sillä "leikkimiseen" käytettyä tuntia kohti. Minun on vaikea keksiä parempaa kohdetta lahjaostoille.
Suuresta käytöstään huolimatta ne Legot ovat meillä edelleen täysin kunnossa, ja nyt niillä leikkivät lastenlapset.
Kolmen jo aikuisen lapsen vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ostettiin ennen paljon kalliita legoja. Nyt lapset jo teinejä. Yksikään legoihin satsattu euro ei ole harmittanut jälkikäteen. tekniikkalegoilla lapset oppivat todella paljon tekniikasta. Sähköstä, sähkömoottoreista, mekaanisista osista kuin vaihdelaatikosta, voimansiirrosta jne. Opiskeluissa ja harrastuksissa on ollut apua siitä tekniikan osaamisesta.
Joo noita tekniikkalegosettejähän käytetään ihan opetuksessa lapsille, jossain lasten tiedekouluissa tai esim. koodaus/robotiikkakerhoissa. Legorakentelu kehittää logiikkaa ja avaruudellista hahmotuskykyä, jotka on yhteydessä hyvään matemaattiseen osaamiseen. Ja toki ihan niitä hienomotorisia taitoja.
Oisko ap:n mielestä parempi käyttää rahat johonkin pelikoneeseen? Legot on kehittäviä leluja ja jos lapsen saa leikkimään vähän pidempään ja innostumaan jostain rakentelusta niin kyllä sitä kannattaa tukea. Isompien lasten vaikeammat legosetit on kalliita ja vaatii oikeasti keskittymistä, kärsivällisyyttä ja motorisia taitoja saada niitä koottua. Just niitä taitoja, joissa nykyaikana on monilla haasteita.
Itse ostaisin käytettynä ison satsin legoja kilohintaan. Kannattaa harkita. Eihän niistä välttämättä saa hienoja rakennelmia tehtyä mutta eikai se olekaan pääasia. Vaan lego ukkoja ja irtopaloja, niin kyllä siinä mielikuvitus täyttää loput.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostaisin käytettynä ison satsin legoja kilohintaan. Kannattaa harkita. Eihän niistä välttämättä saa hienoja rakennelmia tehtyä mutta eikai se olekaan pääasia. Vaan lego ukkoja ja irtopaloja, niin kyllä siinä mielikuvitus täyttää loput.
Molemmissa on puolensa, ja monilla legoharrastajilla on kyllä molempia 🙂
Ostatko siis mieluummin joulun hittilelun, joka unohdetaan muutamassa kuukaudessa lelulaatikon pohjalle vai rakennuspalikoita, joilla voi leikkiä vaikka kuinka kauan ja luoda aina uusia rakennuskohteita?
Ne kalliimmat ovat noita erilaisia vaativampia lego-sarjoja ja keräilyversioita. Ja vaikkapa haaveilemani Millennium Falcon maksaa jo niin hurjasti, ettei siihen varmaan koskaan ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ostanut semmoisen ison satsin käytettynä, mutta kyllä silti ostan lapsille ne toivepaketit jouluna. Se on vähän eri juttu kuitenkin rakentaa ohjeen mukaan se tietynlainen rakennelma. Olen kyllä ostanut myös niitä settejä käytettynä toisinaan.
Hienoa. Legot ovat kehittäviä leluja. Vaikka ei minusta tullut arkkitehtiä vaikka monenlaisia legotaloja rakensin.
Meillä pojat 14v ja 17v ovat aina rakastaneet legoja. Heille on nytkin tulossa isot legopaketit, on tilattu netistä, toinen taisi maksaa lähemmäs 400e ja toinen joku 250e. Eivät ole mitään tusinalegoja joita saa Tokmannilta.
Meidän pojat keräilevät (harvinaisempia) legoja, se on pikkutarkkaa ja kehittävää puuhaa.
https://www.fruugo.fi/fit-10303-2022-uusi-3756kpl-loop-roller-amusement…
No esim. tämä on tarjouksessa yli 250€
Millaisia vasta-argumentteja sitten soisit saavasi? Haluaisitko ymmärtää kalliiden legojen ostajia vai kummastella jonkun kanssa, kuinka hölmöjä nämä ihmiset ovat?
Meillä menee legoihin se viitisen sataa joka joulu. Lapset eivät oikeastaan muita leluja halua eivätkä myöskään saa niitä muulloin. He tekevät nätisti koulutyönsä, huolehtivat harrastuksistaan ja nauttivat suuresti siitä yhdestä isosta legopaketista, jonka kukin joka joulu saa.