Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

5v ja 13v yksin kotona

Vierailija
08.12.2023 |

Mitä mieltä olette, voisiko 13v ja 5v nukkua yöllä yksin kotona että mies saisi haettua minut autolla kotiin rautatieasemalta? Matka yhteen suuntaan 10min. Jos kertoisi etukäteen isommalle miten toimia ja mitä tehdä hätätilanteessa.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normisettiä omassa lapsuudessa paitsi "teini" oli 12v..

Vm -72

(Ihan oikeesti hei...)

Vierailija
2/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies pysyy kotona ja ap ottakoon taksin/pyytäköön jotain muuta kuskiksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiitos!

Vierailija
4/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin aika huolestunut jos 13-vuotias ei pärjää yksin kotona.

Vierailija
5/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 v ikäisenä on ihan normaalia olla lapsenvahti pienemmälle (esim. oma sisarus tai naapurin lapsi).

Vierailija
6/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

5v liian nuori yön ilman aikuista

Yt. Sosionomi

Vierailija
7/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ok. Itse hain miehen rautatieasemalta vastaavassa tilanteessa. Illalla kerroin lapsille että tietävät jos heräävät. Lisäksi jätin vielä keittiön pöydälle lapun jossa kerroin missä olen jos lapsi heräisi eikä muistaisi mitä olen illalla kertonut.

Vierailija
8/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain sattuu niin kestäisittekö sen? Vaikkapa äkillinen tapaturma jossa viisivuotias menehtyisi. Se olisi silloin käytännössä 13-vuotiaan vastuulla tai hän ajattelisi niin lopun ikäänsä. Siihen katsoen tee päätös. Itse tilaisin taksin.

Vierailija
9/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5v liian nuori yön ilman aikuista

Yt. Sosionomi

Sosionomi ei ilmeisesti osaa lukea.

Vierailija
10/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis 20 minuuttia on toisaalta todella lyhyt aika, mutta toisaalta todella pitkä. Itse olin 16, kun jäin eka kertaa pikkusiskon ja -veljen kanssa pidemmäksi aikaa ilman vanhempia. Mutsi joutui viemään faijan sairaalan. Silloin ei vissiin ollut kovin epätavallista jättää lapsia yksin kotiin, kun muistan, että yks mun ikäinen tyttö oli 12-13, kun oli pikkusisarustensa kanssa kotona aina, kun vanhemmat iltavuorossa. No toisen vanhemman työpaikka oli n. 250 metrin päässä.

Vierailija
11/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelulain mukaan alle kouluikäisestä vastuussa olevan on oltava täysi-ikäinen. Tästä syystä esimerkiksi varhaiskasvatuksen yksiköt eivät luovuta lasta alaikäiselle.

Vierailija
12/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis he nukkuisivat noin puolisen tuntia yksin herranjumala. Tottakai voi!

Vierailija
13/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 jatkaa. Toki pitää huomioida millaiset lapset. Meillä rauhalliset eivätkä pelänneet tilannetta. Jos lapsia olisi pelottanut ajatus että vanhempi hakee toisen asemalta en olisi hakenut. 

lisäksi mies laittoi aina hyvin tietoa missä kohden juna tulee ja hain niin että en ollut odottamassa miestä vaan ennemmin mies odotti minua asemalla ja nopeasti kyytiin ja kotiin. Jos juna oli myöhässä niin en ollut turhaan asemalla odottamassa vaan kotona viime hetkeen asti.

Vierailija
14/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kai minkälaisia lapsia. Onko normaalit järkevät lapset ja hyvät ohjeet heillä eri tilanteisiin. Lappu pöydälle. Vai onko toinen lapsista kävelevä katastrofi tai kiusaaja. Onko erityispiirteitä, hätääntyykö, nieleekö paahtoleivän väärin tms. Ehkä pärjäävät.

Vierailija
15/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin isot pärjäävät kyllä

Vierailija
16/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5v osaa käydä yksin lähikaupassa hakemassa esim. maitolitran.

Vierailija
17/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luitko aloitusta? 5-vuotias ei ole liian nuori olemaan 20 minuuttia ilman aikuisia, kun paikalla on 13-vuotias sisarus.

Yt. toinen sosionomi

Vierailija
18/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelulain mukaan alle kouluikäisestä vastuussa olevan on oltava täysi-ikäinen. Tästä syystä esimerkiksi varhaiskasvatuksen yksiköt eivät luovuta lasta alaikäiselle.

On toi en juttu mitä päiväkoti sanoo koska sieltä on matkaakin kotiin, nyt oli kyse siitä että 13 vuotias on 5 vuotiaan lapsenvahtina kotona vajaan tunnin eikä kukaan voi kieltää sitä. 

Vierailija
19/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Mä olin 13-vuotiaana pari vuorokauttakin kahdestaan alle puoli vuotiaan pikkuveljeni kanssa. Ei mitään ongelmia.

Vierailija
20/29 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok. Ota taksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä