Mitä mieltä tämmöisestä ihmisestä
On hyvä työntekijä ja tiedän että osaa työnsä. Mutta aina lopettaa hommat ja nyt todennut ettei tee enää oikeita töitä ja meni kuntouttavaan.
Miksi ihminen heittää lahjakkuutensa ja kyvykkyytensä hukkaan samalla tukien "orjatyötä"?
Ei ole millään tavalla vajavainen, kun kysyin miksi niin vastasi että helpompaa kun stressi käy liian isoksi aina oikeissa töissä. Eikö tuolloin kannattaisi hankkia apua eikä luovuttaa?
Ei voi ymmärtää.
Kommentit (30)
Jaa-a. Ehkäpä et tiedä kaikkea tästä ihmisestä. Vain luotettavimmille ihmisille kerrotaan ne herkimmät asiat
Mä kyllä ymmärrän, itselläkin on ihan umpisurkea paineensietokyky ja tuntuu ettei niin pienen paineen työtä olekaan mistä mun hermorakenteellani selviäisi pidemmän päälle. Vaikka tiedän olevani hyvä työntekijä monessakin hommassa. Juu terapia tähän auttaa, sitten joskus.
Oikein hyvin ymmärrän, että joku ei kestä oikeiden töiden aiheuttamaa stressiä. Palkkakin on usein niin huono, ettei sen takia halua pilata elämäänsä. Osa-aikatyö voisi sopia. Hyvä kun on edes tuossa kuntuottavassa työtoiminnassa mukana.
Olen kuntouttavassa työtoiminnassa koska kärsin kroonisesta masennuksesta. Kukaan läheisistäni ei tätä tiedä. Miten voin olla palkkatyössä kun välillä on päiviä jolloin en halua elää. Ei palkkatöissä voi vaan yhtäkkiä aamulla soittaa pomolle että sori en nyt pääse sängystä ylös kun en olisi halunnut edes herätä ikinä.
Tuskin kuntoudun koskaan työkykyiseksi. Tykkään olla kuntouttavassa kun se kuitenkin pitää jotenkin elämässä ja yhteiskunnassa mukana. Olen joskus ollut palkkatöissä mutta ne pahentaa masennuksen oireita, juurikin stressin ja vastuun vuoksi.
Ulkoapäin näytän reippaalta ja tehokkaalta iloiselta ihmiseltä. Kaikki sairaudet eivät näy ulospäin eikä niistä kaikille puhuta.
Haluatko kertoa minkälaista kuntouttavaa teet? Minkälaisiin paikkoihin on mahdollista päästä? Onko ne kaikki jotakin sellaisia missä on muita samanlaisia vai voiko ns itse etsiä paikan? Itseä aina hieman lopulta lannistaa vertaiset, siis niinä hetkinä kun menee paremmin. Jotenkin muistuttaa omasta vajavaisuudesta ja vetää takaisin syvemmälle. Huonoina hetkinä sitten tietysti he pitää pinnalla. Ärsyttävän ristiriitaista.
T. Toinen ikimasentunut
Vierailija kirjoitti:
Haluatko kertoa minkälaista kuntouttavaa teet? Minkälaisiin paikkoihin on mahdollista päästä? Onko ne kaikki jotakin sellaisia missä on muita samanlaisia vai voiko ns itse etsiä paikan? Itseä aina hieman lopulta lannistaa vertaiset, siis niinä hetkinä kun menee paremmin. Jotenkin muistuttaa omasta vajavaisuudesta ja vetää takaisin syvemmälle. Huonoina hetkinä sitten tietysti he pitää pinnalla. Ärsyttävän ristiriitaista.
T. Toinen ikimasentunut
No tällä hetkellä siivoan kierrätyskeskusta. Nuohan pääosin pyörii samankaltaisilla. Kyllä kai kuntouttavaan pääsee muuallekin, olin joskus kunnalla töissä ja siellä muut oli ihan palkkatöillä.
Onko kuntouttavassa työtoiminnassa sama työnhakuvelvoite? Tuohan olisi kätevä jos ei ole. Kävisi kerran viikossa pyörähtämässä jossain pajalla ja hakee vaan niitä töitä mitä haluaa. Nytkin tuottaa päänvaivaa kun pitää hatusta keksiä työpaikat kun niitä ei omalla paikkakunnalla ole
Vierailija kirjoitti:
Onko kuntouttavassa työtoiminnassa sama työnhakuvelvoite? Tuohan olisi kätevä jos ei ole. Kävisi kerran viikossa pyörähtämässä jossain pajalla ja hakee vaan niitä töitä mitä haluaa. Nytkin tuottaa päänvaivaa kun pitää hatusta keksiä työpaikat kun niitä ei omalla paikkakunnalla ole
En tiedä asiasta sen kummemmin mutta eikös kuntouttavassa nosteta työmarkkinatukea? Eli luulisi tällöin myös työnhakuvelvoitteen olevan voimassa
Miksi nää masentuneet aina uhriutuu ihan kuin kaikille muille stressi olisi miellyttävää ja heräisivät elämänintoa puhkuen joka aamu? Mistä kolosta näin elämästä vieraantunutta jengi on kotoisin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi nää masentuneet aina uhriutuu ihan kuin kaikille muille stressi olisi miellyttävää ja heräisivät elämänintoa puhkuen joka aamu? Mistä kolosta näin elämästä vieraantunutta jengi on kotoisin?
