Pitääkö ylimääräisissä velanvähennyksissä maksaa korko sen päälle?
Jos vähentää 10.000 euroa 100.000 euron summasta, niin onko toi vähentyvä summa oikeasti vaan 7000 euroa ja siitä laitetaan heti 3000 euroa korkoihin? Tarkoittaen että maksettavaa jää 93.000 eikä 90.000
Kommentit (14)
Jos ylimääräinen lyhennys on sovittu lainaehdoista, niin korkoa ei tarvitse maksaa. Ylimääräinen lyhennys pienentää täysimääräisesti lainasummaa.
Ainakin mulla lainasumma pieneni sen verran mitä lyhensin ylimäärin.
Siis miksi pitäisi maksaa korkoja 30% lyhennyksestä?
Sulla on velkaa, etkä ymmärrä miten velka toimii?
Lue lainaehdoista. Kiinteäkorollisissa lainoissa esim voi joutua maksamaan koronkin tai lisälyhennykset eivät ole edes mahdollisia.
Eikös perus Euriboriin sidottu laina ole lähes aina sellainen, että saa lyhennellä ylimääräisiä ihan vapaasti, eikä mitään korkoja tarvitse niistä maksella. Sitten jos on sovittu kiinteä korko laina-ajalle, niin sitten on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Lue lainaehdoista. Kiinteäkorollisissa lainoissa esim voi joutua maksamaan koronkin tai lisälyhennykset eivät ole edes mahdollisia.
Valtaosalla Suomessa ei ole kiinteäkorkoisia lainoja.
Meillä ainakin on maksusuunnitelma jos maksaa enemmän ja se muuttuu siitä pitää jotain ylimääräistä maksaa.Lukee pankin sivulla.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi pitäisi maksaa korkoja 30% lyhennyksestä?
Kuten tuossa aiemmin mainittiin, riippuu lainaehdoista. Tavallisissa kuluttajille tarjotuissa lainoissa lainan antaja ei yleensä lainaa omia rahojaan, vaan on myös lainannut sen jostain erilaisilla ehdoilla. Ketjut voi periaatteessa olla millaisia tahansa, mutta käytännössä yksittäiset asiakkaat on vain kohinaa isommassa kuvassa. Ja varsinkin asuntolainoissa laina on myös irtisanottavissa asunnon myyntitilanteessa.
Niin kannattaa lukea ne lainapaperit tai kysyä pankilta vielä. Minä sain lyhentää lainaa niin paljon kuin halusin ilman mitään lisäkustannuksia.
Mitään ei osaa sanoa, koska et kerro lainaehdoista. Yleisesti ottaen kiinteäkorkoisesta lainasta joutuu tuossa tapauksessa maksamaan kuluja, vaihtuvakorkoisessa ei.
Eiköhän nuo papereista löydy ehdot. Toki en tiedä edes oliko tuo laina pankille, kaverille vai moottoripyöräkerholle.
Minä olen myös välillä tehnyt ylimääräisiä lyhennyksiä ja velkasumma pienenee juuri sillä summalla millä lyhennän sitä.
Asiaa vaikuttaa myös se minkä koron olet valinnut velallesi, jos on 6 tai 12 kuukauden euribor niin ei ainakaan korkoa tarvi maksaa ylimääräisestä lyhennyksestä.
Velkaa enää 38 000e minulla! Olen velaton mies hyvin pian ja sitten omistan asuntoni!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös välillä tehnyt ylimääräisiä lyhennyksiä ja velkasumma pienenee juuri sillä summalla millä lyhennän sitä.
Asiaa vaikuttaa myös se minkä koron olet valinnut velallesi, jos on 6 tai 12 kuukauden euribor niin ei ainakaan korkoa tarvi maksaa ylimääräisestä lyhennyksestä.
Velkaa enää 38 000e minulla! Olen velaton mies hyvin pian ja sitten omistan asuntoni!
Myy asuntosi, niin olet siinä hetkessä velaton mies :)
Korkohan määräytyy ajan ja velan mukaan. Ja mitä olet sopinut kuluista jos velkaa lyhennetään enemmän kuin sovitun mukaan? Lue ne lainapaprut.