Voiko mihinkään tehdä ilmoitusta, kun henkilö on väkivaltainen?
Puolisoaan ja eläimiään kohtaan. Mitään on vaikea todistaa "verekseltään", mutta tiedän että väkivaltaa on viikoittain.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuulostaisko rikosilmoitus tutulta :D
Ei kuulopuheiden perusteella voi tehdä rikosilmoitusta.
Eikä noin muutenkaan ellei itse ole rikoksen uhri. Pahoinpitely on asianomistajarikos, josta vain uhri voi tehdä rikosilmoituksen. Jos uhrilla ei ole vaatimuksia, asia jää siihen.
Ei aina jää, poliisissa tehdään päätös viedäänkö asia käräjäoikeuteen ratkaistavaksi. Kokemusta on, voi saada sakkoja, ehdollista sekä muita korvauksia maksettavaksi sitäkin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä noin muutenkaan ellei itse ole rikoksen uhri. Pahoinpitely on asianomistajarikos, josta vain uhri voi tehdä rikosilmoituksen. Jos uhrilla ei ole vaatimuksia, asia jää siihen.
Ei aina jää, poliisissa tehdään päätös viedäänkö asia käräjäoikeuteen ratkaistavaksi. Kokemusta on, voi saada sakkoja, ehdollista sekä muita korvauksia maksettavaksi sitäkin kautta.
Kyllä jää. Ei poliisi mitään mihinkään voi viedä, jos ei ole tehty rikosilmoitusta. Älä sotke asioita. Rikosilmoitus on ihan eri asia kuin syyte.
Hankala tilanne. Nimettömänä ei voi huoli-ilmoitusta tehdä eikä tämä tapaus edes kuulu siihen jollei ole myös alaikäisiä lapsia mukana. Asianomaisen on vain itse tehtävä ilmoitus viranomaisille.
Vierailija kirjoitti:
Tee huoli-ilmoitus läheisestäsi, jos joutuu kokemaan väkivaltaa
Sekä elsu. Ei tarvitse olla läheinen kummassakaan tapauksessa. Tarkkaile tilannetta. Jos eläin näyttää olevan epäkunnossa, eläinlääkäri voi todistaa. Rikosepäily auttaa sikäli että jos jotain todistettavaa tapahtuu, on henkilöllä jo historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata siis ilmoittaa erosta kasvokkain, ettei toinen riehu. Poistuu eri kautta hiljaa, tekee suunnitelman, kysyy sukulaisten apua toiseen asuntoon. Antaa luvan itselleen eroon, kukaan muu ei sitä tee.
Hätätilanteissa toimitaan eri tavalla kuin normaalisti erotilanteessa. Ei kukaan ihminen riehu ympäri vuorokausien koko ajan. Ymmärrän että pahasti psyykkeeltänsä sairastunut voi olla siltikin uhkaavab tuntuinen. Hakeutuu pois sukulaisten luo, ystävien luo, soittaa vaikka apua 112 tai kysyy muista tiedustelunumeroista. Toimii kuitenkin niin että ottaa asian vakavasti.
Tää väkivaltainen henkilö on siis meidän naapurustosta. Puolisonsa tietenkin vuosia ollut alistettuna. Tiedän etten mä häntä voi vastentahtoisesti pelastaa. Mutta ne eläimet kaikista eniten huolettaa. Ihan silminnäkijät on todistaneet kamalia tilanteita, mutta kun ne on jo "ohi" niin mitä voi tehdä? Ainakin yhden eläimen on tappanut väkivaltaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne. Nimettömänä ei voi huoli-ilmoitusta tehdä eikä tämä tapaus edes kuulu siihen jollei ole myös alaikäisiä lapsia mukana. Asianomaisen on vain itse tehtävä ilmoitus viranomaisille.
Huoli-ilmoituksen voi tehdä nimettömästi. Kuten myös eläinsuojeluilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme ihmisiä vaivaa, kun ei vieläkään käsitetä, että perheen hakkaaminen on RIKOS. Esimerkiksi Vilja-Eerikan naapurit ja opettajat seurasivat väkivaltaa vierestä ja tekivät lasuja! Aivan aiheesta poliisi ihmetteli tytön kuoleman jälkeen, miksei kukaan tehnyt rikosilmoitusta, koska sitten jonkun olisi ollut pakko oikeasti mennä tilannetta tutkimaan. Niin että siitä vaan nyt sitten omaa tärkeysjärjestystä miettimään.
