Miksi työpaikkailmoissa ei kerrota palkkaa?
Ihan toDELla ärsyttävää, kun työpaikkailmoissa ei ole kerrottu selkeästi kuukausipalkkaa!
Jos ei palkkaluokkaa ole ilmaistu, niin ei TES-viittauksetkaan mitään kerro.
Soittelu palkka-asioissa tuntuu jotenkin sopimattomalta. Vai mitä ajatuksia se teissä työnantajana herättäisi, jos palkan perään soiteltaisi? Pitäisikö ainakin olla joku muu kysymys ihan vain loiventamaan raha-utelua?
Alle tämänhetkisen kun ei viitsisi alkaa hakemusta naputtelemaan.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hyvin työllistävällä alalla ja skippaan suoraan ilmoitukset, joissa ei ole ilmoitettu palkkaa euromääräisesti. Vahingosta viisastuin, kun joskus jouduin vääntämään, kun työnantajan mielestä ko työ kuului alempaan palkkaluokkaan. Enää en jaksa käyttää aikaani sellaiseen.
No näin täytyy varmaan tehdä. Silti ärsyttää, kun ihan mielenkiintoisen kuuloisia duuneja menee ohi tän arvuuttelun vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen miksi kysytään palkkatoivomusta jos työpaikalla on valmiit sapluunat mitä mistäkin työstä maksetaan.
Koska työnantajista on hauskaa leikkiä hakijoiden kanssa arvuutteluleikkiä.
joo. ihan vittuilua tuo on
Jäänne boomereilta. Onneksi ajat muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tes kertoo. Kyllähän tiedät mitä tehtävää ja millä koulutuksella olet hakemassa. Pitää vaivautua itse katsoon palkkataulukot. Palkkaa ei noin vain voi ilmoittaa, kun se koulutuskin vaikuttaa.
No tuo voi pitää jollain alalla paikkansa. Jos ei palkkaluokkaa kerrota, niin ei auta tessit ainakaan mun alalla.
Minä en katso Tessejä. Katson mitä ruoka maksaa ja mitkä on elinkustannukset lisään siihen sen aidon palkan eli neton mitä saan. Se on se minkä sanon kun työsopimusta laaditaan.
Minä lasken sen elintason, jonka haluan saavuttaa, eli purjeveneen ja yksityislentokoneen kustannukset mukaan, ja 20-huoneisen kartanon. Niiden mukaan palkkatoive.
Vierailija kirjoitti:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/eu-pistaa-palkat-avoimiksi-tama-yksi…;
Kiitos tästä artikkelista.
- Se joka mainitsi aiemmin tulevan EU-säädöksen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen miksi kysytään palkkatoivomusta jos työpaikalla on valmiit sapluunat mitä mistäkin työstä maksetaan.
Koska työnantajista on hauskaa leikkiä hakijoiden kanssa arvuutteluleikkiä.
Tämä arvuuttelu leikki menee näin:
Työtehtävän oikea palkka olisi bruttona 2500€
Skenaario 1.
Työnantaja: "millaista palkkaa toivot?"
Työnhakija: "3000€"
Työnantaja: " voi, olemme liian kaukana tässä asiassa, hyvää päivänjatkoa"
Skenaario 2.
Työnhakija: "2500€"
Työnantaja: " voi, olemme liian kaukana tässä asiassa, hyvää päivänjatkoa"
Skenaario 3.
Työnhakija: "2000€"
Työnantaja: "Tarjoamme 1700€ ja spotifyn"
Skenaario 4.
Työnhakija: "millaista palkkaa tarjoatte?"
Ja tämä vääntö jatkuu kunnes isolle pomolle tulee "kiire" muihin asioihin. Toteaa sitten työyhteisölle että oli liian hankala tyyppi että voisi palkata.
Ja alalla huutava pula tekijöistä.
Miksi ihmiset olettavat että kaikki ovat töissä jossain virastossa? Yksityisellä puolella palkka on NEUVOTTELUASIA.
Vierailija kirjoitti:
odotetaan tekijältä palkkatoivetta ja sitten otetaan halvin.
Esim Olkiluotoon haettiin ydinvoimainsinöörejä. Kun laittoi palkkatoiveeksi 2900e ja kyseli jälkeenpäin, niin noin kalliita ei kuulemma otettu edes jatkoon. Olisi varmaan pitänyt pyytää alle 2000e bruttopalkkaa. Mahtaa olla hyvissä käsissä suomen ydinvoimalat.
Ei tule ainakaan kalliiksi venäläisille lahjoa tuolla palkalla työskenteleviä ydinvoimatyöntekijöitä. Jos tuonne nyt ylipäätään on tuolla palkalla mennyt töihin muita kuin venäläisiä illegaaleja.
Yksikään suomalainen insinööri ei me tuollaseen hommaan talonrakentajan palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
odotetaan tekijältä palkkatoivetta ja sitten otetaan halvin.
Esim Olkiluotoon haettiin ydinvoimainsinöörejä. Kun laittoi palkkatoiveeksi 2900e ja kyseli jälkeenpäin, niin noin kalliita ei kuulemma otettu edes jatkoon. Olisi varmaan pitänyt pyytää alle 2000e bruttopalkkaa. Mahtaa olla hyvissä käsissä suomen ydinvoimalat.
