Missä iässä teidän pojilta loppui pituuskasvu?
Kommentit (44)
Kuinka kauan teidän pojallanne kesti ns. Hitaan kasvun aika? Pojallani (16v) kasvu hidastui selvästi viime vuonna. Sitä ennen oli kasvupyrähdys parin vuoden ajan. Nyt on kasvanut enää noin kolme senttiä yli puolen vuoden aikana. Pituutta on vasta reilu 170cm.
Kasvoihan nuo vielä peruskoulun jälkeenkin useita senttejä, varsinkin tuo esikoinen kun sillä alkoi murrosikäkin vasta 15-vuotiaana. Ja vähän myöhässä nuo kaksi muutakin on ollut. Mutta kaikista tuli tuommoisia 180 senttisiä.
Mun poikani oli 13-vuotiaana täysimittainen 185 cm, mutta sitten hän kasvoi vielä puoli senttiä 19-vuotiaana, ei armeijassa vaan siviilipalveluksen neliviikkoisen koulutusjakson aikana.
Armeijan aikana kasvoi vielä n sentin. Sitten loppui kasvu. Lopputulos 189.5 cm. Rippikouluikäisenä oli vielä ryhmänsä lyhyimpiä poikia.
Vierailija kirjoitti:
Olen 20 ja kasvoin ainakin 19-vuotiaaksi, mutta en ole viime vuoden aikana mitannut.
19-vuotiaana olin sen 186 cm.
Vierailija kirjoitti:
Mun poikani oli 13-vuotiaana täysimittainen 185 cm, mutta sitten hän kasvoi vielä puoli senttiä 19-vuotiaana, ei armeijassa vaan siviilipalveluksen neliviikkoisen koulutusjakson aikana.
Sivarissa ollaan vuosi ei neljää viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvaako pitkät pisimpään? Ja lyhyiltä loppuu aikaisin?
Usein se taitaa olla näin.
Muistaakseni aikaisin alkanut pituuskasvu loppuu aikaisin (yleensä). Eli jos suvussa ei ole superpitkiä niin olettaisin että loppuu parin vuoden päästä - kun taas toisilla vasta alkaa.
Kasvu tulee pyrähdyksittäin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan teidän pojallanne kesti ns. Hitaan kasvun aika? Pojallani (16v) kasvu hidastui selvästi viime vuonna. Sitä ennen oli kasvupyrähdys parin vuoden ajan. Nyt on kasvanut enää noin kolme senttiä yli puolen vuoden aikana. Pituutta on vasta reilu 170cm.
Eiköhän se tuosta veny vielä pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvaako pitkät pisimpään? Ja lyhyiltä loppuu aikaisin?
Usein se taitaa olla näin.
Mun käsittääkseni aikaisin alkava pituuskasvu loppuu myös nopeasti.
Kun taas myöhemmin pituuskasvun aloittaneet kasvaa vielä 18-19-vuotiaina.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pidempi tolppa, sitä himmeämpi lamppu?
Sinä olet varmaan niitä jotka kiusaavat pitkiä hujopeiksi ja lyhyitä tapeksi. Miten yksikään lapsi voi päättää omasta pituuskasvustaan?
Vaihtelee kovin. Yksi kaveri teininä venähti kesässä kymmenen senttiä. Kutsuntojen ja 23 vuotiaana kun astuin palvelukseen, olin vielä kasvanut 3cm.
Miksi Ap muuten kysyt? Pitkillä on paljon enemmän selkä ongelmia.
Mieheni on kasvanut 3 cm armeijan jälkeen ja itse olen kasvanut sentin 20-vuotis mittauksen jälkeen. Olisiko ryhti parantunut?
Meillä 16v kasvaa silmissä ylöspäin ja tarvii pidempää vaatetta kokoajan. On aina ollut pituudessa pluskäyrällä ja seiskalla alkoi pyrähdys tosissaan. Kyllähän intissä vielä saattaa kasvaa. Isänsä suvussa on pitkiä joten seurannee sitä linjaa.
17- v ja ei kasva enää. Kaksoisveli 17 v ja kasvaa edelleen. Isoveli kanssa lopetti kasvun joskus 17-v. Se, joka kasvaa edelleen, on myös pisin. Yli 190 eikä loppua näy...
Meillä taisi nuori kasvaa 1 -2 cm armeijan aikana. On muistaakseni 185 tai 186 nyt.
Eno kasvoi intin aikana sellaiset 15 cm. Vanhassa albumissa oli aika hauska valokuva kotiutumispäivästä, kun housun lahkeet ja takin hihat oli pikkuisen lyhyet. Eno oli armeijassa 60-luvun lopulla ja kasvupyrähdykseen saattoi liittyä parempi ravinto kuin kotona.
Murrosikä ja kasvupyrähdys ajoittuminen voi vaihdella todella paljon. Ei tarvitse kuin katsoa omaa van luokkakuvaa yläasteelta, niin sen huomaa. Osalla murrosikä on vauhdissa vasta peruskoulun jälkeen ja kasvu jatkuu vielä armeijassakin.
Olen 20 ja kasvoin ainakin 19-vuotiaaksi, mutta en ole viime vuoden aikana mitannut.