Lamaannutko sinä töissä stressin takia niin ettet kykene töitä tekemään? Jos et niin et tiedä mitä stressi tekee sairaalle ihmiselle.
Eiköhän paineensietokyky ole aika henkilökohtaista. Itse siedän hyvin painetta töissä koska en ota asioita kovin vakavasti. Oli kyllä joskus niin vaikea elämäntilanne että otin sairaslomaa koska henkilökohtaisen elämän ja työelämän paineet yhdessä oli siinä tilanteessa liikaa. Jokaisella on se sietokyky, joillakin pienempi kuin toisilla.
Mua on painostettu lopettamaan työt, koska en tienaa tarpeeksi. Sen takia saatan joutua työttömäksi joksikin aikaa ja kenties jopa tukitöihin. Taustalla voi olla viranomaisten painostus, koska nykyjärjestelmässä tukien varassa ei saisi tehdä yhtään mitään, paitsi olla jossain tempputyöllistämisorjakolhoosissa näpertelemässä tai jumppaamassa invalidien kanssa. No itse kyllä vältän tuollaiset menettelyt tai jos en vältä, muutan vaikka telttaan korpeen.
Miten muka vasta työelämästä pois jäänyt, yleensä edes pääsee kuntouttavaan työtoimintaan.
Eihän hän ole minkään kuntoutuvan ja työelämään orientoivan avun ja tottuttelun piirissä eikä tarpeessa.
Kun vasta on jäänyt pois, normaalista palkkatyöstä.
- sosionomi-
Ei orjapaja ole hyvä asia. Mutta oli varmaan uupunut hommaan, ei kaikkeen ole apua paitsi lepo ja stressin vähentäminen. Osa ei halua vetää lääkkeissä tai alkaa koekaniiniksi, jos on muuten terve kotonaan. Vaikka pajaihmisille kai ne juuri tunkevat lääkkeitä? Ellei joku sano mitä haluaa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Miten muka vasta työelämästä pois jäänyt, yleensä edes pääsee kuntouttavaan työtoimintaan.
Eihän hän ole minkään kuntoutuvan ja työelämään orientoivan avun ja tottuttelun piirissä eikä tarpeessa.
- sosionomi-
Missä lukee aloituksessa että vasta jäänyt työttömäksi? On varmaan ollut ainakin vuoden poissa työelämästä, silloin pääsee kuntouttavaan
Vierailija kirjoitti:
Ei orjapaja ole hyvä asia. Mutta oli varmaan uupunut hommaan, ei kaikkeen ole apua paitsi lepo ja stressin vähentäminen. Osa ei halua vetää lääkkeissä tai alkaa koekaniiniksi, jos on muuten terve kotonaan. Vaikka pajaihmisille kai ne juuri tunkevat lääkkeitä? Ellei joku sano mitä haluaa tai ei.
Olin joskus vuonna keppi ja kivi kuntouttavassa tekemässä koruja. Ei ainakaan silloin mitenkään kytätty syökö lääkkeitä tms. Se oli vain itseni ja lääkärin asia. Olin kuntouttavassa vielä pitkään vaikka ei ollut enää lääkitystä. Enimmän ajan lääkkeitä söin kun olin työtön. En tiedä onko meno sitten nykyään muuttunut.
Työelämää voitaisiin muuttaa inhimisille sopivammaksi, jos oikeasti haluttaisiin. Mutta sitä ei haluta, koska se tulisi rahassa kalliimmaksi. Sen sijaan työntekijöiltä vaaditaan yhä tehokkaampaa työskentelyä monessa työpaikassa. Kukaan ei ole keksinyt, mistä saataisiin niin paljon rahaa, että voitaisiin huomioida ihmisten kapasiteetti.
Itse olen korkeasti kouluttautunut ja olen aina ollut ylpeä siitä, etten ole koskaan kehdannut sossun elätiksi, ja tuskin sellaista tulenkaan tekemään. Mutta kieltämättä alkaa vähän kyrsiä loputtomien hanttihommien tekeminen, kun rahkeita olisi muuhunkin. Ehkä pitää alkaa miettiä töitä ulkomailta. Ei se kelakaan niin kamalalta enää tunnu. Ei tämä yhteiskunta anna minulle mitään muutakaan enää, ottaa vain, joten ehkä nyt on minun vuoro hyötyä yhteiskunnasta. Tuskin teen mitään, mutta tilanne todella kyllästyttää.
Vierailija kirjoitti:
- sosionomi-
Eikö kuntouttavaan pääse kuka vaan? Riittääkö jos sanoo että kärsii niin pahoista univaikeuksista että säännöllinen päivätyö on mahdotonta? Vai pitääkö olla joku tietty aika työtön, lääkärintodistus?
Kiinnostaa koska niin aina "uhkaillaan" että pistetään näihin jos et töitä löydä/saa
Maailma on valintoja täynnä. HÄn valitsee noin.