Ei tule ainakaan kalliiksi venäläisille lahjoa tuolla palkalla työskenteleviä ydinvoimatyöntekijöitä. Jos tuonne nyt ylipäätään on tuolla palkalla mennyt töihin muita kuin venäläisiä illegaaleja.
Yksikään suomalainen insinööri ei me tuollaseen hommaan talonrakentajan palkalla.
kyllä siellä joitain suomalaisia tai "suomalaisia" näkyy olevan töissä
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset olettavat että kaikki ovat töissä jossain virastossa? Yksityisellä puolella palkka on NEUVOTTELUASIA.
Ketkä ihmiset olettavat?
Ja aikamoinen yleistys tuo väite. :D
Ei se auta, vaikka ilmoittaisivat.
Eräs paikka kertoi palkan, mutta eivät sitä, että eivät ekan kuukauden jälkeen maksa lisiä saati ylitöitä. Nyt ovat lopettamassa. Virallinen syy on täyttä huttua. Todellinen syy on se, että eivät saa enää ketään töihin, koska puskaradio toimii. Edes ulkomailta tuodut työntekijät eivät pysyneet, kun tajusivat touhun todellisen luonteen.
Vierailija kirjoitti:
ei ole. firma on sen etukäteen päättänyt paljonko työstä maksetaan palkkaa. työnhakijan on sitten arvattava summa oikein parin sadan euron tarkkuudella. jos arvaa liikaa tai liian vähän, niin ei palkata.
Lambi-ongelma tämäkin. niin, ja jos meillä olisi työvoimapula, otettaisiin kuka tahansa töihin millä hinnalla hyvänsä ja isoja palkkoja mainostettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä "yksityinen puoli"? Siis kaikkialla muualla paitsi kunnan ja valtion töissä palkka on NEUVOTTELUASIA?
Sehän se on kiva kun ei palkkoja kerrota, toivotaan vaan että saadaan joku polkuhinnalla tekemään. Itse hain Baronan kautta erästä tehtävää, johon mulla on sopiva koulutus ja työkokemus. Palkkaa ei tietenkään kerrottu, joten googletin kyseisen tehtävän yleisen palkkatason ja vähensin siitä hiukan koska vuokratyö. Seuraavana päivänä tuli sähköposti "emme jatka sinun kanssasi rekrytointiprosessia" eli käännös selkosuomelle, olet hinnoitellut itsesi ulos XD Vähän otti kaaliin kun tehtävä muuten olisi ollut osuva.
Sanoisin, että on ammattitaitoisen, koulutetun hakijan halveksimista ja osaamisen aliarvostamista ilmoittaa asiantuntijapaikoista kun ei olla valmiita maksamaan edes harjoittelijan palkkaa.
Tuohon ydinvoimalan palkkatasoon: vartiontialan työehtosopimuksessa ydinvoimala kuuluu tason 3 palkka luokkaan, joka on enemmän kuin perus piirivartijoilla ja kaupassa olevilla yms.
Olin itse turvatarkastajana 2000-luvun alkupuolella, ja lisien kanssa pääsin reilusti yli 2000€ kuukausipalkkaan. Turvatarkastus kuuluu myös kolmostasoon.
Siihen verrattuna tuo ydinvoimalassa työskentelevän insinöörin väitetty palkka tuntuu _todella_ pieneltä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin eräältä rekrytoijalta, että olisi tulossa EU-säännös, että palkka pitää kertoa. Hän ei pitänyt siitä, mutta kukapa työnantajan edustaja pitäisikään siitä, että työnhakija saisi jotain etua. En ole vielä itse googlannut tätä asiaa, enkä tiedä tarkemmin.
Joissakin maissa on paljon yleisempää, että palkka kerrotaan.
Jenkkilässä tämä menee osavaltioittain eli joissain osavaltioissa palkkahaitari pitää olla tiedossa, toisissa ei. Useimmiten ilmoitetaan vuosipalkka esimerkiksi ajateltu palkka sijoittuu 50-75.000$ väliin osaamisen ja työkokemuksen mukaan. Meilläkin voitaisiin harkita samaa.
Ulkomailla usein kerrotaan haitari. Sekin toimisi. Silloin tietäisit, että onko työ sinulle sopiva. Jokainen ymmärtää, että jos haitari on 5500-6500 Euroa/kk, niin kyse ei ole entry-level -työpaikasta. Toisaalta hienonkin tittelin takana voi olla ihan aloittelijan homma. Esimerkiksi kaverini on maajohtaja eräässä yrityksessä ja kuukausipalkka 2600. Ja se on ihan sopiva palkka siitä työstä huomioiden kaverini matalan koulutuksen ja vähäisen työkokemuksen. Palkkahaitari kertoisi kuitenkin siitä, millaista tyyppiä haetaan. Mitä osaamista, kokemusta jne. Titteli ja tehtäväkuvaus ovat aina väljiä, joissain on titteli-inflaatiota ja toisissa taas isotkin tekiijät on matalilla nimikkeillä. Yksinkertaiset tehtävät saadaan kuulostamaan hienolta jne.
Kuulin eräältä rekrytoijalta, että olisi tulossa EU-säännös, että palkka pitää kertoa. Hän ei pitänyt siitä, mutta kukapa työnantajan edustaja pitäisikään siitä, että työnhakija saisi jotain etua. En ole vielä itse googlannut tätä asiaa, enkä tiedä tarkemmin.
Joissakin maissa on paljon yleisempää, että palkka kerrotaan.