Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä erottaa henkisen väkivallan ns. vittuilusta?

Vierailija
10.12.2023 |

Mikä lasketaan henkiseksi väkivallaksi? Onko sitä sellainen, että mies sanoo ettei susta ole mihinkään, et voi muuta kuin epäonnistua elämässäsi? Miten se henkinen väkivalta määritellään? Mikä tekee kumppanin vittuilusta henkistä väkivaltaa, missä se raja menee?

Jos sulla on kokemusta, niin kertoisitko esimerkkejä.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkistä väkivaltaa on se että työnantajaosapuoli ostaa työhyvinvointirahoilla joogavideon joka pitää käydä katsomassa työpaikan tietokoneelta omalla ajalla. Työajalla sen katsominen menisi pelkkänä vittuiluna.

Vierailija
22/51 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minulla oli puoliso , että jos sanoin jotain asiallisesti hänen lapsistaan, hän käänsi kaiken:  ..."aloit haukkumaan minua ja tytärtäni"... jne.. Mistään asiasta EI voi sanoa, ei vaikka: "siivoaisitkö jälkesi". 

sekin on hänelle liikaa! sitten on kuulemma "haukkunut" hänet ja hänen tyttären. Tai jos hän on myöhässä jne.

Nosta kytkintä ja paina kaasua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taitaapi olla henkistä väkivaltaa. Olen koronassa ja tuskastuin pari päivää sitten siitä että joudun ihan jatkuvasti siivoamaan ukon jälkiä. Siis sen roskia, astioita, likavaatteita, päivittäin ja monta kertaa päivässä. Tuskastumisesta huolimatta sanoin asiasta nätisti ja pyysin että alkaisi siivota jälkensä itse kuten minäkin omani. Ensin mies alkoi huutaa siitä että minäkin jätän astiani joskus sohvapöydälle. Myönsin mutta mainitsin sitä tapahtuvan kuitenkin ehkä kerta kuukauteen. Mies iski nyrkin pöytään ja huusi että kyllä se saatana niin on että jos tasa-arvoista suhdetta haluan niin turha on kieltää häntä huomauttamasta minun astioistani. Että sitten kyllä kaivetaan auki kaikki sekin paska mitä mitä teen tai jätän tekemättä.

Että sillai. Tosin tuon jälkeen alkoi siivota jälkiään itse. Toivottavasti kestää.

Vierailija
24/51 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkistä väkivaltaa on se, jos joku toinen kaiken aikaa arvostelee vaatteitasi ja olemustasi. Esim jos ole persoonaltasi rauhallinen, niin toinen kommentoi sinua muille, että olet ärsyttävän rauhallinen. 

Vierailija
25/51 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jänniä mielipiteitä. Mä ajattelen niin, että vittuilua on jos vaikka joku liikenteessä huutaa toiselle jotain ajotaidosta, tai vittuilee kaupan kassalle jonon pituudesta, tai mieleltään sairas sukulainen vittuilee sinulle ulkonäöstäsi. Vittuilu voi olla vittuilua ilman henkistä väkivaltaakin. Se voi olla henkistä väkivaltaa, mutta se voi olla vain vittuiluakin.

Joissain kaveriporukoissa on ns. lempeää vittuilua, se on tasa-arvoista eikä sen ole tarkoitus loukata. Tyyliin "sä nyt en pysty syömään mitään ilman ketsuppia" tai "paskat me mitään salille menoa aamuysiin sovita kun sä et oo edes hereillä silloin". Ja molemmat nauraa räkättää päälle.

Mutta noin yleisesti jos ollaan läheisemmässä ihmissuhteessa, siis parisuhde tai vaikka äiti-lapsi, niin pelkkää vittuilua ei yleensä ole. Vittuilu on silloin vain henkisen väkivallan yksi muoto, koska yhtään useammin toistuessaan se on jo väkivaltaa. Tosin on parisuhteita joissa koko ajan vittuillaan ja valitetaan toiselle ja se on sivullisista todella inhottavaa.