Tämänkö takia viattomat taas kärsivät? Kannattaa ymmärtää asioista jumalauta!
Vierailija kirjoitti:
No höpöhöpö. Kuka tahansa rikosta todistava tai epäilevä voi ottaa poliisiin yhteyttä. Meinaatko, että jos näet tuntemattomien hakkaavan toisiaan kadulla, et voi soittaa poliisille vaan sinun pitää odottaa, että "asianomainen" tekee niin?
Perheväkivalta on samalla tavalla rikos kuin muutkin rikokset. Eikä se enää pitkään aikaan ole ollut asianomistajarikos.
Vierailija kirjoitti:
Tää väkivaltainen henkilö on siis meidän naapurustosta. Puolisonsa tietenkin vuosia ollut alistettuna. Tiedän etten mä häntä voi vastentahtoisesti pelastaa. Mutta ne eläimet kaikista eniten huolettaa. Ihan silminnäkijät on todistaneet kamalia tilanteita, mutta kun ne on jo "ohi" niin mitä voi tehdä? Ainakin yhden eläimen on tappanut väkivaltaisesti.
Jos on silminnäkijöitäkin, kyllä se jo jotain todistaa. Kipi kapi tekemään eläinsuojeluilmoitusta. Jos olisi kuvia näistä tilanteista, se olisi vielä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme ihmisiä vaivaa, kun ei vieläkään käsitetä, että perheen hakkaaminen on RIKOS. Esimerkiksi Vilja-Eerikan naapurit ja opettajat seurasivat väkivaltaa vierestä ja tekivät lasuja! Aivan aiheesta poliisi ihmetteli tytön kuoleman jälkeen, miksei kukaan tehnyt rikosilmoitusta, koska sitten jonkun olisi ollut pakko oikeasti mennä tilannetta tutkimaan. Niin että siitä vaan nyt sitten omaa tärkeysjärjestystä miettimään.
Ko. tapaus olikin eri asia koska kyse oli lapseen kohdistuvasta väkivallasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jää. Ei poliisi mitään mihinkään voi viedä, jos ei ole tehty rikosilmoitusta. Älä sotke asioita. Rikosilmoitus on ihan eri asia kuin syyte.
Poliisi voi nostaa syytteen kun on pyydetty apua. Sanoin että on kokemusta, ymmärrätkö?
Vierailija kirjoitti:
Miten voi tappaa ilman väkivaltaa?
Vierailija kirjoitti:
No onpas nyt ristiriitaista? Nimettömänä voi tehdä ja ne otetaan nykyisin vakavasti. Kokemusta. Nimettömästi voi läyhätä vaikka mitä paskaa näkemättä ihmistä ja näin päätetään toisten elämistä. Sairasta kyllä. Miksi te sekoitatte muuten poliisin ja sossun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ko. tapaus olikin eri asia koska kyse oli lapseen kohdistuvasta väkivallasta.
Eli jos Pertti, 45v hakkaa Marttia 42v kadulla, et tee mitään, koska "ei kuulu minulle"?
Vierailija kirjoitti:
No perkele soita poliisille ja kysy äläkä ihmettele.
Vierailija kirjoitti:
Tämä sun logiikka ei kyllä yhtään aukea. Todellako luulet, että rikollinen pitää saada verekseltään kiinni? Kuinka usein näin käy? Kertomasi mukaan on lukuisia silminnäkijöitä peräti. En voi ymmärtää, miksei kukaan teistä tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee huoli-ilmoitus läheisestäsi, jos joutuu kokemaan väkivaltaa
Vähän kummallista jos kerran tämä henkilö ei itse ole huolissaan. Lopettakaa sekaantuminen, ei kukaan voi valita toisen puolesta. Oletteko lapsia ja typeryksiä lisäksi?
Olisin ehkä kuitenkin toivonut, että joku ulkopuolinen olisi puuttunut.
Isäni oli äitiäni kohtaa väkivaltainen. Ei siihen kukaan puuttunut, vaikka tiesi.
Äitini ei sitä tunnustanut. Valehteli omalle äidilleenkin. Se oli lapselle kamalaa. Se opetti siihen, että älä luota. Älä kerro. Häpeä vaan.
Aina pitäisi puuttua. Lapsetkin suojelee sitä perhettä. Ei myönnä.