Jo kaksi tuttuani on väittänyt että toinen tai kolmas koronatauti on ensimmäistä pahempi!
Mun eka korona oli jo aika ikävä, nyt en missään nimessä halua enää toista kierrosta jos se saattaa olla pahempi. Sanokaa nyt onko toi otsikossa mainittu yleistä vai hakevatko tuttuni väitteillään huomiota tai yrittävät pelotella? Molemmat rokotettuja.
Miten kauan tokan koronan oireet on teillä kestäneet? Miten korkea kuume? Lähtikö haju- ja makuaisti taas, ja miten pitkäksi ajaksi?
Kommentit (60)
Jo KOLME tuttuani on väittänyt että toinen tai kolmas koronatauti on ensimmäistä lievempi!
Kyllä se eka oli ylivoimaisesti pahin. Toisella kerralla jo tiesi, mistä on kysymys, oli paljon rauhallisempi olo.
Kolmen rokotteen jälkeen olen sairastanut kahdesti koronan.
Ekassa korkea kuume päivän. Keuhkot olivat kuinlasista, tuntemus siis. Ei niinkään kipeä. Limaa jonkun verran. Duactilla sain pidettyä yskän rauhallisena. Noin viikon kesti, että toinen viikko toipilaana oli aika tuskaa, kun ei vielä voinut käydä tai tehdä. Normiflunsassa sitä olis mennyt jo töihin, nyt ei.
Toinen korona taas ei nostanut kuumetta ollenkaan. Väsymyksen kyllä, nyt ei jaksa fiiliksen. Siitä tajusin jo käydä testissä ja plussaa tuli. Sitten taas tuli se kehkojen lasimaisuus ja kröhä. Duactilla taas pysy hengitystiet auki hyvin. Viikossa nuo flunssaoireet meni ohi.. seuraavalla viikolla uni maistui usein, mutta taas olisi ollut hinku duuniin.
Kolmannella viikolla kun menin töihin, niin silloin huomasin, etten ole kunnossa sittenkään. Fyysinen työ ja uupumus oli valtava. Se oli vajaa viikko, niin sinnittelin kolme päivää. Sitten meni viikonloppu täysin nukkuessa. Hain saikkua seuraavalle viikolle ja kirjoitti koko viikon.
Uupumusta jatkui jonkin aikaa. Kuukauden pari kaikkiaan. Siihen sitte töitten lisäksi tyttären ylppärit, niin olinpa nesälomalle valmis. Onneksi sitä oli viisi viikkoa, että tuli huilittua.
Kuitenkin 3. rokotteeen jälkeiset päivät mä vasta olinkin kipee ja väsy. Silloin nousi 39 asteen kuume, jota kesti kolme vuorokautta. Sen jälkeinen väsymys kesti lähes pari viikkoa.
Mä olen riskiryhmäläinen, että siihen nähden koin sairastaneeni todella kevyesti. Ei mitään aistien menetyksiä, vatsaongelmia, eikä keuhkotkaan järjettömän kipeet ja hankalat olleet. Pärjäsin kotihoidolla ja Duactiakin otin, ehkä liian helposti. Mitä sitä kärsimään yhtään, jos apu on lähellä.
Valtioneuvosto on hyväksynyt asetusmuutoksen, jonka myötä SARS-CoV-2-koronaviruksen aiheuttama covid-19-tauti ei enää ole yleisvaarallinen tartuntatauti.
Eka covid oli paha, kaksi viikkoa saikulla. Tänä syksynä toka covid. Sekin paha, mut ei niin paha kun eka eikä niin paha kuin tällä hetkellä oleva influenssa.
"Kuitenkin 3. rokotteeen jälkeiset päivät mä vasta olinkin kipee ja väsy.
Silloin nousi 39 asteen kuume, jota kesti kolme vuorokautta. Sen jälkeinen väsymys kesti lähes pari viikkoa.
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
On se jännä, että kolmannen piikin jälkeen olikin TOSI kipeä.
Mistähän kummasta se johtuu.
Ai hyvää vi.... päivää. Joku jaksaa jaksaa jauhaa edelleen. Vuosisadan pahin kusetus nimeltään korona.
Eka lievä flunssa, toinen flunssa, kolmas lähinnä tukkoisuutta +.lievää yskää.
Yli kuusi miljonaa ihmistä on kuollut koronaan.
Testaavatko ihmiset edelleen onko flunssa vai korona? Miksi? Hoitohan ei lievän muodon kohdalla eroa lainkaan.
Englanniksi löytyy aiheesta ihan tutkimuksiakin. Seuraavat voivat olla pahempia kuin ensimmäinen. Tämä kuitenkaan ei ole näin yksinkertaista, vakavuus riippuu myös mm. saadusta virusmäärästä (enemmän tietenkin pahempi), nykyisestä terveydentilasta, siitä kuinka lähiaikoina on saanut rokotteen jne. Alkuperäinen virus ja usea variantti sen jälkeen mm. meni helpommin syvälle keuhkoihin kuin nykyiset ja siksi teho-osastot täyttyivät silloin mutta eivät täyty samalla tavalla enää. Jos sairastit vakavasti tuolloin, se saattoi olla selvästikin rajumpaa kuin sairastuminen nyt. Long covidin riskin on myös tutkittu kasvavan kun tartuntoja on useita. Kasvaa tietenkin jo siksikin että mahdollisuuksia saada se on useampia.
Vierailija kirjoitti:
"Kuitenkin 3. rokotteeen jälkeiset päivät mä vasta olinkin kipee ja väsy.
Silloin nousi 39 asteen kuume, jota kesti kolme vuorokautta. Sen jälkeinen väsymys kesti lähes pari viikkoa.
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
On se jännä, että kolmannen piikin jälkeen olikin TOSI kipeä.
Mistähän kummasta se johtuu.
Eikös niitä kaikestaan 11 ole tulossa, joten kipeyttä riittää! 🤣
Ehkä tämä on vain sattumaa, minulla ja yhdellä kaverilla, joka kuuluu riskiryhmään. Emme ole ottaneet yhtään rokotusta, emmekä ole tiettävästi sairastunut kertaakaan koronaan. Kaikki muut ovat ottaaneet rokotteita ja sairastelleet useasti koronan.
Itse olen keski-ikäinen, ylipainoinen ja tupakoiva mies. 0 rokotetta ottanut ja 0 koronaa sairastanut, vaikka olen töissä tekemissä tuntemattomien kanssa, käyn kuntosalilla ja ravintoloissa.
Vierailija kirjoitti:
2 ekaa oli tiettyä laatua influa (kevät ja edellinen vuosi) pahoja koska kuumehorkka ja aluksi vatsa. Kolmas (nyt syksyllä) oli parempi kuumeen osalta, muut oireet ikäviä nokassa ja kurkussa, mutta piti ottaa lievittäviä valmisteita apteekista. Influja ja flunssia on erilaisia, mikä sitten tullutkin. Kumma että oli niin eri oireet. Aina tullut jos käy ruuhkapaikassa kauppakeskus tai iso marketti, ei uskalla kohta mennä niihin. Ehkei ihan heti nyt tule.
Nyt kysyttiin koronasta, ei influenssasta tai flunssasta.
Vierailija kirjoitti:
2 ekaa oli tiettyä laatua influa (kevät ja edellinen vuosi) pahoja koska kuumehorkka ja aluksi vatsa. Kolmas (nyt syksyllä) oli parempi kuumeen osalta, muut oireet ikäviä nokassa ja kurkussa, mutta piti ottaa lievittäviä valmisteita apteekista. Influja ja flunssia on erilaisia, mikä sitten tullutkin. Kumma että oli niin eri oireet. Aina tullut jos käy ruuhkapaikassa kauppakeskus tai iso marketti, ei uskalla kohta mennä niihin. Ehkei ihan heti nyt tule.
Nyt kysyttiin koronasta, ei influenssasta tai flunssasta.
Eiköhän ole yksilöllistä. Ekassa taudissa olin viikon kuumeessa ja pari viikkoa oireinen. Toisessa kuumetta oli yhden päivän, mutta muuten oireet kestivät viisi viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on puhe koronasta, ei influenssasta tai flunssasta.
Kyllä ensimmäinen korona oli kaikista pahin, sairastin 2021 juuri ennen kun rokotukset alkoivat. (Olen astmaatikko) Ekan koronan aikana olin 14 päivää karanteenissa ja kuukauden saikulla, ikävin oire oli painava tunne rinnalla ja tunne siitä, ettei saa kunnolla happea. Epäilin jo keuhkokuumetta ja kävin päivystyksessä. Mitään ei kuitenkaan löytynyt, paitsi happisaturaatio oli hieman matala. Maku- ja hajuaisti lähti kokonaan viikoksi, kauhea yskä kesti kuukauden ja tuli poskiontelotulehdus jälkitautina. Kun menin takaisin töihin, hengästyin vielä puhuessakin. Toisen koronan sairastin kahden rokotuksen jälkeen, meni ohi viikossa lievänä flunssana. Enempää en ole rokotuksia ottanut.
Korona ei ole enää yleisvaarallinen tauti.Mitä sun mielestä pitäisi tehdä?Taas rajoituksia?Miksi täällä kun muissakaan maissa ei ole mitään koronatoimia?..Vai pitääkö hallituksen vaatia käyttämään maskia kun sen voi jokainen itse tehdä jos haluaa.