Vierailija
26/51 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkinen väkivalta esim: Painostaminen, manipulointi, kontrolli, nöyryyttäminen, alistaminen, uhkailu ja kiristys.

Vierailija
27/51 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitusperä ja toiminnan säännöllisyys. Onko puolisosi lähtökohtaisesti veemäinen ja pyrkii musertamaan itsetuntosi ja siten kontrolloimaan sinua? Saako hän suorastaan nautintoa siitä kun sinulla menee kurjasti? Sitten kyse on henkisestä väkivallasta. Jos puolisosi satunnaisesti kiusoittelee sinua harmittomista aiheista veetuilemalla, tai ärsyyntyy välillä johonkin toimintaasi jota haluaa kommentoida jotta tajuaisit lopettaa huonon käytöksesi - ei kyse varmaan ole henkisestä väkivallasta. 

Vierailija
28/51 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivalta on alistamista, se on ilkeyttä sekä jatkuvaa haukkumista sekä kaikkea muuta ja varsinkin syyttä suotta. Ei kukaan sellaista jaksa kuunnella. Asioista saa kuitenkin sanoa, joskus menee hermot. Jatkuva vttuilu sekä naljailu ilman syytä ei mene enää leikin piikkiin myöskään. Luota omalla kohdalla itseesi ja mainitse toiselle ihmiselle jos tuntuu pahalta. 

Vierailija
29/51 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään erota niitä, sama asia. Jos joku sanoo leikkisästi jotain tai räväkästi huumorilla ettei pahalla, että sen huomaa tosiaan, erottaa. Jos mitään eroa ei ole, toinen on tökerö tai pahis. Miksi olla siinä seurassa. Ilmeestäkin huomaa, jopa kassaneidin.

Uhriutumisen mestari siellä😆🤣

Vierailija
30/51 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nalkuttaminen on henkistä väkivaltaa. 

Vierailija
31/51 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistit ovat vittumaisia 24/7. 

Vierailija
32/51 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkisen väkivallan voi verhota vaikka "hienovaraisiin tekoihin", kuten gaslighting on, eli rajapinnalla mennään, jos joudut kysymään itseltäsi, mitähän tuokin taas tarkoitti, tarkoitti se varmaan henkistä väkivaltaa ja/tai vittuilua. Kyllä ihmisen pitäisi osata puhua siten, ettei jatkuvasti olla kaltevalla pinnalla. MINÄ EN AINAKAAN YMMÄRRÄ KUIN SELKOSUOMEA!

Vierailija
33/51 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinua latistetaan sanomalla, ettei sinusta ole mihinkään, ei kyse ole rakkaudesta ja hyvästä parisuhteesta.

Vierailija
34/51 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy yyyyhyyy joku on ilkeä YYHYYY😫😩

Vierailija
35/51 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään! Mikään ei erota.

Vierailija
36/51 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkisen väkivallan voi verhota vaikka "hienovaraisiin tekoihin", kuten gaslighting on, eli rajapinnalla mennään, jos joudut kysymään itseltäsi, mitähän tuokin taas tarkoitti, tarkoitti se varmaan henkistä väkivaltaa ja/tai vittuilua. Kyllä ihmisen pitäisi osata puhua siten, ettei jatkuvasti olla kaltevalla pinnalla. MINÄ EN AINAKAAN YMMÄRRÄ KUIN SELKOSUOMEA!

Painu nyt jo 🧔🏼huora 👧vittuun sen gaslightingisi kanssa!

Kiitos samoin, ELUKKA!

Vierailija
37/51 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu kirosanojen vuoksi. 

Vierailija
38/51 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohoh, olipas kommentti, lahdataanko sinut jouluksi ?

Vierailija
39/51 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos samoin, ELUKKA!

Yhyyy olet tuhma ja ilkeä yhyyyy😩

Vierailija
40/51 |
11.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

YHYYYY:n aloitus ja sitten vastailee itselleen ja vittuilee muille. Hauskaa Joulua Pelle!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi